סגור
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה. המשכנתא כבר התייקרה ביותר מ-1,000 שקל (צילום: עמית שעל)

בתוך שנה - המשכנתא הממוצעת התייקרה ביותר מ-1,000 שקל

תשע העלאות הריבית שנעשו מאז חודש אפריל אשתקד ייקרו את המשכנתא הממוצעת ב-1,030 שקל. בהתאחדות יועצי המשכנתאות מזהירים: "העלייה בהחזר החודשי, קירבה את יחס ההחזר של משקי בית רבים ל-40% מההכנסה החודשית"

המשכנתא הממוצעת התייקרה תוך שנה ביותר מאלף שקל, זאת לאחר שבנק ישראל העלה היום את הריבית בפעם התשיעית ברציפות לרמה של 4.5% - עלייה של 0.25%.
לפי התאחדות יועצי המשכנתאות, עליית הריבית מגדילה את ההחזר החודשי ב-64 שקלים נוספים, שמשלימים עלייה של 1,030 שקלים מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל בתהליך העלאת הריבית. כמו כן, בהתאחדות מציינים כי השפעת ההעלאה לאורך כל חיי המשכנתא במסלול הפריים עומדת על 388 אלף שקל. ההנחות מתבססות על משכנתא של מיליון שקלים, כאשר 45% ממנה הוא במסלול צמוד פריים, הצמוד לשינויים בריבית בנק ישראל.
לשאלת כלכליסט על השפעת העלאת הריבית על שוק המשכנתאות, השיב נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במסיבת העיתונאים שערך לאחר ההחלטה, כי "חשוב להבין שהאינפלציה מייקרת לכולם את החיים, שוחקת את כוח הקנייה ופוגעת בכולם. המאבק באינפלציה ובמרכזו העלאות הריבית חיוני עבור כל פרט ופרט, אין שגשוג ויציבות במשק בלי ריסון האינפלציה. אני מקווה שנראה בקרוב התמתנות של האינפלציה ונתקרב לסוף העלאות הריבית.
"בנוסף, הנתונים שלנו מראים שעבור לוקחי המשכנתאות בשנתיים האחרונות העלייה הממוצעת היא של 775 שקל. זה לא סכום קטן וברור שזה כואב. חשוב להיבן אבל שאין פה בעיה מערכתית - אנחנו בודקים ועושים חיתוכים לגבי יכולות ההחזר. המערכת הבנקאית נותנת פתרונות נקודתיים איפה שצריך".
העלאת הריבית אינה המשתנה היחיד שמייקר את המשכנתאות. חלק ממסלולי המשכנתא צמודי מדד ומושפעים מהשינויים במדד המחירים, שמגדילים לאורך זמן את הקרן וכך גם את ההחזר החודשי. בפברואר מדד המחירים עלה ב-0.5 נקודת אחוז - מעל למצופה - והשלים עלייה שנתית של 5.2%. בנוסף, גם מסלול בריבית משתנה מושפע משינוי הריבית, גם אם באופן עקיף: במסלול זה ישנן תחנות עדכון לריבית, כאשר שיעור הריבית מושפע מתשואות האג"חים בישראל, שמושפעות מרמת הריבית. בנוסף, עבור משקי בית שלקחו הלוואה משלימה להון העצמי, סביר כי הלוואות אלו צמודות ברובן לפריים ומביאות להתייקרות נוספת בתשלומים החודשיים שנובעים מלקיחת המשכנתא.
בנק ישראל קבע מספר הגבלות על מתן משכנתאות כדי לוודא שבדיוק ברגעים כאלו, בהם הריבית עולה והחזרי המשכנתה מתייקרים, משקי הבית ימשיכו לעמוד על הרגליים. כך למשל, בבנק קבעו כי החזר המשכנתא החודשי מההכנסה הפנויה של משקי הבית לא יעמוד על יותר מ-50%. עם זאת, בבנק מגדירים משכנתא שבה ההחזר החודשי עומד על יותר מ- 30% מההכנסה הפנויה כמשכנתא בסיכון גבוה, כאשר נכון לינואר האחרון שיעור המשכנתאות בשנלקחו בסיכון גבוה עמד על שיא של 47.9% - כמעט כל משק בית שני שלקח משכנתא בינואר הוגדר כסיכון גבוה.
בהתאחדות יועצי המשכנתאות טוענים כי קיים חשש לקריסה של משקי הבית ושל הזוגות הצעירים בפרט ומציינים כי "העלייה המשמעותית בהחזר החודשי שהתרחשה בחודשים האחרונים, קירבה את יחס ההחזר של משקי בית רבים ל-40% מההכנסה החודשית שלהם ומבטאת קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתא לאורך זמן".
העלאות הריבית בחודשים האחרונים עוררו תגובות גם בכנסת, שיצאה אתמול לפגרה. בוועדת הכספים קיימו דיונים בנושא, כאשר יו"ר הוועדה משה גפני יזם הצעת חוק שעל אף שנחשבת פופוליסטית זכתה לתמיכה גם בקרב חלק מהח"כים באופוזיציה. לפי ההצעה העלאת הריבית לא תתגלגל אל חלק מהמשכנתאות. גפני אף העלה את ההצעה בוועדת השרים לענייני חקיקה וזאת בניגוד להסכמים הקואליציוניים, אך ההצעה נדחתה.
ניכר כי בבנקים, שפרסמו במהלך מרץ דוחות כספיים ובהם רווחי שיא, מנסים להוריד את להבות הביקורת ולהקל על משקי הבית. כך לדוגמה בחודש שעבר הודיעו במזרחי טפחות כי בעלי משכנתאות לא ישלמו ריבית על המינוס בעו"ש, עד לגובה החזר המשכנתא החודשי שלהם, ובבנק לאומי הודיעו על הלוואה בסך 6,000 ש"ח ללא ריבית לבעלי משכנתאות.
החלטת הריבית הבאה תתבצע ב-22.5, כאשר בהחלט תיתכן העלאה עשירית רצופה שתביא להתייקרות נוספת בהחזרי המשכנתאות.