סגור

הנגיד: "המשקיעים על הגדר; הלמ״ס חייבת להישאר עצמאית״

לדברי פרופ' אמיר ירון במסיבת עיתונאים לאחר העלאת הריבית, "ככל שתתקבל החלטה המשקפת הסכמה רחבה תוך הידברות ושיתוף פעולה, גם הכלכלה הישראלית תצא נשכרת"

"לאי-הוודאות והאירועים שהיינו עדים להם בשבועות האחרונים הייתה באופן טבעי גם השפעה על הכלכלה הישראלית", כך לדברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במסיבת עיתונאים לאחר העלאת הריבית. ירון הוסיף, כי "אני סבור שככל שתתקבל החלטה המשקפת הסכמה רחבה תוך הידברות ושיתוף פעולה, גם הכלכלה הישראלית תצא נשכרת". לדבריו, "משקיעים לא אוהבים אי ודאות, ויש הרבה שיושבים על הגדר".
הנגיד ובנק ישראל לא ביססו את דבריהם רק על תאוריה כלכלית מופשטת אלא על תופעות כלכליות שמורגשות בשטח. הנגיד מנה בנאומו ארבע תופעות כאלו, הראשונה "מדדי המניות בישראל מציגים ביצועי חסר לעומת העולם". השנייה "תשואות האג"ח הממשליות עלו בשונה מהמגמה העולמית". השלישית "מרווחי האג"ח הקונצרניים התרחבו". והרביעית "השקל נחלש, ונרשם ניתוק מסוים מהקשר החזק בין מדד ה s&p לשער החליפין".
הנגיד התייחס גם לציפיות האינפלציה, נזכיר, שתחזית חטיבת המחקר עצמה היא כי האינפלציה תעמוד בעוד 12 חודשים על 3.4%, אך הנגיד בחר להתמקד בציפיות הארוכות, כלומר לשנתיים מהיום ואמר "כל הציפיות לטווחים הארוכים הם בתוך היעד, וזו עדות חשובה לאמון שנותנים השווקים במדיניות המוניטרית הנחושה שאנו נוקטים בה". כלומר, למרות שהאינפלציה דביקה מאוד, והבנק נאלץ להעלות ריבית יותר משהוא תיכנן, הרי שבטווח הארוך השווקים מאמינים כי הבנק יצליח לשמור על יציבות מחירים. בנוגע לכך שהאינפלציה מפתיעה לרעה שוב ושוב אמר הנגיד "בתקופה של אי ודאות כלכלית יש סטיות משמעותית בתחזיות לאינפלציה, וזה קורה בבנקים מרכזיים בכל רחבי העולם".
בהודעת הריבית של הבנק היתה התייחסות ראשונה ל'דילמה המוניטרית' הקלאסית, הבנק כתב כי "ישנה התמתנות מסוימת במספר אינדיקטורים של הפעילות הכלכלית", אך במקביל הבנק הדגיש, ובצדק כי "הפעילות הכלכלית עדיין ברמה גבוהה ושוק העבודה הדוק". הנגיד אמר כי אם שני המדדים הבאים יהיו מתונים, הרי ש'זה ישפיע עלינו לעצור את העלאת הריבית'. תחזית חטיבת המחקר היא כי הריבית תעמוד על 4.7% בעוד שנה מהיום.
הנגיד התייחס למספר סוגיות כלכליות נוספות, הוא השתמש בקריסת הבנקים האמריקאיים בכדי לתקוף את כוונות האוצר העקביות להחליש את הפיקוח על הבנקים ואמר "כל האירועים הללו ממחישים את חשיבותו של פיקוח השם דגש על יציבות". וכמובן שחזר על כך שגם הבנק דואג לקידום תחרות וחדשנות פיננסית. בנוגע לתקציב המדינה שעבר, הנגיד חזר על כך שמבחינה בסיסית עצם העובדה שהתקציב עבר היא מבורכת, ובמיוחד שמדובר בתקציב שמרני מבחינה פיסקלית.
עם זאת, הנגיד מתח ביקורת על כך ש"לטווח הארוך אנחנו רוצים לראות יותר גברים חרדים בשוק העבודה, ויותר מיומנויות בשוק העבודה, והתקציב לא מגיע לזה". מנהל חטיבת המחקר, ד"ר עדי ברנדר שנכח במסיבת העיתונאים הוסיף כי "מלבד שלא עשו מה שאפשר לעשות בנוגע לשיפור כח האדם, התקציבים לתשתיות לא גדלים בקצב הראוי, יש כאן בעיה מבנית שאין מספיק תכניות, ואז או שאין תקציב ויש תכניות או שיש תכניות ואין תקציב.
בתשובה לשאלה בנוגע ללמ"ס - שלפי פרסומים ראש הממשלה נתניהו מבקש להשתלט עליה - אמר ירון כי "הלמ"ס חייבת להישאר עצמאית".
לשאלת כלכליסט על השפעת העלאת הריבית על שוק המשכנתאות השיב נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, כי "חשוב להבין שהאינפלציה מייקרת לכולם את החיים, שוחקת את כח הקנייה ופוגעת בכולם. המאבק באינפלציה ובמרכזו העלאות הריבית חיוני עבור כל פרט ופרט, אין שגשוג ויציבות במשק בלי ריסון האינפלציה. אני מקווה שנראה בקרוב התמתנות של האינפלציה ונתקרב לסוף העלאות הריבית.
"בנוסף, הנתונים שלנו מראים שעבור לוקחי המשכנתאות בשנתיים האחרונות העלייה הממוצעת היא של 775 שקלים. זה לא סכום קטן וברור שזה כואב. חשוב להבין אבל שאין פה בעיה מערכתית - אנחנו בודקים ועושים חיתוכים לגבי יכולות ההחזר. המערכת הבנקאית נותנת פתרונות נקודתיים איפה שצריך".