סגור
סניף ראשי בנק הפועלים תל אביב
בנק הפועלים (צילום: רויטרס)

סערת הריבית בפיקדונות בבנקים מגיעה לכנסת: "להעלות אותה באופן מידי"

ועדת הכספים תקיים דיון מיוחד ברקע הפרסום ב"כלכליסט", שלפיו הבנקים גלגלו אל פיקדונות הציבור רק שליש מהעלאת הריבית האחרונה; היו"ר אלכס קושניר דורש מהמפקח להתערב

ועדת הכספים צפויה לערוך בתחילת ספטמבר ישיבה מיוחדת בנוגע לריביות בפיקדונות בבנקים - לאחר שזו הועלתה באופן חלקי בלבד לאחר העלאת הריבית במשק.
אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי הבנקים גלגלו לפיקדונות רק כשליש בממוצע מהעלאת הריבית האחרונה שהתבצעה בשבוע שעבר, כך שעל פיקדון חודשי בריבית קבועה הריבית עומדת בממוצע על כ-0.5%.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, שלח הבוקר מכתב למנכ"לים של הבנקים בנושא: "אחת ההשפעות של החלטה זו של הנגיד (העלאת ריבית בנק ישראל - ע"א) היא ייקור משמעותי של הלוואות אשר ניתנו על ידי הבנקים לציבור, הן הלוואות קיימות עם רכיב פריים והן הלוואות חדשות. עם זאת הריבית על פיקדונות אשר הציבור מחזיק בבנקים לא השתנתה בקצב זהה, וכך נוצרו פערים המגדילים באופן משמעותי את רווחיות הבנקים, אך מקשים עוד יותר על ציבור החוסכים. אני דורש מכם לפעול להעלאת הריבית על הפיקדונות של הציבור המוחזקים אצלכם באופן מידי, כדי לשמור על הערך הכספי של פיקדונות אלה בתקופה מאתגרת" .
במקביל שלח קושניר מכתב גם למפקח על הבנקים יאיר אבידן, ודרש ממנו להתערב בסוגיה: "אני מבקש את התערבותך כרגולטור לצורך העלאת הריבית על הפיקדונות של הציבור המוחזקים בבנקים המסחריים באופן מידי".
ככל הידוע ניסה אבידן ללחוץ על הבנקים לשפר את הריביות בפיקדונות באמצעות שיחות עם ראשיהם, אך נראה שעד כה לא נרשם שינוי מהותי בתמחור.
הכנסת אמנם התפזרה, כך שהיכולת לקדם יוזמת חקיקה או להפעיל לחץ על הבנקים מוגבלת יחסית. עם זאת, המהלך של קושניר עשוי להיות התחלה של תהליך להתערבות בנושא, שתואץ לאחר הבחירות וקיומה של כנסת מתפקדת.