סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

ההוצאות של משק בית ממוצע גדלו ב־8,900 שקל בשנה

סיכום עליות המחירים בדיור, מזון, דלק וחשמל מציג תמונה עגומה של יוקר המחיה בישראל. החשמל שיתייקר באוגוסט ב־9.6% צפוי להוסיף למשק בית בן 3 נפשות הוצאה של 420 שקל. כתבה רביעית בסדרה

על רקע משבר האנרגיה העולמי ועליית מחירי הפחם בעולם צפויה רשות החשמל להעלות את תעריפי החשמל (לאחר שימוע) ב־9.6% - עלייה זו מצטרפת לגל של עליות מחירים בתחום המזון ובתחום הדיור, כמו גם עלייה חדה במחירי הדלק. בשבועות האחרונים "כלכליסט" סקר את המשמעות הכלכלית של עליות המחירים על ההוצאה השנתית של משקי הבית בתחומים אלו. הבדיקה מעלה כי התוספת השנתית למשפחה ממוצעת בת שלוש נפשות על מזון לעומת 2018 ובמונחי מחירים של אותה שנה עומדת על 2,400 שקל, על דיור כ־4,100 שקל נוספים ועל דלק עוד 2,000 שקל. העלייה בתעריפי החשמל כמובן תחול גם על התעשייה ולכך יש השפעה גדולה על עלויות הייצור של מוצרים שונים שצפויים, לפחות חלקית, להתגלגל גם לצרכן. המשמעות היא שהוצאות על מזון והדיור צפויות לעלות אף יותר.
העלייה הצפויה במחירי החשמל מתייחסת למה שמוגדר על ידי רשות החשמל "צרכן ביתי מייצג": צרכן ביתי שצורך 8,000 קוט"ש בשנה עם חיבור תלת־פאזי ייעודי. על פי הנתונים שרשות החשמל פרסמה לקראת השימוע, לאחר העלייה המדוברת צפוי צרכן ביתי מייצג לשלם 356 שקל מדי חודש, שהם עלייה של 32 שקל לעומת מחיר החשמל הקודם. בסך הכל מדובר על תוספת של 375 שקל בשנה.
עם זאת, כאשר בוחנים את העלייה האבסולוטית בתעריף החשמל הביתי, הרי שהמחיר לקוט"ש (ללא מע"מ) לשימוש ביתי עולה בשיעור של 10.4% ממחיר של 44.86 אגורות לקוט"ש למחיר של 49.54 אגורות לקוט"ש. אולם בשקלול התעריף הקבוע בחשבון, סך העלייה הוא ב־9.6%.
על פי הנתונים המתפרסמים באתר רשות החשמל, התשלום היום (טרם העלייה הצפויה) דומה מאוד לתשלום בשנת 2018 והוא עומד על כ־325 שקל לצרכן ביתי מייצג, אף שהמחיר לקוט"ש נמוך יותר, וזאת מכיוון שהרכיב של תעריף קבוע היה גבוה יותר באותה שנה. על פי נתוני סקר משקי הבית האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס, הוצאה ממוצעת של משק בית בישראל על צריכה שוטפת של חשמל ב־2018 עמדה על 354 שקל. משק בית עם שתי נפשות הוציא בממוצע 296 שקל על חשמל בחודש, משק בית עם שלוש נפשות הוציא בממוצע 364 שקל בחודש ומשק בית עם ארבע נפשות הוציא בממוצע 417 שקל בחודש.
בתוספת העלייה הצפויה בתעריף החשמל, ובהנחה כי דפוסי הצריכה של משקי הבית לא השתנו בצורה דרמטית, הרי שביחס לנתוני 2018 צפוי משק בית ממוצע בישראל לשלם עוד 408 שקל בשנה על חשמל. משק בית עם שלוש נפשות צפוי לשלם תוספת שנתית של כ־419 שקל ומשפחה עם ארבע נפשות תוציא עוד 481 שקל בשנה.
מנתונים שהתפרסמו בסוף יוני, ברבעון הראשון של 2022 סך כל ההוצאה לצריכה פרטית על חשמל של משקי הבית היה 3.56 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז 2016 ביחס לתקופה המקבילה בשנים קודמות. נציין כי צריכת החשמל מושפעת מעונתיות. בחודשי הקיץ, למשל, הצריכה עולה בצורה משמעותית. כמו כן, כדאי לזכור כי העלייה בהוצאה לצריכה פרטית מושפעת מאוד מהתנהגות הצרכנים וממספרם. העלייה הגדולה בהוצאה לצריכה פרטית ברבעון הראשון של השנה לעומת השנה הקודמת נובעת, בין היתר, מכך שתעריף החשמל בין התקופות גדל ב־5.4%.