סגור
שקל שקלים בנק מזומן שטרות דולר
יוצאים לדרך אחרי 7 שנים (צילום: שאטרסטוק)

היקף הקרן למודרי אשראי יספיק לעד חצי אחוז מהם

שתי תוכניות של המדינה לסיוע למודרי אשראי יוצאות לדרך ויספקו כ־5,000 הלוואות ב־143 מיליון שקל. עם זאת, מספרם המוערך של מודרי האשראי, שמתקשים או אינם יכולים לקבל הלוואות, עומד על כ־1.3 מיליון

שתי תוכניות של המדינה יאפשרו למודרי אשראי, אנשים שנמצאים על הרצף שבין מתקשים לקבל אשראי עד ללא יכולים לקבל אותו בכלל, לקבל כ־5,000 הלוואות בהיקף של 143 מיליון שקל. מדובר בצעד יוצא דופן שיוצא לדרך שבע שנים לאחר ההחלטה להקים את הקרן העיקרית בין השתים (הקרן למודרי אשראי). על פי נתוני בנק ישראל, יש לפחות כ־1.3 מיליון מודרי אשראי פוטנציאליים. לא פלא שיו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן אמר בדיון השבוע בנושא הקמת הקרן, ש"ברור שבסכום הזה לא יהיה מענה לכל הדרישות".
בראשית 2016 דנה ועדת הכלכלה בחוק להקמת מאגר נתוני האשראי. היה ברור שהחוק ישפר מאוד את יכולת המיקוח של הלקוח נטול החובות מול הבנקים, אבל יקשה על לקוחות בקשיים. על רקע זה התחייב האוצר בפני ועדת הכלכלה להקים קרן הלוואות ממשלתית למודרי אשראי. למרות זאת, רק בספטמבר 2020 פרסם האוצר את המכרז. אלא שהבנקים לא גילו עניין במתן הלוואות למודרי האשראי גם בערבות גבוהה והקרן לא הוקמה. "אלה אנשים שקופים שהמערכת הפיננסית לא מתעניינת בהם", אומר מנכ"ל קבוצת עוגן להלוואות חברתיות שגיא בלשה.



נדרשו עוד שני מכרזים נוספים שהיו פתוחים גם לגופים לא בנקאיים וקבוצת עוגן זכתה באחרון ותיתן את ההלוואות ללא ריבית ובדמי ניהול נמוכים. האוצר יעמיד 45 מיליון שקל להלוואת ועוגן תוסיף 45, כך שבסך הכל יהיו 90 מיליון. בלשה אומר שבהנחה של הלוואה ממוצעת של 25 אלף שקל מדובר ב־3,600 הלוואות שינתנו בשלוש שנים.
במקביל הקימו השנה קרן התובענות הייצוגיות במשרד המשפטים וקבוצת עוגן פרויקט בשם "חוף מבטחים" לסיוע למשקי בית שנקלעו לחובות נמוכים בהוצאה לפועל ואינם יכולים לשלם אותם. היקף ההלוואות מהקרן לחייבי הוצאה לפועל יעמוד על כ־53 מיליון שקל, מתוכם תממן קרן התובענות 20 מיליון שקל ועוגן 33 מיליון שקל. מדובר ב־1,650 הלוואות לנפגעי הוצאה לפועל שינתנו בשמונה שנים. כלומר בסך הכל מדובר ב־5,250 הלוואות משתי הקרונות. בשני הפרויקטים מיועדים סכומים נוספים לליווי פיננסי והדרכה בהתנהלות כלכלית נכונה.
לפי נתוני פורום ארלוזורוב, יש בישראל כ־1.7 מיליון מודרי אשראי. מתוכם ל־500 אלף אין חשבון בנק והיתר אינן יכולים לקבל אשראי בשל מצב כלכלי קשה אוו הסתבכויות קודמות. לפי נתוני בנק ישראל יש כאמור פוטנציאל מודרי אשראי של כ־1.3 מיליון איש, 650 אלף מהם מודרי אשראי ועוד 650 אלף שאין להם חשבון בנק. כלומר 5,250 הלוואות מספיקות לבין רבע לחצי אחוז ממודרי האשראי.
לא פלא שיו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן מהליכוד אמר שצריך לבחון כיצד תפעל הקרן בשטח ולאחר מכן להגדיל את התקציב. בלשה אומר ש"בעוד חצי שנה נדע אם יש ביקוש להלוואות. 130 מיליון שקל זה סכום יפה, אבל אם אתה רואה את מספרי מודרי האשראי זה טיפה בים", אמר.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. "לא יהיה מענה לכל הדרישות"
(צילום: יואב דודקביץ)
מהאוצר נמסר בתגובה ש"אין הגדרה ברורה ומוסכמת לגבי מי הוא מודר אשראי. אדם יכול להיות מודר אשראי מנותן אשראי מסוים ולקבל אשראי מנותן אשראי אחר. קרן מודרי האשראי תתחיל לפעול בחודשים הקרובים, והחלטות בנוגע להמשך פעילותה יתקבלו בעתיד התאם לנתוני הביצוע ויעילות פעילותה".
מבנק ישראל נמסר, ש"הקמת הקרן והשקתה לציבור היא צעד חשוב מאוד למען האזרחים ואנחנו מברכים את משרד האוצר על הקמתה". בבנק מתנגדים להכללת מי שאין לו דירוג אשראי כמודר אשראי. "המושג של אנשים שאינם מדורגים כולל חלק ניכר של לקוחות שאין להם בעיה לקבל, למשל עולים חדשים או צעירים, אך בפועל הם כן מקבלים אשראי". בפועל גם לפי טענה זו ההלוואות יספיקו לפחות מאחוז מהמודרים.