סגור
העברת כסף
תוכנית האוצר תיגנז והחוסכים יפסידו (צילום: שאטרסטוק)

ניצחון לסוכנים: תוכנית האוצר לעידוד התחרות בשוק הביטוח יצאה מחוק ההסדרים

באוצר גיבשו חבילת סעיפים מאסיבית במטרה להגביר תחרות ולצמצם עיוותים בשוק הביטוח. סוכני הביטוח, הנפגעים המרכזיים מהרפורמה, הפעילו לחץ כבד והצליחו להביא לפיצול הסעיפים מחוק ההסדרים. האוצר יתקשה להעבירם בחקיקה נפרדת

בלחץ סוכני הביטוח, חבילת הסעיפים העוסקת בשוק הביטוח והחיסכון הפנסיוני פוצלה בחמישי האחרון מחוק ההסדרים. המשמעות היא שאישור הסעיפים ייעשה דרך חקיקה רגילה, מה שמגדיל את הסיכוי לבלימתם. המהלך מהווה הפסד משמעותי לציבור החוסכים והמבוטחים.
מטרתה של חבילת הצעדים שגיבש משרד האוצר וקיווה להעביר כחלק מחוק ההסדרים הקרוב, היא הגברת התחרות וצמצום עיוותים בשוק החיסכון והביטוח. החבילה נוגעת במספר היבטים בשוק, ביניהם שיפור מבנה העמלות ושקיפותן ללקוחות ועידוד תחרות באמצעות הכנסת שחקנים חדשים.
באוצר העריכו כי העברת הסעיפים תוכל להביא לשינוי רחב בשוק, אך ידעו כי צפויה התנגדות מצד סוכני הביטוח, שנפגעים באופן ישיר מן הצעדים. ואכן, לשכת סוכני הביטוח, שלה לובי חזק בכנסת, הפעילה לחץ רב לאורך יום הדיונים בחמישי על השרים וחברי הכנסת הרלוונטיים להוציא את הסעיפים מההסדרים והלחץ נשא פרי. כלל הסעיפים הוצאו פרט לסעיף אחד, שאוסר על גופים מוסדיים להימנע מעבודה עם יועצים פנסיוניים.
לצד הלחץ שהפעילו סוכני הביטוח, יש לציין גם את התנגדותה של היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, שסברה כי יש להעביר את החוקים במפוצל מחוק ההסדרים, בטענה כי "מדובר בתיקונים שאינם בעלי זיקה לתקציב" וכן הוספו נימוקים נקודתיים לכל סעיף. עם זאת, ללא הלחץ המסיבי שהפעילו סוכני הביטוח סביר כי סעיפים אלו שהיו חשובים מאוד לאוצר, היו עוברים.
אחד הצעדים המרכזיים בחבילה היה חיוב הגופים המוסדיים וסוכני ביטוח לשקף ללקוחות את סכום העמלה שהגוף המוסדי משלם לסוכן כתוצאה מצירוף הלקוח. באוצר רצו באמצעות המהלך לוודא שהלקוחות מודעים לקיומם של דמי ניהול ולשיעורם מסך כספיהם, ובכך גם לעודד אותם להתמקח עליהם. בנוסף לכך, באוצר רצו לקבוע עמלה זהה שתשולם לסוכני הביטוח עבור קבוצת מוצרים שתוגדר כתחליפיים (כלומר דומים) ובכך למנוע מצב בו סוכן ביטוח מייעץ על מוצר מסויים, למשל ביטוח מנהלים, רק מכיוון שהעמלה שהוא מקבל עליו גבוהה יותר.
צעד נוסף שנועד להגביר את התחרות וכעת ינסו באוצר להעביר בחקיקה רגילה, מאפשר לבנקים קטנים (עם היקף פעילות של פחות מ-10%) להיכנס לעולם הביטוח, כשכיום כלל הבנקים מוגבלים לביטוחי משכנתאות. המשמעות היא שהבנק הבינלאומי, בנק ירושלים והבנק הדיגיטלי וואן זירו יוכלו להתחיל לשווק מוצרי ביטוח שונים. שוק הביטוח בישראל, בדומה לשוק הבנקאות, נחשב ריכוזי למדי, ולכן באוצר קיוו שהכנסת שחקנים חדשים תגביר את התחרות ותביא להורדת מחירים. מצד סוכני הביטוח טוענים כי הדבר יביא להשתלטות של הבנקים על עולם הביטוח וכי התחרות רק תיפגע מהמהלך.
צעד משמעותי אחר מתמקד בהטייה של סוכנויות ביטוח שנרכשו על-ידי גופים מוסדיים לשווק מוצרים של אותם גופים. לפי נתוני רשות שוק ההון, מתוך 1,800 סוכניות ביטוח שפועלות אמנם פחות ממאה נמצאות בבעלות גופים מוסדיים, אך 31 סוכנויות שנמצאות בבעלות המוסדיים אחראיות על כ-23% מהכנסות המתווכים הפיננסיים (!). לכן, באוצר מבקשים להתערב ולאסור עד סוף 2024 על הגופים המוסדיים לרכוש 20% או יותר מסוכנויות ביטוח, ובמקביל להקים ועדה ייעודית שתבחן את הנושא.
לצד צעדים אלו, ישנם שני סעיפים נוספים שחשובים במיוחד לאוצר, אך מכיוון שהשינוי אינו דורש חקיקה אלא הוצאת תקנות על-ידי רשות שוק ההון, הם מראש לא נכללו בהסדרים: הראשון הוא שינוי עמלות המכירה (המכונות עמלות היקף) כך שייקבע מנגנון קיזוז לפיו אם לקוח עוזב בטרם חלפו 6 שנים, המתווך ייאלץ להחזיר את החלק היחסי של העמלה שקיבל. באוצר טוענים כי עמלת המכירה כיום גורמת לכך שמתבצעות העברות רבות של לקוחות בין חברה אחת לאחרת, שאינן בהכרח לטובת הלקוחות.
סעיף אחר שיובא לאישור ועדת הכספים הוא הצבת מגבלה על ביטוחי המנהלים, כך שרק מבוטחים ששכרם החודשי הממוצע גבוה מתקרה מסוימת (פעמיים השכר הממוצע במשק) יוכלו לרכוש אותם, זאת מתוך תפיסה שמדובר במוצרים יקרים שעלולים לפגוע בקצבה העתידית של לקוחות, ושחלק מסוכני ביטוח עלולים לשווק אותם מכיוון שהעמלות שיקבלו עבורם יהיו גבוהות יותר.
שני הסעיפים הללו יעלו לדיון בוועדת הכספים, שם חברי הוועדה יוכלו להתנגד. בלשכת סוכני הביטוח ייאבקו על בלימת כלל הסעיפים, ובמרכזם השינוי בעמלת המכירה. מבחינת האוצר, סוכני הביטוח פועלים כקבוצת לחץ הדואגת לאינטרסים שלה על חשבון רווחת הציבור.
מלשכת סוכני הביטוח נמסר כי הלשכה "פעלה ותמשיך לפעול אך ורק מתוך ראיית טובת ציבור המבוטחים בישראל. הציבור מודע לכך ולכן גם לאחר שלושה עשורי פעילות של חברות הביטוח הישירות, רובם המוחלט של אזרחי ישראל בוחרים שנה אחר שנה לתת את אמונם בסוכן או סוכנת הביטוח שלהם. יתרה מכך, על פי נתוני רשות שוק ההון, מתוך 14 אלף תלונות שהגיעו אליה בנושא ענף הביטוח, רק 8% מהן עסקו בסוכני ביטוח".