סגור
פרויקט הקמת שכונת מגורים חדשה ב ראש העין של חברת ה בנייה נצבא
פרויקט הקמת שכונת מגורים חדשה בראש העין (צילום: אוראל כהן)

לראשונה זה חצי שנה: המשכנתא הממוצעת קפצה באפריל חזרה למיליון שקל

הפעם האחרונה שבה המשכנתא הממוצעת התקרבה למיליון שקל הייתה בנובמבר האחרון. שיעור המשכנתאות המסוכנות ירד באפריל ל-47.2%, אך עדיין גבוה ב-15% מלפני שנתיים. סך המשכנתאות שניטלו לדירות להשקעה ירד מתחת ל-10% מתיק המשכנתאות. מספר המשכנתאות שנמצאות בפיגור מעל 90 יום קפץ ב-13%

המשכנתא הממוצעת בחודש אפריל עמדה על מיליון שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ד'). מדובר בקפיצה משמעותית מהממוצע בחודשים דצמבר-מרץ, שעמד על 949 אלף שקל. הפעם האחרונה שבה הנתון התקרב למיליון שקל הייתה בחודש נובמבר האחרון.
שיעור המשכנתאות שבהן ההחזר החודשי גבוה מ-30% מההכנסה הפנויה של משק הבית, המוגדרות כמשכנתאות בסיכון גבוה, ירד מעט ועמד על 47.2%, זאת לאחר שבפברואר האחרון הוא הגיע לשיא של 49.2%. עם זאת עדיין מדובר בנתון גבוה מאוד, שמשקף את העלייה במחירי הנדל"ן וכן בגובה הריבית במשק שמכבידה על משקי הבית. רק לפני שנה, באפריל 2022, שיעור המשכנתאות המסוכנות עמד על 40.5%, ובאפריל 2021 על 34.2% - כ-15% פחות מאשר באפריל השנה.
ידוע שכשהגלים מתחזקים בשוק הנדל"ן הראשונים להתרחק הם המשקיעים, ובמהלך אפריל המגמה התחזקה. שיעור היקף המשכנתאות לדירות להשקעה מסך תיק המשכנתאות עמד על 8.8%, זאת לעומת 10.2% במרץ, ושיעור מספר ההלוואות להשקעה עמד על 8.5%, לעומת 9.5% במרץ האחרון. מדובר במספרים הנמוכים ביותר במאגר הנתונים של בנק ישראל, שמספק נתונים אחורה עד ינואר 2011.
אמנם שוק הנדל"ן מתקרר אך הר המשכנתאות ממשיך לגדול, מכיוון שעדיין ישנן יותר משכנתאות חדשות שמתווספות אליו מאשר משכנתאות שנפרעות, וההר עמד באפריל על 535 מיליארד שקל. הנתון המעט מפתיע הוא מספר המשכנתאות שנמצאות בפיגור מעל 90 יום, שקפץ בין מרץ לאפריל ב-13%, המגלמים עלייה של 290 מיליון שקל.
עם זאת יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, מסביר כי הנתון עוד רחוק מלגלם משבר בשוק הנדל"ן: "אמנם באחוזים זו קפיצה גדולה וזו שבירת קו המגמה, אבל זה לא משמעותי משום שעדיין מדובר במונחים מוחלטים במספרים נמוכים מאוד".
כפי שדווח מוקדם יותר החודש ב"כלכליסט", היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו באפריל היה בשפל של 3.5 שנים ועמד על 4.6 מיליארד בלבד. עם זאת הנתון הנמוך הושפע מריבוי ימי החג במהלך חודש אפריל שהגביל את היקף העסקאות. בענף הבנקאות טענו כי בנטרול ימי החג מספר המשכנתאות החדשות החל להתאושש, והם מצפים שהוא ימשיך להתאושש גם במאי.