הסטארטאפים המצליחים 2021

מקומות 17-11

מחברה שרוכבת על העננים ועד לחנות של היוטיוברים

טומורו io מספקת את תחזית מזג האוויר המדויקת ביותר שבנמצא, האניקובק תהפוך את "שוטף פלוס" להיסטוריה, אוברוולף מספקת פלטפורמה ליצירת אפליקציות לגיימינג, אופטיבס עלתה על הנתיב המהיר, Logz.io היא הצלחה לוגית, ארטליסט מבססת את מעמדה בתחום פיתוח התוכן ליוצרי וידיאו ו-Viz.ai מציצים לתוך הראש

כתבי כלכליסט 08:5014.04.21

מקום 11. טומורו io 

תחום: AI

הקמה: 2016 

מייסדים: שמעון אלקבץ, רועי גופר, אסף איילון ואיתי זלוטניק

עובדים: 180, בישראל ובארצות הברית

גיוסים: 185 מיליון דולר מ־Stonecourt Capital, Highline Capital, Pitango Growth ו־Square Peg Capital

 

רוכבת על עננים

טומורו io מספקת את תחזית מזג האוויר המדויקת ביותר שבנמצא, אבל זה לא מספיק לה: עכשיו היא רוצה להיות החברה הראשונה בענף עם כיסוי לווייני גלובלי

 

בעידן ההתחממות הגלובלית יש למזג האוויר השפעה מרחיקת לכת. אלא שבניגוד לדהירה של הטכנולוגיה בתחומים רבים, דווקא תחזית מזג האוויר נותרה מאחור: כיום, מרבית נתוני מזג האוויר בעולם מבוססים על נתוני מכ”ם מזג אוויר — אבל רוב בני האדם חיים מחוץ לטווח הכיסוי של מכ”מים כאלה.

 

מייסדי טומורו io, שלושה יוצאי יחידות מיוחדות שחיים כיום בארצות הברית, זיהו שמדובר בהזדמנות לשינוי. ההברקה שלהם היתה יצירת מערכת שאוספת נתונים ממגוון אדיר של מקורות — רשתות סלולר, צלחות לוויין, מטוסים, רכבים מקוונים, חיישני IoT ועוד — ועל בסיסם מגבשת תחזיות ברמת דיוק של 500 מטר ופר דקה. את הנתונים האלה היא מתאימה לצורכיהם של ארגונים. כך, למשל, חברת ספנות שתדע מראש על סופה תוכל להטות את מסלול האוניות, חקלאים יידעו להיערך לגלי חום או קור במקומות ספציפיים, ועיריות יוכלו להתכונן להצפות ברמת השכונה. עם לקוחותיה של טומורו נמנות חברות שליחויות (אובר, Rappi), רכב (פורד, פורשה), תעופה (דלתא), ביטוח, אנרגיה ועוד, ואפילו טורניר אליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס (US Open).

 

מימין: איתי זלוטניק, רעי גופר ושמעון אלקבץ מימין: איתי זלוטניק, רעי גופר ושמעון אלקבץ

 

מקום 12. HoneyBook

תחום: פינטק

הקמה: 2013

מייסדים: נעמה אלון, עוז אלון, דרור שמעוני

עובדים: 100, בישראל ובקליפורניה

גיוסים: 100 מיליון דולר מ־Citi Ventures ,Norwest Venture Partners Vintage, ו־Aleph  

 

החברה שתהפוך את "שוטף פלוס" להיסטוריה

הקורונה דחפה את האניבוק למנף את מערכות הניהול העסקי שלה לטובת מתן אשראי לעסקים קטנים

 

האניבוק החלה ב־2013 כחברה שהציעה לעסקים קטנים ועצמאיים בארצות הברית מערכות לניהול פיננסי ועסקי, שאיפשרו להם לנהל את הסליקה, להנפיק חשבוניות וכן הלאה. כשהקורונה טרפה את הקלפים, החברה ספגה מהלומה: מאות עסקים, בעיקר בענף האירועים, הקפיאו את פעילותם כמעט בן לילה. נפח הפעילות של האניבוק ירד לאפס, והיא אף נאלצה לנקוט צעדי מגננה כמו קיצוצי שכר. אבל במקום ליפול לתוך הבור, החברה קמה לפריצה חדה מעלה.

 

השינוי הגיע כשמנהלי האניבוק החליטו לחשוב מחוץ לקופסה: בראיונות ל"כלכליסט" הם סיפרו שהבינו שעידן הקורונה הוא זמן לסיכונים. כשהאניבוק ראתה זינוק בביקוש לשירותי הסליקה שהיא מבצעת עבור עסקים קטנים, היא זיהתה שהיא יכולה להציע להם אשראי במודל פקטורינג אוטומטי ומהיר, שמזהה מתי הלקוחות שלה אמורים לקבל תשלומים עתידיים והיא מעבירה להם את הסכום באופן מיידי תמורת עמלה, ומקבלת בעצמה את התשלום הדחוי. מוצר דומה שפיתחה החברה מאפשר לעסקים לדלג על שלושת ימי ההמתנה לתשלום המקובלים בארצות הברית, ולקבל את הכסף מיד — שוב תמורת עמלה נמוכה. בשני המקרים, הסיכון לחברה נמוך היות שמדובר בתשלומים קטנים, והודות לכך שהתזרים של הלקוחות גלוי לעיניה.

 

2021 צפויה להיות שנה חזקה לחברה. כבר כעת היא רואה זינוק בביקוש של עסקים קטנים לשירותיה, ובעיקר גיוון בסוגי העסקים שמשתמשים בהם. לתחום האירועים, שחווה התאוששות, נוספו כעת גם עסקים של יועצים, מאמנים, מעצבי פנים ועוד. קצב ההכנסות של החברה בשנה האחרונה כבר מכפיל עצמו ומגיע לעשרות מיליוני דולרים. גם הצוות, שמונה כיום כ־100 עובדים, צפוי להיות מוכפל בשנה הקרובה. במקביל, היא צפויה לחתום השנה על הסכמי מימון עם כמה בנקים ומוסדות פיננסיים בארצות הברית, שיאפשרו לה לתת אשראי גדול יותר.

 

מימין: עוז אלון, נעמה אלון ודרור שמעוני מימין: עוז אלון, נעמה אלון ודרור שמעוני צילום: עמית שעל

 

מקום 13. Overwolf

תחום: גיימינג

הקמה: 2010

מייסדים: אורי מרשנד, גיל אור ואלון רבינוביץ

עובדים: 81 

גיוסים: 75 מיליון דולר מ־Ubisoft, מג וויטמן, Griffin Gaming Partners Insight Partners, Warner Music Group, Jibe Ventures ישראל, מייסד Gen.G קווין צ'ו, Marker, Intel Capital ו־Liberty Media

 

משחק של גדולים

אוברוולף, פלטפורמה ליצירת אפליקציות לגיימינג, גייסה השקעות ממג וויטמן ומענקית הגיימינג Ubisoft ורכשה את פלטפורמת CurseForge, בדרך לפריצת דרך משמעותית

 

הקורונה סיפקה לענף הגיימינג את חותמת הלגיטימציה, שנדרשה לו על מנת להפוך לאפיק השקעה ראוי. אחרי הנפקת הענק של פלייטיקה בינואר, באה אוברוולף והודיעה במרץ על גיוס של 52 מיליון דולר — בין היתר מענקית הגיימינג העולמית Ubisoft ומג וויטמן, אחת הנשים הבכירות בעמק הסיליקון — שמוכיח שהפוטנציאל של הענף בישראל מצוי רק בתחילתו. בגיוס הזה קיבלה אוברוולף שווי של 200 מיליון דולר, שבעיקר מעיד על צניעות מייסדיה (ובראשם המנכ"ל אורי מרשנד), שאינם רצים לשווי מנופח ללא צורך.

 

אוברוולף, שמפתחת פלטפורמה המאפשרת בניית אפליקציות למשחקי מחשב (ובהם פורטנייט, קאונטר סטרייק, ליג אוף לג'נדס ואחרים), עומדת בפני פריצה משמעותית בשנה הקרובה, בעקבות עסקה שבה רכשה מענקית הסטרימינג Twitch של אמזון את CurseForge — מאגר היישומים הגדול בעולם למשחקי וידיאו, הכולל יישומים למשחקים כמו וורלד אוף וורקראפט ומיינקראפט. הרכישה הזו מאפשרת לאוברוולף, לראשונה, להציע לקהילת השחקנים העולמית לפתח תוספים חדשים לכל המשחקים המובילים. כעת, עם תמיכה של כמה משקיעי־על, החברה עומדת על סף פריצה בהכנסותיה, שכבר כיום רושמות צמיחה משמעותית.

 

אורי מרשנד אורי מרשנד צילום: אביגיל עוזי

 

מקום 14. Optibus

תחום: תוכנה

הקמה: 2014

מייסדים: עמוס חג'אג', מנכ"ל החברה, ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות

עובדים: 150

גיוסים: 160 מיליון דולר מ־Insight Partners ו־Bessemer Verizon Ventures, Pitango, New Era Capital Partners

 

 

עלתה על הנתיב המהיר

כשהקורונה שינתה את התחבורה הציבורית מהקצה אל הקצה, אופטיבס קפצה על ההזדמנות עם המערכת שלה, שמאפשרת ניהול מערכות תחבורה בענן

 

הקורונה פגעה קשות בתחבורה הציבורית ברחבי העולם: קווים שוקקי אדם הפסיקו לפתע לנסוע, וקווים חדשים, ייעודיים לצורכי הקורונה, נפתחו יש מאין. רוב הרשויות, החברות והארגונים העוסקים בתחבורה הציבורית, נאלצו להתמודד עם המציאות המשתנה הזו באמצעות מערכות טכנולוגיות מיושנות. לחלל זה נכנסה אופטיבס, שמפתחת מערכות לניהול תחבורה ציבורית בענן, המאפשרות להתמודד עם שינויים תכופים: הלקוחות יכולים לתכנן מסלולי נסיעה, להקצות כלי רכב ונהגים, ולנהל את כל הפעילות של קווי התחבורה, מכל נקודה בעולם.

 

כמו חברות ישראליות אחרות, אופטיבס מצאה את עצמה לפני כשנה במצב של חוסר יציבות. זה השתנה במהירות, כשהחברה החלה לקבל ביקושי ענק — הן מצד לקוחות קיימים והן, ובעיקר, מצד רשויות מקומיות וחברות היסעים. כעת יש לחברה 450 לקוחות בעולם (בניו יורק, לוס אנג'לס, לונדון, מלבורן, ברזיליה, הונג קונג וסינגפור) ובישראל (אגד, דן, קווים ומטרופולין), ובמרץ היא גייסה סכום נאה של 107 מיליון דולר.

 

איתן ינובסקי (מימין) ועמוס חג'אג' איתן ינובסקי (מימין) ועמוס חג'אג' צילום: יובל חן

 

מקום 15. Logz.io

תחום: ביג דאטה

הקמה: 2014

מייסדים: תומר לוי ואסף יגאל

עובדים: 250, מהם 170 בישראל

גיוסים: 121 מיליון דולר מ־General Catalyst, OpenView Ventures, 83North, Vintage, Giza, Greenspring Associates, Next47

 

הצלחה לוגית

הטרנספורמציה הדיגיטלית בשוק העסקים הביאה אל לוגז oi שורת לקוחות חדשים. כשהיא הפכה למובילת הקוד הפתוח KLE, נפתחה גם הדלת לשיתופי פעולה עם חברות מכל העולם

 

כולם כבר יודעים שכל פעולה דיגיטלית שאנחנו עושים, מקנייה מקוונת ועד בדיקת היתרה בחשבון הבנק, מייצרת דאטה שנאגר ונצבר אצל החברות. הדאטה הזה מסודר ב"לוגים", תיקיות מידע שמתעדות את כל הטרנזאקציות בתוכנה. לוגז פיתחה קוד פתוח שמסייע למתכנתים לאתר מבעוד מעוד תקלות אפשריות בקובצי המידע הללו, ומאפשר לחברות לנהל את אבטחת המידע ולנטר אותו כדי לראות שהכל עובד כראוי.

 

הלקוחות המתבקשים של לוגז הם חברות סטארט־אפ שמפתחות בעצמן תוכנות ומחזיקות מספר גדול של מתכנתים — אבל הקורונה צירפה אליהם גם עסקים מסורתיים יותר, שעוברים טרנספורמציה דיגיטלית מהירה. נוסף על כך, בשנה שחלפה נרשמה מהפכה בעולם הקוד הפתוח, כשחברת אלסטיק, מפתחת קוד פתוח פופולרי במיוחד בשם ELK, החליטה להפסיק לתמוך בו. לוגז לקחה על עצמה את המשך ניהול הקוד, מה שמשך אליה עשרות חברות טכנולוגיה שביקשו לקחת חלק בפרויקט, בהן גם חברה בשם אמזון.

 

אסף יגאל (מימין) ותומר לוי אסף יגאל (מימין) ותומר לוי צילום: עמית שעל

 

מקום 16. Artlist

תחום: מדיה

הקמה: 2016

מייסדים: אייל רז, איציק אלבז, של אסף איילון ועירא בלסקי

עובדים: 180 באפיקים, תל אביב ורעננה

גיוסים: 48 מיליון דולר מ־KKR ו־Elephant Partners  

 

החנות של היוטיוברים

כשהיא מגובה בצמיחת־קורונה מואצת וברכישה מרשימה, ארטליסט ממשיכה לבסס את מעמדה בתחום פיתוח התוכן ליוצרי וידיאו

 

קיבוץ אפיקים מוכר בזכות מפעל הקלנועיות שלו; קוראים ותיקים יזכרו, אולי, גם את מפעל הדיקטים “קלת אפיקים”, שקרס מזמן. אבל מי ידע שאפיקים הוא גם ערש הולדתה של אחת מיצרניות התוכן המרכזיות של קהילת היוטיוברים ומשפיעי הרשת בעולם? ארטליסט, שהחלה כחברת טכנולוגיה שפיתחה כלים לפיתוח והנגשת תכנים בעבור יוצרי וידיאו, היא היום אימפריה שבונה ומתחזקת קטלוג מבוסס מינוי של נכסים דיגיטליים, כולל מאגר של קטעי מוזיקה ואפקטים קוליים לשימוש בפרויקטי וידיאו.

 

שנת הקורונה, שהשאירה מיליארדי אנשים בבית, הגבירה לאין שיעור את השימוש של אנשים ברשתות החברתיות והעלתה את קרנם של יוצרים בולטים בהן. אלה משתמשים בקטלוג של ארטליסט כדי לשלב קטעי סאונד, וידיאו ואודיו. בשנים האחרונות החברה גדלה בקצב מהיר מאוד של מאות אחוזים, ומנהליה מדווחים גם על תזרים חיובי של הכנסות — מצב מאוד יוצא דופן בקרב חברות צמיחה, שכיום מעדיפות לקדש את הגידול באמצעות צמיחה מהירה, על חשבון הרווחים. החברה החלה את פעילותה ב־2016 ללא כל מימון, וביצעה את גיוס הון הראשון שלה ב־2018 ואת השני רק במהלך 2020.

 

בשלהי 2020 ארטליסט אף רכשה את Motion Array האמריקאית, שמציעה קטלוג מוצרים עבור יוצרי תוכן. רכישה זו הכפילה משמעותית את כוחה של ארטליסט ליותר מ־6 מיליון משתמשים ברחבי העולם, וחצי מיליון מדיות דיגיטליות חדשות.

 

מימין: אייל רז, איציק אלבז ועירא בלסקי מימין: אייל רז, איציק אלבז ועירא בלסקי צילום: Courtesy Artlist

 

מקום 17. Viz.ai

תחום: דיאגנוסטיקה

הקמה: 2016

מייסדים: ד״ר כריס מנסי, ד"ר דוד גולן

עובדים: 170

גיוסים: 150 מיליון דולר מ־Insight partners, Scale Ventures, Greenoaks, Kleiner Perkins innovation endeavors, Threshold Ventures ו־CRV

 

מציצים לתוך הראש

המערכת של ויז ai משתמשת בבינה מלאכותית ומזהה ממצאי מוח דחופים כמו שבץ. עכשיו החברה מתכוונת להתרחב גם לקרדיולוגיה ותחומים נוספים

 

שבץ מוחי הוא אירוע רפואי שדורש טיפול מיידי. מייסדי Viz.ai, נוירוכירורג (מנסי) ומומחה לבינה מלאכותית (גולן), הבינו שניתן לשלב את הידע של שניהם ולספק לרופאות ולרופאים כלי רב־עוצמה. המערכת שפיתחה החברה קוראת באופן אוטומטי סריקות CT בזמן אמת, ומתריעה על ממצאים דחופים כגון שבץ או דימום מוחי. הרופאים מקבלים את ההתרעות לאפליקציה ייעודית לסמארטפון, וזו מאפשרת להם לראות את הסריקות ואת פרטי החולה, לתקשר עם הצוות הרפואי באופן מאובטח, ולקבל החלטה מהירה על הטיפול בחולה. Viz.ai היא החברה היחידה שקיבלה שיפוי רפואי בארצות הברית, והמערכת שלה פעילה שם ביותר מ־600 בתי חולים ורושמת הכנסות בקצב גובר. בשנה האחרונה החברה אף גייסה 71 מיליון דולר על מנת להתרחב לתחומי פעילות נוספים ובהם טראומה, קרדיולוגיה ומחלות נשימה.

 

דוד גולן דוד גולן צילום: עמית שעל

 

 

x