$
תקשורת

למה פרטנר דורשת מחיר כה גבוה על הסיבים שלה?

פרטנר יודעת שכדי להדביק את הפער מול המתחרות היא חייבת סיוע במימון. המחיר שהיא דורשת רוכב על המומנטום החיובי להשקעה בתשתיות, אך מתעלם מהסיכונים

אביאור אבו 07:3623.02.21

גורמים רבים בשוק התקשורת הרימו אתמול גבה לנוכח ההצעה של פרטנר, שמנהלת משא ומתן למכירת 20% מפעילות הסיבים האופטיים שלה בתמורה שלא תפחת מ־550 מיליון שקל, סכום המשקף שווי של 2.7 מיליארד שקל לפעילות הסיבים של החברה, בדומה לשווי החברה כולה.

 

 

 

תג המחיר שהציבה פרטנר נראה גבוה במיוחד לנוכח עסקה שהסתיימה באחרונה בענף הסיבים, שבמסגרתה רכשה HOT כ־23% מחברת הסיבים האופטיים IBC תמורת 170 מיליון שקל, המשקפים שווי חברה של פחות ממיליארד שקל.

 

בהתחשב בנפח הפעילות הגדול, העכשווי והעתידי, של IBC, שווייה היה אמור דווקא להיות גבוה בהרבה מזה של פרטנר. לפער הזה מספר הסברים.

 

כמה עולה לקנות סיבים כמה עולה לקנות סיבים

 

בלי הוצאות תפעול

 

ראשית, בין שתי העסקאות הבדל מהותי. פרטנר מציעה למכירה רק את זכויות השימוש ברשת ולא את הרשת הפיזית עצמה ("הברזלים"). פרטנר תמשיך לממן את הוצאות ההקמה, התפעול, השדרוג והתחזוקה של הרשת, ובמקביל תוקם שותפות חדשה שתתמקד במכירת הזכויות לחברות אחרות ולפרטנר בעצמה, שימכרו את השירות הלאה ללקוחות פרטיים. כלומר הרוכש ישקיע סכום חד־פעמי, ללא הוצאות נוספות בשנים שלאחר מכן.

 

מנגד, HOT נכנסה לשותפות מלאה ב־IBC, ומלבד הסכום החד־פעמי שהזרימה, היא התחייבה לשלם עבור חיבור של 25% ממשקי הבית שיחוברו לתשתית של IBC, כך שהשקעתה תימשך על פני שנים קדימה.

 

הסכם דומה חתמה IBC עם סלקום, שהתחייבה לרכוש 10% ממשקי הבית שיחוברו לתשתית. כלומר, IBC תזכה להכנסה קבועה מ־35% משקי הבית דרך סלקום ו־HOT. בהינתן כי בזק היא חברה עצמאית שלא תרכוש שירותים מאחרות, פרטנר למעשה תיוותר הלקוח הגדול היחיד של השותפות שתקים, כאשר בשוק מעריכים כי תחבר לכל היותר 15% ממשקי הבית לתשתית, מה שאומר שיש לה יכולת מוגבלת לצמוח.

 

הבדלים בעלויות פריסה

 

הבדל נוסף בין החברות הוא עלות הפריסה הכוללת. פרטנר פרסה עד כה סיבים לכ־30% ממשקי הבית בארץ, ועל פי הערכת משרד התקשורת היא צפויה לעצור בכ־40%. לפרטנר אין חובה רגולטורית, והיא צפויה לפרוס רק באזורים שבהם עלות הפריסה נמוכה, למשל באזורים שבהם צפיפות האוכלוסייה גבוהה יותר. למעשה פרטנר מבקשת לנצל את המומנטום החיובי של הפריסה המואצת שלה כדי לממש באופן חלקי את השווי הנוכחי של פעילות הסיבים.

 

 

משמאל: מנכ"ל IBC אמיר לוי ומנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי משמאל: מנכ"ל IBC אמיר לוי ומנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי צילומים: עמית שעל

 

מנגד, IBC פרסה עד כה סיבים לכ־25% ממשקי הבית בארץ, והיא מחויבת רגולטורית להשלים פריסה ל־65% לפחות ממשקי הבית בארץ. כלומר ככל שהפריסה של IBC תתקדם הוצאותיה יגדלו.

 

את הקלפים בענף הסיבים צפויה לטרוף מחדש בזק, שאמורה לחדש בחודשים הקרובים את פריסתה. החברה פרסה סיבים לכ־60% ממשקי הבית, אך טרם הפעילה את השירות באופן מסחרי. לאחרונה הוסרה מעל החברה חובת הפריסה הכלל־ארצית, והיא נדרשת להודיע עד אמצע השנה על אחוז הפריסה שאליו תרצה להגיע. יינתנו לה שש שנים להשלים את הפריסה.

x