$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אמזון מציגה: דאגה לבריאות העובדים? זה לחלשים

כתב אישום חושף כיצד ענקית הסחר המקוון לא הקפידה על חיטוי מתקניה, לא אפשרה לעובדים לשמור על מרחק והגיינה אישית, העדיפה תפוקה על חשבון בטיחות, לא הודיעה כנדרש על עובדים שבאו במגע עם נשאי קורונה - ונקמה באלו שהעזו להתלונן על התנאים המסוכנים

עומר כביר 15:0317.02.21
רק בסוף מרץ 2020, כשעובדי המחסנים של אמזון בניו יורק התלוננו בתקשורת ובפני גופי ממשל על מחדלים וכשלים בחיטוי המתקנים, אי-הודעה לעובדים שבאו במגע עם נשאי קורונה, היעדר זמן מספיק לשמירה על היגיינה אישית, תנאי עבודה שלא מאפשרים שמירה על ריחוק פיזי ותעדוף של תפוקה על בטיחות, רק אז נכנסה אמזון לפעולה. לא בתיקון הכשלים השונים, שיכולים לסכן חיי אדם, אלא בפיטורים ונזיפה בעובדים שהובילו את הביקורת על החברה.

 

בתחילת המגפה - קשה להאמין שבקושי עברה שנה - כתבתי כאן על תלונות עובדים על תנאי העבודה הירודים במתקני אמזון, שכללו דיווחים על מתקנים צפופים במיוחד והיעדר גישה למוצרי סנטיציה, ועל התגובה הראשונית של אמזון שעיקרה נקמה בעובדים שחשפו תנאים מסוכנים אלו. הדיווחים השונים על התנהגות אמזון לא עברו בשקט, ואתמול הגישה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס, כתב אישום נוקב נגד החברה בגין המחדלים המכוונים שאפשרה בשנה האחרונה במתקניה והנקמה שלה בעובדים שמחו עליהם.

 

כתב האישום מצייר תמונה של חברה שלא מקפידה על חיטוי המתקנים שלה, לא מאפשרת לעובדים שלה תנאי עבודה בטוחים, מפעילה מערך איתור מגעים כושל ומתנקמת בעובדים שמתריעים על כך, בשעה שהיא מרפדת את השורה התחתונה שלה. זאת, הודות לחקירה מעמיקה שניהל המשרד של ג'יימס כבר ממרץ שעבר, ושכללה מסמכים שחויבה החברה להעביר לחוקרים וראיונות מקיפים עם עובדים ומנהלים באמזון. כתב האישום מפרט את מחדלי החברה בשני מתקנים: JFK8 בסטטן איילנד, שמעסיק 5,000 איש ובו העובדים בוחרים פריטים ואורזים חבילות, ו-DBK1 בוודסייד, שמשמש כנקודת הפצה סופית לשליחת חבילות מוכנות ליעדם.

 

ג'ף בזוס. 2020 הייתה שנה נפלאה עבורו - פחות עבור העובדים ג'ף בזוס. 2020 הייתה שנה נפלאה עבורו - פחות עבור העובדים צילום: איי אף פי

 

 

כתב האישום מונה כמה מחדלים ועבירות של אמזון. הראשונה, כישלון לעמוד בדרישות המדינה לניקוי וחיטוי מתקנים. לפי מדיניות ניו יורק, במקרה שנשא קורונה היה במתקן כלשהו בשבעת הימים שקדמו לזיהוי, על החברה לסגור את האזורים שבהם שהה, לפתוח את כל הדלתות והחלונות שפונים כלפי חוץ, להפעיל מאווררים כדי להגביר את תחלופת האוויר, ולהמתין 24 שעות לפני ניקוי האזור. "אמזון לא סגרה את כל האזורים שבהם ביקרו נשאים, לא פתחה חלונות ודלתות חיצוניים או השתמשה במאווררים, ולא המתינה 24 שעות לפני ניקוי וחיטוי האזורים", נטען. לדברי אמזון, היא ביצעה ניקוי וחיטוי חלקיים, רק אם עובד נשא היה במתקן 24 שעות טרם הזיהוי.

 

במקרה של JFK8, אמזון קיבלה הודעות על 250 עובדים שזוהו כחיוביים לקורונה, 90 מהם שהו במתקן שבעה ימים לפני קבלת ההודעה. ביותר מ-80 מקרים, אמזון לא סגרה שום חלק במתקן. במקרים שכן סגרה חלקים במתקן, עשתה זאת החברה באופן מוגבל ולא מספק שכלל רק את עמדת העבודה של העובד ועמדות סמוכות, ובכל מקרה לא הגדילה את האוורור במתקן.

 

היבט אחר שעולה בכתב האישום הוא התעדוף של אמזון את תפוקת העובדים על חשבון הגנה על בריאותם. אמזון משתמשת במערכת שמכונה time-off-task - TOT על מנת להעריך את הביצועים והתפוקה של עובדי המחסנים שלה. המערכת מודדת תפוקה באמצעות חישוב הדקות ביום העבודה שבמהלכן העובד לא משלים אקטיבית משימה כלשהי, ואם יורד העובד מתחת לרף מסוים הוא עלול לסבול מסנקציות שונות כמו הערה בתיק האישי, שליחה להדרכה מיוחדת ופיטורים.

 

אמזון המשיכה להשתמש במערכת זו לאורך המגפה. לטענת החברה, במרץ היא "השעתה" את הענישה בעקבות ירידה בתפוקה, ואולם לא הבהירה זאת כראוי לעובדים לפני ה-10 ביולי. באוקטובר ביטלה אמזון את ההשעיה, אף שההתפרצות רק הוחמרה בתקופה זו.

 

הפגנה של עובדי אמזון נגד תנאי העסקתם הפגנה של עובדי אמזון נגד תנאי העסקתם צילום: אי פי איי

 

 

"השימוש במערכת פגע חמורות ביכולת של העובדים להתנהל בבטיחות באמצעות שמירה על ריחוק חברתי, ניקוי עמדות העבודה שלהם וביצוע פעולות היגייניות שנחוצות על מנת להגן על עצמם ועל עמיתיהם", נכתב בכתב האישום. "עובדים יודעים שאם יקחו את הזמן שדרוש על מנת לנקות את עמדת העבודה שלהם, יצאו להפסקה כדי לשטוף ידיים או יבצעו פעולות סנטיציה והיגיינה אחרות, הסורקים של המערכת לא יציגו פעילות עבודה מתמשכת וזה יפגע בציון התפוקה שלהם ושהם יסבלו מהשלכות שליליות כתוצאה מכך. מכיוון שלעובדים אין גישה לציון התפוקה, הם מודעים לכך שהם בסיכון תמידי שלא לעמוד בתקנים של אמזון". התוצאה היתה שעובדים רבים לא הקפידו על רחיצת ידיים, חיטוי עמדת עבודה ושמירה על ריחוק פיזי.

 

כן נטען בכתב האישום שאמזון כשלה בזיהוי מגעים של עובדים עם נשאים במקום העבודה ובמתן התרעות מתאימות. אמזון הורתה לעובדיה שזוהו כנשאים שלא לדווח על כך לעמיתיהם, ולפנות לתוכנית איתור-מגעים פנימית של החברה. ואולם, עד סוף יוני תוכנית זו פעלה באופן אנלוגי ובעייתי: עובדי אמזון בחנו ידנית סרטוני מצלמות המעקב במתקני החברה כדי לזהות עם מי בא העובד הנשא במגע. הליך זה היה אטי ונדרשו עד 72 שעות להשלמתו, כאשר המצלמות לא כיסו את כל שטח המחסנים.

 

באותה תקופה, אמזון לא ראיינה את הנשאים על מנת לזהות עם מי באו במגע, ואם עובד דיווח עצמאית שהיה במגע עם נשא במתקני החברה, אמזון התעלמה מהדיווח. "עד שאמזון זיהתה עובדים שהיו במגע קרוב עם עובד נשא, הם כבר יכלו להפיץ את הנגיף לעובדים אחרים במתקן", נכתב.

 

וגם בפעולות מוגבלות אלו נקטה אמזון רק אחרי שקיבלה תוצאות רשמיות מבדיקת מעבדה שלפיהן עובד הוא חיובי לקורונה. "אמזון לא נקטה באיתור מגעים בשעה שעובד המתין לתוצאות בדיקות, אם עובד לא סיפק תוצאות מעבדה כתובות, או אם עובד נשלח לבידוד אחרי מגע עם נשא", נטען.

 

חמור לא פחות: כשעובדים התלוננו על מחדלים אלו, אמזון לא טיפלה במחדלים - אלא בעובדים המתלוננים. בסוף מרץ, שני עובדים ב-JFK8, כריס סמולס ודריק פלמר, פרסו את חששותיהם בפני מספר מנהלים במתקן, ובהמשך גם פנו לתקשורת ולסוכנות ממשלתית. סמולס, שעבד באמזון מאז 2015, מונה ב-2016 לתפקיד ניהולי זוטר ופיקח על 40 עובדים. פלמר עבד באמזון מאז 2015. לשניהם היתה היסטוריית עבודה טובה ובכמה הזדמנויות שונות אמזון נתנה להם משוב חיובי.

 

בשלושה מקרים בשבוע של ה-22 במרץ, סמולס ופלמר, עם עוד 8 עד 15 עמיתים, פנו למנהלים ב-JFK8, והביעו את חששותיהם שאמזון צריכה לסגור את המתקן ולבצע ניקוי וחיטוי בהתאם למדיניות בריאות הציבור. הם גם התלוננו על כשלים בזיהוי והודעה לעוובדים על חשיפה אפשרית לעובדים נשאים. לפחות בשני מקרים באותו שבוע הם פנו ל-CDC והתלוננו שהמתקן לא עומד בפרוטוקולים של הארגון.

 

ב-26 במרץ הודיעו סמולס ופלמר לנציגי מחלקת משאבי האנוש של אמזון שהם היו במגע קרוב עם עובדת שאובחנה כנשאית קורונה, ושהיתה במתקן ב-24 במרץ. הנציגים השיבו להם שהם יבחנו את הסרטונים ממצלמות המעקב על מנת לבדוק אם הם צריכים להישלח לבידוד, ולא שאלו אותם שאלות נוספות. למחרת, העובד שאחראי על בחינת הסרטונים זיהה שלסמולס היה מגע קרוב עם העובדת הנשאית, ובסביבות 10:00 הודיע על כך למנהלת משאבי האנוש במתקן, כריסטין הרננדז.

 

עובדת אמזון עם מסכה במתקני החברה בניו יורק עובדת אמזון עם מסכה במתקני החברה בניו יורק צילום: רויטרס

 

 

ואולם, נטען בכתב האישום, עוד קודם לכן הרננדז והמנהל שלה כבר דנו ב"תגמול" נגד סמולס, וצפו שאמזון תורה לסמולס להיכנס לבידוד ושהוא יפר בידוד זה באמצעות השתתפות במחאה שתוכננה להיערך ב-30 במרץ. ב-28 במרץ הורתה אמזון לסמולס להיכנס לבידוד, אך לא הסבירה לו האם הוראה זו כוללת את מגרש החנייה של המתקן. כשסמולס ועמיתיו הגיעו למחאה המתוכננת ב-30 במרץ, במגרש החנייה של המחסן, בשום שלב לא התבקש סמולס לעזוב את המקום ולא הובהר לו שהוא מפר את הבידוד בעצם נוכחותו שם. רק בשעות הערב של אותו יום נמסר לסמולס שהוא מפוטר בעקבות הפרת הבידוד. "לפני הפיטורים, אמזון לא סיפקה לסמולס הנחיות מתועדות, אזהרות כתובת או הודעה על הפרת מדיניות הריחוק החברתי והוראת הבידוד", נכתב בכתב האישום.

 

פלמר לא פוטר, אך ב-10 באפריל, הציגה לו אמזון אזהרה אחרונה בטענה שהפר את מדיניות הריחוק החברתי ב-25, ב-26 וב-27 במרץ. זאת, בניגוד להתנהלות החברה מול עובדים אחרים שכללה אזהרות מקדימות והעברת הדרכה לפני מתן אזהרה אחרונה. "פיטורי התגמול הלא-חוקיים של סמולס והצעד המשמעתי נגד פלמר גרמו להם מצוקה נפשית, אבל הם לא היו העובדים היחידים שנפגעו ממהלכים אלו", נטען. "לפעולות של אמזון היה אפקט מצנן הרסני על עובדים אחרים. עובדים פחדו שאם יעלו חששות לגיטימיים לגבי התגובה של אמזון למגפה, אמזון תתנקם גם בהם".

 

בחודשים שעברו, המדיניות של אמזון ממשיכה להיות מסוכנת: היא לא מאפשרת לעובדים זמן מספק לניקוי עמדות העבודה שלהם ולא דואגת לניקוי העמדות בין משמרות, היא לא סוגרת מתקנים או אזורים במתקנים שבהם שהו נשאים, ממשיכה לנטר את התפוקה שלהם באמצעות מערכת TOT ולא משלבת במערכת פטור לצרכי ניקוי וחיטוי, ולא מספקת תנאי עבודה שיאפשרו לשמור על ריחוק פיזי. "יש הרבה אזורים צפופים במתקני החברה. לדוגמה, אמזון דורשת מכמה עובדים להיכנס יחדיו למשאיות שבתוכן לא ניתן לשמור על מרחק. באזורים אחרים, עובדים מוכרחים להצטופף על מנת לעמוד במהירות ובנפח החבילות שעוברות במסועים האוטומטיים. עובדים פוחדים לנצל זמן לנקיטה באמצעי זהירות בריאותיים, כי הם לא בטוחים האם הם יתושאלו או ינזפו בעקבות כך".

 

המעשים של אמזון, נטען עוד, היו לא רק מנוגדים לחוק אלא גם אפשרו לה להגדיל את ההכנסות ואת הרווחים שלה. לפי כתב האישום, במהלך המגפה גדלו הכנסות אמזון ב-30 מיליארד דולר. "גידול זה שווה לרווח בסך 28.5 מיליון דולר שהתקבל כתוצאה מפעילות התקנים JFK8 ו-DBK1 בזמן המגיפה", נכתב. "הרווחים הקיצוניים של אמזון והגידול יוצא הדופן שלה באו על חשבון החיים, הבריאות והבטיחות של העובדים".

 

אמזון אף פעם לא היתה חברה שהצטיינה במוסר או אתיקה יוצאי דופן. התנהלותה במגיפה במחסניה בניו יורק חושפת שמבחינת החברה, העובדים במחסנים הם לא יותר מפיונים שאפשר להשתמש בהם ולהשליך כלאחר יד, ושאם צריך היא תשליך אותם בעצמה במקרה שהם מתחילים לצווח ולהרעיש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x