$
גיימריסט
הפניות גג עמוד  גיימריסט פודקאסט דסקטופ

גיימריסט

"סטרימינג זו רק עוד דרך לשחק, תמיד נמשיך למכור מעבדים גרפיים"

פיל אייזלר, מנהל שירות הסטרימינג של אנבידיה GeForce Now, סקפטי לגבי התחזית שהסטרימינג יהרוג את שוק החומרה. "לגיימרים כבר יש הרבה דרכים לשחק: במחשב, בטלוויזיה, במובייל. הענן הוא פשוט דרך נוספת. יש משחקים שתרצה להריץ על חומרה מקומית חזקה"

עמית קלינג 13:2131.01.21
לפיל אייזלר, סגן נשיא בענקית Nvidia (אנבידיה), יש תוכניות גדולות. אייזלר הוא המנהל הראשי של חטיבת GeForce Now (ג'יפורס נאו) – שירות הסטרימינג למשחקים שהשיקה אנבידיה ב-2019. עד השקת השירות, אנבידיה הייתה ידועה במעגלי הגיימינג בעיקר כיצרנית מעבדים גרפיים עוצמתיים למחשבים אישיים. גם כיום זו הפעילות העיקרית שלה מול גיימרים, אולם ג'יפורס נאו מהווה שינוי משמעותי. לראשונה, אנבידיה נכנסת לתוכן, למשחקים עצמם.

 

כמנהל הפעילות הזאת, אייזלר נמצא בעמדה מורכבת, שממנה הוא צריך להוביל שחקנים ליום שאחרי החומרה, לחזון שבו רק שחקנים מקצועיים יידרשו להחזיק מחשבי גיימינג בבית. השאר, המאסה הגדולה של השחקנים, כבר לא יהיו חייבים להחזיק מחשבים בבית בשביל לשחק. המחשבים האלה עדיין יעמדו לשירותם, אבל מרחוק, בחוות שרתים ענקיות. "ג'יפורס נאו הוא הרחבה של האקוסיסטם של משחקים במחשבים אישיים", אומר אייזלר בראיון ל"גיימריסט". "אנחנו מתממשקים עם אוסף עצום של משחקים – בחנויות דיגיטליות כמו סטים, אפיק גיימס, GOG ואחרות". כיום, ג'יפורס נאו תומך בכ-800 משחקים וכ-6 מיליון איש כבר מנויים לשירות. בישראל, אגב, הוא עדיין לא זמין.

 

פיל אייזלר. "ג'יפורס נאו לא ישנה את המודל העסקי של מפתחי משחקים" פיל אייזלר. "ג'יפורס נאו לא ישנה את המודל העסקי של מפתחי משחקים" צילום: באדיבות אנבידיה

 

שוק הסטרימינג למשחקים נמצא עדיין בחיתולים, וכיום פועלים בו רק שלושה שחקנים שניתן לכנות גדולים: גוגל, עם שירות סטאדיה שהושק בנובמבר 2019; אמזון, עם לונה שהושק בספטמבר האחרון; וג'יפורס נאו של אנבידיה. אם השירותים האלה יצליחו לייתר את הצורך ברכישת חומרה ביתית, הם יכולים לחולל רעידת אדמה בתעשיית המשחקים, דומה לזו שחוללה נטפליקס – רק בשוק גדול הרבה יותר. נכון להיום, החזון הזה עוד רחוק. על לונה עוד מוקדם לדבר ברצינות, אולם ההשקה הרעועה של סטאדיה מלמדת שיש לתחום עוד כברת דרך לפני שיהיה מסוגל באמת לשבש את הסטטוס-קוו. האוויר החם יצא במהרה מהשירות של גוגל, כשאר גם שחקנים בארצות הברית המחוברים לאינטרנט מהיר מאוד ונמצאים במרחק גאוגרפי קטן מחוות שרתים קיבלו חוויה מלאת באגים, ניתוקים והאטות.

 

בינתיים, התחזיות של אייזלר צנועות ביחס להבטחות הגרנדיוזיות על מותה הקרב של החומרה לגיימינג. זה לא מאוד מפתיע כשזה מגיע מבכיר בחברה שהמוקד העסקי שלה ממשיך להיות מכירת חומרה – עם 78% ממכירות המעבדים הגרפיים בשנה שעברה, לעומת 22% ליריבתה הוותיקה AMD. "גיימינג במחשבים אישיים תמיד יהיה הדבר הטוב ביותר עבור גיימרים תחרותיים, ותמיד יציע את המהירות והרזולוציה הגבוהות ביותר", הוא אומר. בחירת המילים כאן חשובה: גיימרים תחרותיים, לא בהכרח כאלו המשתתפים בתחרויות רשמיות אבל כן כאלה שמשדרגים את הציוד שלהם בשביל יתרון תחרותי שנמדד במילי-שניות. מבחינת אנבידיה, נראה ששחקנים שמשחקים במשחקים לשחקן יחיד, שבהם נפילה מזערית במהירות היא לא עניין של ניצחון והפסד, הם המועמדים להגר ראשונים לענן.

 

שירות הסטרימינג של גוגל, סטאדיה. השקה מלאת תקלות שירות הסטרימינג של גוגל, סטאדיה. השקה מלאת תקלות צילום: צילום מסך שידור חי של גוגל

לפי אייזלר, כ-80% מהמשתמשים בג'יפורס נאו משחקים על מכשירים ש"לא היו יכולים להריץ את המשחק על החומרה המקומית שלהם. אנחנו תמיד נייצר כרטיסי מסך עבור מחשבי גיימינג. השוק הזה לא הולך לשום מקום". יותר מזה, הוא רואה בסטרימינג ובחומרה ביתית מודלים משלימים, לא סותרים: "יש משחקים שתרצה להריץ על חומרה מקומית חזקה, ואחרים תריץ בענן - בין אם בשביל החוויה או בגלל שאתה לא נמצא בבית. לגיימרים כבר יש הרבה דרכים לשחק: במחשב, בטלוויזיה, במובייל. הענן הוא פשוט דרך נוספת".

 

בינתיים, ג'יפורס נאו הפך לדמות משנה מפתיעה בסכסוך המתוקשר בין אפל לאפיק גיימס, יצרנית פורטנייט. הסכסוך נולד כאשר אפיק השיקה חנות בתוך פורטנייט – בידיעה מלאה ומתריסה שהיא עוברת בכך על תנאי השימוש. בתגובה, אפל הסירה את כל המוצרים של אפיק מהחנויות הדיגיטליות שלהם, ובראשם פורטנייט - וכעת סטרימינג דרך ג'יפורס נאו זו הדרך היחידה לשחק פורטנייט במכשירי אפל.

 

זו תקרית יחסית אנקדוטלית, אבל היא שופכת אור על סוגיות עמוקות יותר של בעלות על משחקים בעידן של חנויות דיגיטליות. מתי ספריית המשחקים שלך היא באמת שלך? פעם, במעבר בין דורות של קונסולות, שחקנים נאלצו להיפרד מספריות המשחקים שלהם עם השדרוג. כיום, רכישה דיגיטלית של משחק נשארת עם השחקנים, וגם יודעת להשתדרג לקונסולות החדשות. מהצד השני, את המשחקים אפשר להריץ רק מתוך החנות, וככאלה הם תמיד נשארים גם רכוש של החנות והגישה אליהם תלויה בהמון משתנים, חלקם בלתי צפויים לגמרי. למשל קרב עסקי בין שתי חברות ענק.

 

שירות הסטרימינג של אמזון, לונה. עדיין בחיתוליו שירות הסטרימינג של אמזון, לונה. עדיין בחיתוליו צילום: amazon

על רקע הזה מגיעים שירותים אחרים, כמו ג'יפורס נאו או מנוי המשחקים גיים פאס של מיקרוסופט, שמציעים מודלים אחרים, המזכירים יותר את נטפליקס: ספריה גדולה בעבור דמי מנוי חודשיים. ג'יפורס נאו הוא מודל כלאיים – הוא מציע סטרימינג של משחקים באמצעות ענן, אך אין לו ספריה משל עצמו. הוא רק תחנת ממסר שבה שחקנים יכולים לגשת לכותרים שכבר נמצאים בבעלותם בחנויות השונות שמוכרות משחקים למחשב האישי.

 

כפי שנטפליקס וספוטיפיי כבר הוכיחו, מודל הסטרימינג יכול להפוך תעשיות בידור על פניהן, ולגרום להרבה נזק בדרך. בטלוויזיה זה הוליד אינפלציית תוכן שיש המעריכים שהיא זמנית; במוזיקה זה אילץ מוזיקאים לשנות לחלוטין את הדרך שבה הם מתפרנסים ולהסתמך יותר על הופעות ומכירת מוצרים פיזיים. איך מודל הסטרימינג ישפיע על מפתחי משחקים, בעיקר העצמאיים שבהם? "ג'יפורס נאו לא ישנה את המודל העסקי של המפתחים", אומר אייזלר, "הם ממשיכים למכור משחקים ולבצע מכירות בתוך המשחקים בדיוק כמו היום. למעשה, ג'יפורס נאו יגדיל את השוק עבור המפתחים ויביא אותם ליותר גיימרים ביותר פלטפורמות". זה נכון במקרה של אנבידיה, אבל חשוב לזכור שג'יפורס נאו נבדל משירותי ענן המתחרים בכך שהוא לא מציע למנויים ספריית משחקים. אין לדעת מה יעוללו שירותים כמו גיים פאס למפתחי משחקים, בעיקר כאשר אלו יגדלו עוד יותר.

 

ג'יפורס נאו, מדגיש אייזלר, "לא גובים שום עלויות מהמפתחים. זה ערוץ הפצה מאוד יעיל וידידותי ליוצרים". הוא גם לא מודאג מהקשיים של גופי סטרימינג בתעשיות אחרות, כמו טלוויזיה, לבסס מודל הכנסות בר קיימא: "שירותי סטרימינג בידור מסורתיים מציעים ערך בתוכן שהם מספקים. זה מרכיב חשוב בגיימינג ענן, אבל הדגש בג'יפורס נאו הוא לספק גישה ליכולות חומרה במחיר חודשי נגיש".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x