הייטק והון סיכון

המשקיעים ומייסדי ביזאבו הישראלית יקבלו 80 מיליון דולר

לכלכליסט נודע כי 60% מ־138 מיליון הדולר שגויסו, יגיעו למשקיעים, לעובדים וגם למייסדים שיקבלו מיליוני דולרים עבור חלק ממניותיהם. ביזאבו מיהרה להגיב לקורונה במעבר לניהול כנסים וירטואלים והכפילה הכנסותיה

מאיר אורבך 07:1203.12.20

מייסדי ומשקיעי חברת הסטארט־אפ ביזאבו יקבלו כ-80-70  מיליון דולר מסך גיוס של 138 מיליון דולר שעליו הכריזה החברה אתמול. ביזאבו שנוסדה לפני כשמונה שנים על ידי בועז כץ, אלון אלרואי וערן בן-שושן, סירבה אמנם לחשוף את שווי הסכום שיועבר למייסדים, למשקיעים ולעובדים הוותיקים, אך לכלכליסט נודע שכ־60% מהגיוס יגיע לידיהם, ושאר הכסף יגיע לחברה. על פי הערכה, כל אחד מהיזמים יקבל מיליוני דולרים בודדים בלבד. עיקר הכסף שלא נכנס לחברה, שימש לרכישת משקיעים.

 

 

 

הגיוס מגיע שנה וחצי לאחר הגיוס האחרון בו גייסה 27 מיליון דולר. ביזאבו אמנם לא ציינה את השווי שבו גייסה את הסיבוב הנוכחי, אולם לכלכליסט נודע ששווי החברה בגיוס הנוכחי עמד על כ־350 מיליון דולר לפני הכסף. בסבב החדש עליו הכריזה החברה, השתתפו גם כמה מהמשקיעים המרכזיים בה, בהם קרן Viola Growth, קרן Next47 של סימנס וקרן.

 

לאורך השנים השקיעו בחברה הישראלית מספר משקיעים ויזמים בולטים בתעשייה המקומית, בהם אביגדור וילנץ, אייל עופר, גיגי לוי וייס, ג'ף פולבר, צבי לימון ואחרים. החברה לא חשפה מי מהמשקיעים הוותיקים בחר למכור בהצעת הרכש הנוכחית. המוכרים העיקריים של מניות החברה הם משקיעים ותיקים שהשקיעו בה בתחילת הדרך. מייסדי החברה מכרו חלק קטן ממניותיהם ועדיין נשארו עם נתח משמעותי.

 

מייסדי ביזאבו,  בועז כץ, אלון אלרואי וערן בן שושן מייסדי ביזאבו, בועז כץ, אלון אלרואי וערן בן שושן צילום: Bizzabo

 

אחת הסיבות להשקעה העצומה בביזאבו מצידה של Insight - אחת המשקיעות הגדולות בהייטק הישראלי - היתה רצונה להשקיע בתחום לאחר שהשקעתה במתחרה הבריטית Hopin לא יצאה אל הפועל. Hopin גייסה לאחרונה 125 מיליון דולר בהובלת IVP לפי שווי גבוה מזה של ביזאבו. ההסתערות המחודשת על תחום זה מגיעה בלב ליבו של משבר הקורונה ששינה לחלוטין את האופן שבו מתנהלים כנסים.

 

ביזאבו פיתחה טכנולוגיה המסייעת לקיום כנסים פיזיים. משבר הקורונה הנחית מכה קשה על תעשיית הכנסים העולמית, שבבת אחת נעצרה לחלוטין. ביזאבו ספגה מכה ונאלצה לפטר 25% מעובדיה, ובמקביל החליטה להשקיע את משאביה בהתאמת הטכנולוגיה והפכית החברה למכונת כנסים וירטואליים.

 

כעת ביזאבו הישראלית מספקת ללקוחותיה את כל הצרכים הדיגיטליים לכנסים, כולל בניית אתר, סליקת כרטיסים, ניהול תקשורת עם קהל המשתתפים, בקרת כניסה והנפקת תגים, קהילת נטוורקינג ופגישות, איסוף דאטה ועוד. הטכנולוגיה משמשת היום חברות ענק כמו פורבס, בלומברג, אמזון, סיילספורס, סימנס ועוד. שנת הקורונה עשתה בסופו של דבר טוב לחברה הישראלית, שהכנסותיה צמחו ביותר מ־100% בשנה האחרונה.

 

הגיוס החדש, החמישי במספר של החברה, כלל גם רכיב משמעותי של סקנדרי - כלומר רכישת מניות של בעלי מניות קיימים בחברה, ובעיקר מייסדיה, משקיעים ועובדים ותיקים. אחת הסיבות לרכישות היא גם הרצון של משקיעים רבים להשתתף בגיוס ולכן פנו לבעלי מניות וותיקים ולמייסדים.

 

כספי ההשקעה ישמשו את ביזאבו לפתיחת שני משרדים נוספים באירופה, ולהגדלה משמעותית של צוותי הפיתוח, המוצר והמכירות. אחד המייסדים, אלון אלרואי, אמר לכלכליסט: "אנחנו עדיין לא יוניקורן, אך השווי עלה משמעותית מהסיבוב הקודם". לדבריו, "ירדנו ל־110 עובדים במרץ ועכשיו אנחנו 175 עובדים, ובכוונתנו לגייס 100 נוספים, מתוכם 50 בישראל". הגיוסים צפויים בשנה הקרובה.

 

אלרואי סיפר לכלכליסט: "במרץ ראינו שתעשיית הכנסים קורסת. כל יום היה ביטול של אחד הכנסים, רבים רצו את כספם בחזרה, ונאלצנו להיפרד מ־25% מהחברה. החלטנו שאנחנו לא יכולים לחכות וצריך להמציא עצמנו מחדש לכנסים וירטואליים. באפריל ומאי התחילו ביקושים, החזרנו את העובדים שנפרדנו מהם, וסיכמנו את הרבעון השני של השנה עם הכנסות הכי טובות שהיו לנו. היה לנו ברור שתעשיית האירועים המקוונים פורחת והיה לנו ברור שבנינו פלטפורמה מאוד מרשימה ופתרון מקצה לקצה".

 

"אנחנו מאמינים עדיין בעולם הפנים אל פנים וברור לנו שהעולם רוצה לחזור לזה, אבל אי אפשר להתעלם ממה שקורה לנגד עינינו - של אירועים היברידיים. לפני שנה נוצר הקשר עם Insight, כבר לפני המגיפה, והיינו במומנט מאוד חיובי כבר אז, ושמרנו על קשר. בקיץ הבנו שזה סיבוב משמעותי אך לא חשבנו שיהיה כזה גדול, אבל ראינו שהעניין בעולם שלנו מאוד גדול, ולגייס סכום שיאפשר לנו להיות מובילי שוק בקטגוריה חדשה וניסיון ולהכניס חדשנות לעולם טכנולוגי".

x