$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

כך מתחמנים הרפובליקנים את פייסבוק כדי לנצח בבחירות

המחויבות של פייסבוק לחופש הביטוי אולי נכונה אידיאולוגית אך בפועל היא מנוצלת על ידי גורמים רפובליקנים על מנת לקדם מועמד כמו דונלד טראמפ, תוך פגיעה בזכויות מיעוטים וערעור יסודות הדמוקרטיה בארה"ב

עומר כביר 09:2924.09.20
אם יש דבר אחד שפייסבוק ומארק צוקרברג התעקשו עליו בשנה האחרונה, היה זה החופש לאפשר לפוליטיקאים לשקר, ונחישות שלא להגביל פרסומות פוליטיות גם כשברור שגורמים בעלי ממון ינצלו את הפלטפורמה להפצת שקרים ושנאה.

 

גם כשטוויטר הודיעה שתפסיק להציג פרסומות פוליטיות, וחברות כמו ספוטיפיי הלכו בעקבותיה, פייסבוק, הרשת החברתית החשובה והנפוצה ביותר, נשארה איתנה בעמדתה: חופש הביטוי ממש חשוב לנו, לא נאסור על הצגת פרסומות פוליטיות, ואם אתה פוליטיקאי גם תוכל לשקר חופשי חופשי.

 

היה ברור שזו החלטה בעייתית. שגורמים עם הרבה כסף ומעט רצון טוב ינצלו את המדיניות על מנת להכפיש ולהשחיר יריבים ולהפיץ שקרים. אבל פייסבוק סירבה לזוז מעמדתה. ועתה, הנזקים של המדיניות הזו מתחילים להחשף. לפי מחקר של הארגון האקטיביסטי Avaaz, בשבועות האחרונים פייסבוק אפשרה למפרסמים פוליטיים להציג מאות פרסומות ובהן שקרים או מידע מטעה, בעיקר על המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן ושירות הדואר.

 

מארק צוקרברג, מנכ"ל מייסד פייסבוק ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ מארק צוקרברג, מנכ"ל מייסד פייסבוק ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ צילום: רויטרס, בלומברג

 

הפרסומות, שנצפו יותר מ-10 מיליון פעמים, מוקדו במצביעים במדינות מפתח כמו פלורידה או וויסקונסין. מאחורי רובן עומדים גופי סופר פאק (Super PAC), ולפי אוואז חלקן עדיין פעילות ברשת החברתית.

 

למי שלא מכיר את הנפלאות העקמומיות של מערכת הבחירות בארה"ב: Super PAC היא שיטה מצוינת לעקוף את ההגבלות שקיימות בחוק על מועמדים ומפלגות בכל הנוגע לקבלת תרומות. מדובר בגוף עצמאי לכאורה, שיכול לקבל תרומות וכספים ללא כל הגבלה (והודות להחלטה הזויה של בית המשפט העליון שתרומה פוליטית היא חלק מחופש הביטוי ושתאגידים הם בני אדם בכל הנוגע לחופש הביטוי, יש בעשור האחרון לא מעט כספים כאלו) ולהשתמש בהם להרצת פרסומות בגנות או בעד מועמד או מפלגה, כל עוד – קריצה קריצה – הוא לא מתאם את פעילותו עם הקמפיין שבו הוא תומך. מגבלה חוקית שאני בטוח שגופים ממומנים היטב מעולם לא מצאו דרך לעקוף.

 

שלא במפתיע, שני הסופר פאקס שזוהו על ידי אוואז כמעוולים הגדולים ביותר היו America First Action (AFA), שתומך בטראמפ, ו-Stop Repulicans הדמוקרטי, אם כי הפעילות של הגוף הפרו-טראמפי היתה גדולה משמעותית מבחינת הסכום שהושקע והיקף החשיפה של הפרסומות.

 

בשעה ש-Stop Republicans השקיעה מסוף יולי 45 אלף דולר ב-30 פרסומות עם מידע מטעה על שירות הדואר שנצפו מיליון פעם, AFA השקיעה 287 אלף דולר ב-450 פרסומות עם מידע מטעה או שגוי על ביידן והגירה שנצפו 9 מיליון פעם. הסופר פאק הרפובליקני גם השקיע נתח גדול יותר מתקציב הפרסום שלו בפייסבוק בפרסומות שקריות: 11%, לעומת 0.2% מצד הגוף הדמוקרטי. לדברי אוואז, טרם הפנייה לחברה פייסבוק זיהתה והסירה רק 10% מהפרסומות המטעות, אך שרבות מאלו שנותרו הן בעלות תוכן זהה לפרסומות שנפסלו – סימן לכשל מהותי במערכת פסילת הפרסומות של פייסבוק.

 

בין הפרסומות הבעייתיות נמנות כאלו שטענו שביידן יעלה את המסים לכל שכבות האוכלוסייה (בפועל, הוא מתכנן לעלות מסים בעיקר לעשירים) ושהוא תומך ביטוח בריאות ושכר לימוד חינם לכל המהגרים הלא-חוקיים (שקר מוחלט שמבוסס על שקרים שטראמפ אמר במסיבת עיתונאים. כך, אגב, גם נראה "העדר התיאום" בין הגופים: המועמד מספק חומר גלם והסופר פאק יודע בדיוק מה לעשות אתו). בצד הדמוקרטי הוצגה פרסומת שלפיה שירות הדואר ייעלם עד סוף השנה אם לא יקבל עוד תקציב (השירות אמנם סובל ממשבר תקציבי חמור, אך האפשרות שייעלם קטנה).

 

הסכומים שהושקעו אולי נשמעים קטנים, במיוחד בהתחשב בכך שתקציב של קמפיין בחירות מודרני בארה"ב יכול בקלות להגיע למאות מיליוני דולרים, אבל אל תתנו למספרים לבלבל אתכם. פרסומת חכמה תוכל בפייסבוק להתפשט באופן ויראלי למיליוני אנשים, גם בתקציב קטן. כפי שהמספרים מעלים. אבל אפילו לא צריך שהפרסומת תגיע למיליונים. הבחירות הנוכחיות, בדומה לקודמות, יוכרעו כנראה לא על ידי המועמד שהביא יותר מצביעים לקלפי, אלא באמצעות קולותיהם של כמה מאות אלפי, אולי אפילו רק עשרות אלפי, מצביעים במחוזות מתנדנדים במדינות מפתח. עם יכולות המיקוד של פייסבוק, מספיק להשקיע סכום קטן על מנת להגיע למצביעים מתלבטים במחוזות אלו ולשנות את דעתם.

 

בפייסבוק, נסו לא להיות מופתעים יותר מדי, סרבו לגלות סימני התרגשות. "אנחנו פוסלים פרסומות שהמידע שבהן הופרך על ידי שותפי בדיקת העובדות שלנו", נמסר מהחברה ל-CNN. "אנחנו בוחנים את הפרסומות האלו, שעכשיו אינן פעילות, על מנת לקבוע האם היה צורך לפסול אותן".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בכנס תמיכה לקראת בחירות 2020 נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בכנס תמיכה לקראת בחירות 2020 צילום: גטי אימג'ס

 

התחקיר של אוואז מציף מגוון נקודות חשובות. לתומכי טראמפ יש הרבה פחות מחויבות לאמת והרבה יותר נחישות לנצל בכל דרך אפשרית את הכלים שמציעה להם הרשת החברתית. בשעה שהדמוקרטים מפיצים פרסומת עם מידע אולי מעט מעוות על איזה שירות ממשלתי, ועושים זאת בקטנה, הרפובליקנים לא מהססים להשקיע סכומים משמעותיים בהפצת שקרים בוטים וברורים שתוקפים ישירות את היריב.

 

כבר ביולי הסתמן, על סמך תחקיר של בלומברג, שקמפיין טראמפ עושה שימוש נרחב יותר ומוצלח יותר בפייסבוק מאשר קמפיין ביידן, יודע איך ליצור פרסומות מוצלחות ויצריות יותר ונוקט במהלכים שיסייעו לו משמעותית לזכות בניצחון בנובמבר. התחקיר הנוכחי מאשש ממצאים אלו: הרפובליקנים ינקטו בכל תרגיל שעומד לרשותם, מלוכלך ולא מלוכלך, על מנת לגרוף את כל הקופה. הדמוקרטים, עם האמונה הכמעט נאיבית שלהם במשחק הוגן והתנהגות נקייה, נראים קצת פאטתיים ויהיו כנראה מאוד מופתעים בבוקר ה-4 בנובמבר, כשלא יבינו איך שוב הפסידו את הקמפיין.

 

לפייסבוק יש כמובן אחריות משמעותית על מה שקורה. המחויבות של החברה וצוקרברג לחופש הביטוי אולי נכונה אידיאולוגית, אבל בפועל היא מנוצלת על ידי גורמים חסרי מצפון על מנת לקדם מועמד שהפעילויות העיקריות שלו כוללות ערעור יסודות הדמוקרטיה בארה"ב ופגיעה בזכויות מיעוטים, נשים ושאר קבוצות מוחלשות. מרוב שהחברה תומכת בחופש הביטוי, היא לא רואה את הנזק שהתמיכה הזו גורמת לדמוקרטיה במובנה הרחב יותר. פייסבוק לא רוצה או לא מסוגלת להשתלט על השקרים שמופצים בפלפטורמה שלה על ידי גורמים פוליטיים, אך היא יודעת היטב את הנזק ששקרים אלו יכולים לגרום.

 

הבחירות נמצאות אמנם במרחק של קצת יותר מחודש, אך שום דבר לא סגור עדיין. פייסבוק עדיין יכולה לעשות את הדבר הנכון ולאסור על פרסומות פוליטיות, לפחות עד אחרי הבחירות. אחרת, השקרים וההטעיות שזיהה אוואז יהיו רק ההתחלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x