$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

צנזורה כפי יכולתך: דוחות השקיפות מראים עד כמה סינון התכנים ברשת הוא רנדומלי

העבודה מהבית שיבשה את עבודתם של מסנני התכנים האנושיים בפייסבוק וביוטיוב והזכירה עד כמה אנחנו מוכנים לספוג את הכישלון המתמשך שלהן בפיקוח

ויקי אוסלנדר 10:4226.08.20
כשפרצה מגפת הקורונה ויוטיוב נאלצה לשלוח אלפים מעובדיה לעבוד מהבית, היא החליטה לשנות את האופן שבו היא מסננת ומפקחת על תכנים בפלטפורמה שלה. "כשהוכנו ביכולת ביקורת אנושית מצומצמת מאוד כתוצאה מ-קוביד-19, נאלצנו לבחור בין אפשרות לאכיפה מופחתת או לאכיפת יתר אפשרית", כתבה החברה בפוסט בבלוג שליווה את דוח השקיפות ברבעון השני. "מכיוון שהאחריות היא בראש סדר העדיפויות שלנו, בחרנו באחרונה - תוך שימוש בטכנולוגיה כדי לסייע בחלק מהעבודות שבוצעו בדרך כלל על ידי הסוקרים".

 

כמעט בכל אחד מהקטגוריות תוכן שלה יוטיוב הסירה פי שלוש יותר סרטונים מרבעונים קודמים וסך הכל כ-11.4 מיליון סרטונים מהפלטפורמה בשלושה חודשים קצרים. שליש מתוך כל הסרטונים האלו הפרו לכאורה כללים הנוגעים לביטחונם של ילדים. יוטיוב עצמה הודתה שהעלייה החדה היא לא יעילות, אלא בדיוק ההפך ונובעת מהפעלת "רמת דיוק נמוכה כדי לוודא שאנחנו מסירים כמה שיותר תכנים פוגעניים" ובמטרה להסיר ביעילות תוכן שעלול לפגוע בקהילה שלה. לא פלא שמספר הערעורים של משתמשים על תכנים שהוסרו זינק פי ארבע לעומת הרבעון הראשון של השנה. בערך מחצית מערעורים התקבלו, לפי דו"ח החברה, מה שמבהיר שהחברה בוודאות הורידה עשרות אלפי סרטונים בלי הצדקה.

צנזורה ביוטיוב צנזורה ביוטיוב צילום: Breitbart

 

באותו הזמן בדיוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, החליטה לעשות ההפך. בפייסבוק, שגם נאלצו להעסיק את מסנני התכנים שלהם מהבית, מהלך שיצר קשיי עבודה, החליטה להוריד פחות תכנים בגלל המצב, לא יותר. בדו"ח שקיפות שפרסמה החברה רק פני שבוע. לפי החברה הייתה ירידה בכמות הפוסטים שפייסבוק הסירה מאינסטגרם ופייסבוק שנוגע לפגיעה עצמית והתאבדויות כמו גם התעללות מינים בילדים. ובסך הכל ירידה של 4 מיליון פרטים שהוסרו לעומת הרבעון הראשון ל-35 מיליון. לא משום שיש פחות, אלא כי המערכות האוטומטיות שלה לא יכולות לפצות על פעילותם של המסנני התוכן האנושיים.

 

צנזורה בפייסבוק צנזורה בפייסבוק צילום: שאטרסטוק

 

בחברה הסבירו שאופי העבודה של מסנני התוכן האנושיים, והתוכן הגראפי הקשה אליו הם חשופים, הקשה על עבודתם בזמן המגיפה, משום שהם נאלצו מהבית. 4 מיליון פריטים אולי לא נראה הרבה מאוד באופן יחסי, עד מגיעים להסבר של פייסבוק, לפיו כמות התוכן שהיא הצליחה לסקור היה "נמוך בהרבה" מרבעונים קודמים.

 

שתי הגישות השונות לאופן שבו יש לנהל את הפלטפורמה רק מזכיר לנו עובדה אחת בסיסית: אף אחד לא מנהל את הפלטפורמות. כל החוויה שלנו בנבכי הפלטפורמות האלו היא פראית לחלוטין ונתונה לשיקול הדעת הבלעדי של היושב בראשן. לכן השאלה שכאילו עולה בין שתי הגישות האלו - מה יותר טוב תיקון יתר או זהירות יתר - היא שאלה שלגמרי מסיתה אותנו מהדיון העיקרי - סוג התיקון אינו הבעיה, אלו הן הפלטפורמות שהן הבעיה.

 

פייק ניוז בפייסבוק פייק ניוז בפייסבוק צילום: שאטרסטוק

 

פייסבוק, יוטיוב וכל הפלטפורמות הדיגיטליות האלו מרווחיות עשרות מיליארדי דולרים בשנה. הן מצליחות לרשום רווחים כאלו גבוהים משום שבסופו של יום עלויות התפעול שלהן נמוכות מאוד בלי כמעט שום כלום תחרות, ומרביתן מוקצות לפרויקטים שאפתניים עתידיים, לא כדי ליצור פלטפורמות בטוחות למשתמשים. לא כמו, למשל, אמזון שצריכה לנהל מחסנים ושליחים או טסלה שצריכה לבנות רכבים. אפילו מעט מסנני התוכן שהן מעסיקות, הן עושות זאת בתנאים איומים ושכר נמוך.

 

כל הכסף הזה שזורם אליהן בכל רבעון, הופך את דו"חות השקיפות הללו למעצבנים עוד הרבה יותר. הרי אין שום מקרה אחר בהיסטוריה של העולם העסקי שבו אנו כלקוחות מקבלים בהכנעה כה גדולה כישלון כה מתמשך כחלק מהעובדה הבסיסית של התחום מגדול ועד קטן. כך לא נהיה סלחניים כלפי רשלנות בבטיחות במטוסים, כמו שלא נהיה סלחניים לחברה ששוב ושוב עולה החשד שהיא לא יודעת לנהל את עסקיה ברווחיות מבלי פעילות לא חוקית. בכל מקרה נצפה לפתרון, שלא מקבל את המצב כפי שהוא רק משום שהעבודה היא קשה, מסובכת או שהיקפה עצום. אם זה מהחברה עצמה או מהרגולטור אם היא לא מצליחה לטפל בבעיה בעצמה.

 

בתוך כל חוסר האונים הזה של פייסבוק לסנן תוכן, היא החליטה להשיק את הכלי החדש שלה לחדשות Facebook News מעבר לארה"ב, שם השירות כבר פועל. בחברה הודיעו שהם שוקלים להשיק את הכלי בבריטניה, גרמניה, צרפת, הודו וברזיל בחצי שנה עד שנה הקרובים.

 

פייסבוק ניוז פייסבוק ניוז

 

הרעיון של הכלי הזה הוא לעבוד בצמוד למו"לים שונים ולסייע להם להפיץ את התכנים שלהם לכמה שיותר קוראים. במטרה להחזיר חלק מהתנועה האורגנית אל תוך אתרי חדשות ובתשלום, זו בתורה צפויה למשוך מפרסמים ולחזק את האתרים ככלל. פייסבוק נמצאת בשלבים מתקדמים של משא ומתן עם אתרים שונים ברחבי העולם כדי להתחיל להפעיל את השירות בתקופה הקרובה. רק לפני שנתיים פייסבוק עוד עמדה בסירובה העיקש לחשוב לשלם לאנשים על תוכן מקורי שהם יצרו, לא משנה אם אלו אינדיבידואלים או ארגונים גדולים.

 

Facebook News צפוי לא רק להסדיר את מערכת היחסים הרעועה בין יוצרי תוכן ופייסבוק, אחרי שזו האחרונה כמעט השמידה לחלוטין את המודלים העסקיים שלהם, אלא גם להציע למשתמשים בפלטפורמות נתיב בריא יותר לצריכת מידע. היא תבטיח זאת באמצעות שני כלים: היא מחייבת כל מו"ל להעביר את תקני האתיקה שלהם ותסתמך על בודקי עובדות צד שלישי כדי לוודא שהתוכן שזורם דרכם אינו סתם סנסציוני. לכאורה, לא עוד צריכה גרגרנית של תוכן מזויף או לא עדכני, אלא תגית שלמה שבה ירוכזו החדשות ממקורות מהימנים.

 

אולי קצת קשה להאמין כשזה מגיע מחברה שכל המודל העסקי שלה מבוסס על לגרום למשתמשים להישאר כמה שיותר זמן בפלטפורמה שלה, לא משנה אם צריך להזין אותם בזבל בלתי נגמר. אבל אולי תהיה כאן בשורה, ואולי באפיק הזה פייסבוק מבינה שהאנשים רוצים תוכן מותאם, רלוונטי וטוב, ואולי גם בפייסבוק מבינים סוף סוף של תוכן טוב צריך לשלם. זמן יגיד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x