$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

אפקט הקורונה: עלייה חדה במכירות הלפטופים בישראל ברבעון השני

משבר הקורונה הביא לסגירה של לא מעט מפעלי מחשבים בסין והוביל לקריסה במכירות ובמשלוחים. כעת מתברר שהרבעון השני, במסגרתו חזרו רוב היצרניות לפעילות, פיצה על הירידה החדה

רפאל קאהאן 16:3020.07.20
שוק המחשבים לא הראה סימנים מעודדים ברבעון הראשון של 2020 בישראל. משבר הקורונה שהביא לסגירה של לא מעט מפעלי מחשבים בסין והביא גם לקריסה במכירות ובמשלוחים. היבואנים נאלצו לעבוד עם מחסנים חצי ריקים והמצב היה נראה רע. כעת מתברר שהרבעון השני, במסגרתו חזרו רוב היצרניות לפעילות, פיצה על הירידה החדה ומעבר לכך. על פי נתוני חברת המחקר IDC לרבעון השני שהגיעו לידי כלכליסט, שוק המחשבים הישראלי זינק בכ-33% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

כ-282 אלף מחשבים נמכרו בישראל ברבעון האחרון, כ-70 אלף יותר מאשר בשנה שעברה. המנצחת העיקרית היא HP שלה נתח שוק כללי של כ-34.5% בישראל. לנובו עם כ-23% מחזיקה במקום השני ודל מחזיקה את המקום השלישי עם 19.7%. אסוס במקום הרביעי עם כ-11.7% מהשוק ואייסר המפתיעה מתברגת במקום ה-5 עם 3.8% נתח שוק.

 

HP בראש הרשימה HP בראש הרשימה צילום: HP

 

שאר המותגים לא ממש זכו לגדול, וזאת למרות העניין של הלקוחות במחשבים חדשים. כך למשל אפל התרסקה לפחות מ-5,000 מחשבים, זאת לעומת שנה שעברה אז מכרה כ-1,900 מחשבים יותר, מה שמגלם ירידה של יותר מ-27% במשלוחים. לא ברור למה אפל צנחה כך, החברה דווקא הציגה קו מוצרים חדש לאחרונה אבל כנראה שהמחיר הגבוה שלהם בישראל הרחיק צרכנים רבים. גם שארפ, שכיום נמכרת תחת המותג דיינבוק לא ממש הצליחה להתרומם ואיבדה כמעט רבע מהיקף המשלוחים שלה ביחס לשנה הקודמת.

 

בהתפלגות בין סוגי המחשבים - נייחים וניידים - המספרים לא משתנים בהרבה. בעוד הביקושים למחשבים נייחים צנחו באופן דרמטי, עם ירידה כללית של יותר מ-11% ביחס ל-2019, עדיין נשלחו לישראל כמעט 85 אלף יחידות השנה. מבחינת נייחים, הטבלה מראה ש-HP מחזיקה במקום הראשון עם נתח שוק של כ-47.5%. Dell, במקום השני עם כ-22%, לנובו במקום השלישי עם קצת יותר מ-12%, אייבורי במקום הרביעי עם 7.2% ואסוס במקום החמישי עם 2.4%, הישג יפה בהתחשב בכך שהיא פעילה רק בנישה ספציפית.

 

IDC מאגדת בשורה את כל המותגים הקטנים מאוד או הנישתיים, אך מדובר בהיקף של כ-6,000 יחידות במצטבר, עם זאת מדובר בכ-7% נתח שוק כך שבפועל הוא נרשם מעל לאסוס מבחינת הדירוג גם אם לא מדובר במותג בודד.

 

Acer מותג ישן שהצליח להפתיע Acer מותג ישן שהצליח להפתיע צילום: Acer

 

מצב שוק הניידים לעומת הנייחים הרבה יותר טוב. למעשה הוא גדל בכמעט 70% ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת. הגידול מייצג סך של כ-81 אלף יחידות נוספות שנשלחו ביחס ל-2019. בסך הכל נשלחו לישראל כ-197 אלף מחשבים ניידים. השינויים בדירוג המותגים הנמכרים לא השתנה באופן דרמטי וכאן המאבק בראש צמוד מאי-פעם. HP הצליחה לחטוף את ההובלה מידי לנובו שחוזרת למקום השני. החברה האמריקאית מחזיקה ב-29% מנתח שוק המחשבים הניידים בעוד לנובו 28.1%. במספרי יחידות מדובר על כ-57 אלף יחידות עבור HP לעומת כ-55 אלף יחידות עבור לנובו. במקום השלישי Dell עם 36.7 אלף יחידות, אסוס ברביעי עם כמעט 31 אלף יחידות ואייסר במקום החמישי עם כמעט 11 אלף יחידות.

 

אולם בניגוד לדירוג המשלוחים הכללי, השינויים בהיקף הגידול מפתיעים יותר. כך למשל Acer, מותג שנעדר מהשוק הישראלי בשנים האחרונות, חזר עם זינוק במשלוחים של כ-780%, התאוששות מרשימה ביותר. המותג השני אחריו שזכה לעדנת הלקוחות הוא Dell עם גידול של יותר מ-150% במשלוחים. HP הגדילה את היקף המשלוחים "רק" בכ-106% ואחריה לנובו שהסתפקה בגידול של 41% בלבד. אסוס גם היא מסתפקת בגידול של כ-22%. ואולם מנגד אפל מדשדשת עם ירידה של כ-32% בהיקף המשלוחים. גם שארפ-דיינבוק לא מצליחה לעורר עניין עם צניחה של יותר מ-23% במשלוחים.

 

מחשב נייח? בעיקר לגיימרים מחשב נייח? בעיקר לגיימרים צילום: שאטרסטוק

 

בסך הכל שוק המחשבים הישראלי מציג גידול שמושפע ישירות מהשינויים בדפוסי העבודה, הלימודים וצריכה שנובעים ממשבר הקורונה. בעוד מחשבים נייחים שמוגבלים למיקום מסוים ודורשים פינת עבודה מסודרת נמכרו פחות, מחשבים ניידים המתאימים יותר לשינוי מיקום ולעבודה בתנאים משתנים הראו זינוק ניכר. כנראה שהמעבר ללימוד מקוון גם עורר את הצורך ואין מן הנמנע שהוא מייצג את הסיבה העיקרית לשינוי דפוסי הרכישה. יהיה מעניין לראות כיצד הדברים ישתנו גם ברבעון השלישי, שבו חזרה הממשלה לחלק מההגבלות של הרבעון הראשון. עם זאת נתוני המכירות למגזר העסקי והצרכני מראות היטב את השפעת המגפה על השוק הישראלי.

 

בהתפלגות הנתונים, השוק העסקי חווה עלייה של כ-32.5% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 עם 167,193 מחשבים עסקיים שנשלחו לישראל. גם בתחום הזה HP מובילה עם נתח שוק של כ-45%.

 

בחלוקה למחשבים נייחים, השוק קטן השנה מול שנה שעברה בכ-9.5%, בסה"כ נשלחו כ-68 אלף מחשבים נייחים עסקיים. גם הפעם HP מובילה את המכירות עם נתח שוק של 54.7%. עם זאת, במחשבים הניידים, השוק הכפיל עצמו עם גידול של כ-96% נתון שמייצג מכירות של כ-98 אלף יחידות מחשבים ניידים עסקיים בסה''כ, כאשר HP בראש הטבלה עם נתח שוק של 38.5%.

 

המקבוק של אפל צונח במכירות המקבוק של אפל צונח במכירות צילום: Apple

 

השוק הפרטי חווה אף הוא עלייה במשלוחים של כ-34% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 עם 114,872 מחשבים. חברת HP הגדילה את נתח השוק ב 7% למול אותו רבעון ב-2019 עם נתח שוק של 19.2%. בחלוקה לסוגי מחשבים, נייחים וניידים, היקף מכירות הנייחים הצרכניים קטן השנה לעומת שנה שעברה בכ-17.5%, עם משלוח של כ-16,070 יחידות.HP ממשיכה לשלוט בו עם נתח של 16.6%. במחשבים הניידים – הגידול ניכר – 49.8% לעומת הרבעון המקביל שנה שעברה. בסה"כ נמכרו 98,802 מחשבים ניידים צרכניים.

 

נתונים אלו משקפים היטב את המשבר מכיוון שרוב המכירות של מחשבים בתחום הזה מיועדים לילדים או לבני משפחה שצריכים מחשב משלהם ללימודים או לשמירה על קשר עם קרובים.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x