$
חדשות טכנולוגיה

קוקה קולה מקפיאה פרסום ברשתות חברתיות למשך חודש: "אין מקום לגזענות"

ענקית המשקאות הקלים הודיעה על הקפאת הפרסום למשך חודש לפחות, אך הדגישה שאינה מצטרפת לחרם הרשמי שהוכרז נגד הרשת החברתית. עד כה כ-90 חברות הצטרפו לחרם נגד פייסבוק, בטענה שהיא משמשת להפצה של שיח שנאה ולהפצת פלגנות ומידע שקרי

שירות כלכליסט 09:2927.06.20

קוקה קולה הודיעה כי היא מקפיאה את הפרסום שלה בכל פלטפורמות הרשתות החברתיות ל-30 יום לפחות. עם זאת, בחברה הדגישו כי אינה מצטרפת לחרם הרשמי שהוכרז נגד פייסבוק, אלא שהם "מקפיאים" את הפרסום. כך לפי CNBC.

 

 

 

 

 

 

לעומת קולה, כ-90 חברות כבר הצטרפו לחרם על פייסבוק ולא יפרסמו בפלטפורמה במשך כל חודש יולי. החברות שהודיעו כי בכוונתן להצטרף לחרם כוללות את ורייזון, פטגוניה ונורת' פייס. מאחורי הקמפיין שנקרא Stop Hate For Profit עומדים ארגונים כמו הליגה נגד השמצה ו-NAACP. החברות דורשות מרשתות המדיה החברתית לאמץ מדיניות נוקשה יותר לפיקוח על פרסום דברי שנאה ומידע שגוי. כמו כן, החברות דורשות לדעת באיזו תדירות הפרסומות שלהן מופיעות לצד פוסטים שהורדו לאחר מכן בשל הפצת מידע שגוי או גזעני, ולקבל החזרים כספיים על המודעות הללו.

 

"אין מקום לגזענות בעולם ואין מקום לגזענות במדיה החברתית", מסר מנכ"ל ויו"ר קולה ג'יימס קווינסי. "חברת קוקה קולה תעצור את הפרסום הממומן בכל פלטפורמות המדיה החברתית למשך 30 יום לפחות. אנחנו ננצל את הזמן הזה כדי לבחון מחדש את מדיניות הפרסום שלנו ולקבוע האם יש צורך לבצע שינוים. אנחנו מצפים גם ליותר שקיפות ולקיחת אחריות מצד שותפות המדיה החברתית".

 

פחיות קוקה קולה פחיות קוקה קולה צילום: רויטרס

 

 

ענקית המשקאות גם פרסמה בתקופה האחרונה בחשבון הטוויטר שלה ציטוטים נגד אפליה וגזענות, וכן תמיכה בנהג המירוצים השחור בובה וואלאס.

 

 

 

 

בעקבות קולה, גם יצרנית הג'ינסים ליווי'ס הודיעה על צעד דומה והקפאת הפרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם בחודש יולי. "פייסבוק חייבת לנקוט בצעדים כדי לעצור את הפצת המידע השגוי והשנאה בפלטפורמות שלה", הודיעה החברה. גם יצרנית השוקלודים הרשי הצטרפה למגמה והודיעה כי היא מקצצת בשליש את ההוצאות על פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם עד סוף השנה. ואילו פרוקטר אנד גמבל אמרה בתחילת השבוע כי היא בוחנת חדש את הרשתות החברתיות והפלטפורמות שהיא מפרסמת בהן "כדי לוודא שהתכנים מדויקים ומכבדים את כל האנשים, וכדי לוודא שאנחנו לא מפרסמים ליד תכנים שנחשבים בעינינו לפוגעניים, מפלים או מזלזלים", נמסר בתגובה מפרוקטר אנד גמבל.

 

 

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג צילום: שאטרסטוק

 

 

נגד שיח שנאה, הפצת פלגנות ומידע שקרי

 

חרם המפרסמים מתבצע תחת ההאשטג #StopHateForProfit במסגרת קמפיין שאותו יזמו ארגוני זכויות האזרח: הליגה נגד השמצה, ה-NAACP, Sleeping Giants ו-Color of Change. הטענה של הארגונים האלה היא שפייסבוק משמשת להפצה של שיח שנאה ולהפצת פלגנות ומידע שקרי. שורה של חברות, בהן כאמור בן אנד ג'ריס, אולפן מגנוליה פיקצ'רס ההוליוודי, רשת חנויות האפנה "אדי באואר", פטגוניהו-Viber (שנוסדה בישראל) הצטרפו לאחרונה לחרם שקורא שלא לפרסם ברשת החברתית.

 

אתמול הודיעה גם ענקית הטלקום ורייזון שתפסיק לפרסם ברשת החברתית ובאינסטגרם, על רקע מדיניותה המתירה של החברה בכל הנוגע לפרסום תכני שטנה או תכנים מפלגים או שקריים.  מאוחר יותר לחרם הצטרפה גם ענקית מוצרי המזון והטיפוח יוניליוור, שהודיעה אתמול כי היא עוצרת את הפרסום בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם לפחות עד סוף השנה - על רקע "שיח השנאה" וה"תוכן המפלג" ברשתות החברתיות האלה. המותגים בבעלות יוניליוור כוללים בין היתר את דאב, בן אנד ג'רי והלמנ'ס.

 

 

מנכ"ל יוניליוור אלן ג'ופ מנכ"ל יוניליוור אלן ג'ופ צילוםף יוטיוב

 

  

האם הלחץ עובד?

 

בתגובה לגל המתגבר, אמר מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג כי בכוונתו לדון ב"מדיניות חדשה לחבר בין אנשים ומידע מוסמך על הצבעות, להילחם נגד דיכוי בוחרים ולמגר דברי שנאה". אולם, הוא לא התייחס ישירות לנושא החרם. אמש הודיע צוקרברג כי החברה תאסור על פרסום מודעות המתייחסות באופן שלילי למיעוטים, מהגרים, מבקשי מקלט ולקבוצות אחרות באוכלוסייה; זאת, כחלק ממדיניות חדשה של החברה שנועדה להיאבק ב"שיח השנאה" ברשתות החברתיות. המדיניות החדשה, לדברי צוקרברג, תאסור גם על פרסום מודעות שלפיהן קבוצות אלה הן איום לחברה.

 

"אנו מרחיבים את מדיניות הפרסום שלנו, כך שלא ניתן יהיה לטעון שאנשים ששייכים לגזע, קבוצה אתנית, לאום, דת או מגדר מסוימים, מהווים איום על בביטחון הפיזי או הבריאות של אנשים אחרים", כתב צוקרברג בפוסט בפייסבוק. "אנחנו גם מרחיבים את המדיניות שלנו כדי להגן טוב יותר על מהגרים, פליטים ומבקשי מקלט ממודעות שלפיהן אנשים אלה נחותים".

 

עם זאת, ההערכה היא כי החרם לחודש אחד, אף שהוא מייצר פרסום רע לפייסבוק, לא יוביל להשפעה משמעותית על השורה התחתונה של החברה. "אנחנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה כדי לשמור על הקהילה שלנו מוגנת ועובדים כל העת עם מומחים חיצוניים כדי לבחון ולעדכן את המדיניות שלנו", מסר דובר של פייסבוק ל-NBC ניוז. "אנחנו מודעים לכך שמצפה לנו עוד עבודה, ונמשיך לעבוד בשיתוף עם ארגוני זכויות אדם ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות כדי להמשיך במאבק הזה".

 

מניית פייסבוק צנחה אמש במסחר בניו יורק ביותר מ-8%.

x