$
כלכליסט-טק

גוגל מנסה להתחבב על העולם: תשלם לספקי תוכן ותסיר את היסטוריית המיקום של המשתמשים

ענקית האינטרנט שספגה אש בחודשים האחרונים מכמה חזיתות, הציגה היום את שני הפתרונות הללו שישיבו אליה את הסיקור החיובי. למעשה מדובר במהלך שנועד לסתור את הניסיונות של רגולטורים בעולם לכפות עליה לשלם על התוכן בו היא עושה שימוש לצרכיה

רפאל קאהאן 20:3525.06.20
גוגל ספגה לא מעט אש בחודשים האחרונים, החל מהחקירות והקנסות של האיחוד האירופי עבור דרך הזלזול שלה בפרטיות המשתמשים ועד הדרישה של עובדיה להפסיק למכור שירותים למשטרה בארה"ב. כנראה שעקב כך החליטו בצמרת החברה לנסות ולמצוא פתרונות שיחזירו אותה לחיק הסיקור החיובי. מהלכים אלה מתבטאים בשני צעדים אותם חשפה ענקית האינטרנט היום.

 

 

הצעד הראשון הוא החלטתה לשנות את הנהלים שלה בכל הקשור לאימוץ של תוכן שמיוצר בידי אחרים כדי למשוך גולשים. בכירים בחברה שוחחו עם אתר Axios ועל פי דיווח מהיום (ה') היא תחל בתוכנית במסגרתה היא תשלם על שימוש בתכנים באיכות גבוהה - קרי כתבות או מאמרים למשל - המופקים בידי ספקי תוכן מוכרים ואמינים או במילים אחרות כלי תקשורת מרכזיים.
גוגל גוגל צילום: Pixabay

 

ולא רק זאת, אלא שהיא גם תשתמש בתוכנית כדי לאפשר גישה לתכנים בתשלום עבור המשתמשים, תוך שהיא מכסה בעצמה את העלויות. מדובר בשינוי מגמה של כמעט 180 מעלות ביחס למצב עד כה. אבל המהלך אינו תולדה של פרץ טוב לב של גוגל. למעשה מדובר במהלך שנועד לסתור את הניסיונות של רגולטורים ברחבי העולם לכפות עליה לשלם על התוכן בו היא עושה שימוש לצרכיה.

 

אם הרגולטורים יצליחו במהלך, היא תיאלץ להתקפל לדרישותיהם שעשויות להיות פחות נוחות לה. מנגד, אם היא תקדים תרופה למכה ותראה נכונות אמיתית הם עשויים לאפשר לה לקבוע לפחות חלק מהתנאים שכמובן ייטיבו עימה יותר. בנוסף המהלך גם יקרב אותה לקהילת יצרני התוכן ותאפשר לה אולי גם גישה לתכנים איכותיים שאליהם היא לא היתה מגיעה לולא כן.

 

בנוסף חלק מהרגולטורים האירופים כבר איימו עליה שאם לא תשפר את התהנהלותה הם עשויים לחסום לחלוטין את הגישה לגוגל, שכבר הצליחה לגייס סדרה של מו''לים חשובים בעולם ליוזמה שלה כגון: דר שפיגל הגרמני, די צייט, שוורץ מדיה באוסטרליה ושתי קבוצות עיתונות גדולות בברזיל. התוכנית תאפשר למשתמשים לקבל גישה לתכנים האלה דרך אתר גוגל ניוז שזמין גם למשתמשי אנדרואיד דרך מסך ייעודי בסמארטפון.

 

תוכניות גישה לתכנים אינה המצאה של גוגל, סנאפצ'ט וטוויטר מתחזקות תכניות כאלה בהצלחה. מנגד, פייסבוק למשל עדיין לא הצליחה לייצר שיתוף פעולה מוצלח עם חברות המדיה, גם לאחר ניסיונות מרובים. יהיה מעניין לראות האם גוגל תיכשל כמו פייסבוק תצליח כמו טוויטר וסנאפצ'ט.

 

סונדר פיצ'אי  מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי מנכ"ל גוגל צילום: בלומברג

 

בתוך כך הכרזה נוספת שפורסמה אמש בפוסט בבלוג החברה על ידי המנכ''ל סונדאר פיצ'אי מעוררת תקווה שאולי מכבש הפרטיות שהיא מתחזקת עשוי לשנות כיוון בעתיד הקרוב. פיצ'אי הודיע שהחל מעתה היסטוריית המיקום של כל משתמש תימחק אוטומטית לאחר שנה וחצי כברירת מחדל. היסטוריית המיקום היא נקודה רגישה עבור משתמשי גוגל. החברה למעשה מסמנת ורושמת את כל המקומות אליהם אנו הולכים, וזאת גם אם הגדרת המיקום בסמארטפון כבויה.

 

תכונה זו של ענקית החיפוש תמיד נחשבה כהפרה בוטה של הפרטיות. ואולם בשנה האחרונה בחברה ניסו למתן את הגישה המקורית שלה שאפשרה לה לשמור את כל המידע הזה ללא הגבלת זמן. בשנה שעברה היא שינתה את הגישה והוסיפה הגדרות חדשות באנדרואיד שאיפשרו לבחור למחוק את המידע לאחר תקופות מוגדרות מראש שנעו בין כמה חודשים לשנה וחצי. אך המשתמשים היו צריכים לבצע את השינוי וברירת המחדל נותרה שמירה ללא מגבלה.

 

כעת החברה הופכת את המצב על פיו. יתרה מכך, שמירה על היסטוריית הפעילות תתאפשר רק עד 18 חודשים גם אם המשתמשים מאשרים את איסוף ושמירת המידע. ואולם ישנו קוץ בשינוי המגמה של גוגל, על פי דיווח של אתר The Verge, גוגל תפעיל את ברירת המחדל החדשה רק עבור משתמשים חדשים. כל מי שכבר מנוי על שירותיה ימשיך עם ההגדרות הנוכחיות שלו. סוג של התחכמות שלא מוסיפה לה כבוד. אם אתם רוצים לשנות את ההגדרה אתם יכולים לגשת לאתר הפעילות ולעשות זאת עצמאית כאן.

 

https://myactivity.google.com/activitycontrols?utm_source=my-activity

 

ההגדרה גם תופעל בשירותים חיצוניים של גוגל כגון יוטיוב, שאצלה ברירת המחדל לשמירה על מידה המשתמשים היא 3 שנים ולא 18 חודשים.

x