$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

מנכ"ל מוביט: "העסקה עם אינטל קרתה מהר מאוד; הכל נעשה בזום"

ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט בריאיון על העסקה עם אינטל: "לפני קצת יותר מחודש קיבלנו את ההצעה והיה צריך לקבל החלטה מהירה"

הגר רבט 15:3505.05.20
"מהצד שלנו העסקה הזו קרתה מאוד מהר", מספר לכלכליסט מייסד ומנכ״ל מוביט ניר ארז על רכישת החברה בידי אינטל במיליארד דולר. "אינטל השקיעה במוביט ב-2018 ולקחה מאז חלק חשוב בפעילות שלה וארז (דגן, סגן נשיא בכיר למוצרים ואסטרטגיה במובילאיי, ה"ר) ישב בדיקרטוריון. הם ידעו מה קורה וראו גם שת"פים אחרים, היה תהליך שהבשיל מהר - לפני קצת יותר מחודש קיבלנו את ההצעה והיה צריך לקבל החלטה מהירה".

דגן מוסיף: "אנחנו עובדים על התחום של נהיגה אוטונומית תקופה לא מבוטלת וצברנו הרבה נכסים שמאפשרים לנו לאפשר נהיגה אוטונומית בצורה חסרת תקדים. אבל הדרך לשלב אותה במאגר התחבורה הקיים מצריכה תובנות לדפוסים של ביקוש והיצע שהם מאוד לוקליים ומאוד דינמיים לצד מארז של פונקציות אופרטיביות. שתי הרובריקות הקריטיות הללו הן משהו שמוביט מספקת״.

ניר ארז, מנכ"ל מוביט ניר ארז, מנכ"ל מוביט צילום: אוראל כהן

 

מה יקבלו עובדי החברה מהעסקה?

 

ארז: ״אני לא רוצה לפרט כי אנחנו לא יודעים את הפרטים אבל אינטל ומובילאיי חשבו על הטווח הארוך ועל לוודא שכולם נשארים וחלק מזה זה לוודא שהם מתוגמלים היטב״.

 

מה היו תגובות העובדים?

 

״שמחות ונלהבות. חשוב לציין שזו עסקה שנעשתה באופן וירטואלי בזום כולה, כולל החתימה, וגם אספת החברה שהודיעה עליה. היה מאוד מרגש כשמעל 200 איש היו מחוברים אתמול בזום לשמוע את הנאום של אמנון שעשוע וזה איפשר לכל המשפחות לקחת חלק״.

 

בחמש השנים הראשונות לקיומה פעלה מוביט כאפליקציה חינמית למשתמשי קצה שמאפשרת להם לתכנן נסיעה בתחבורה ציבורית. ב-2018 הוסיפו בחברה נדבך כלכלי חדש של העברת דאטה לרשויות מקומיות וספקי תחבורה. ״יש לנו את התשתית הרחבה ביותר בעולם לכל מוצרי התחבורה הציבורית״ אומר ארז. ״כשהתחלנו רק 15% מהמידע הזה היה זמין. לצד זה יש לנו גם את היכולת לאסוף מידע על הצרכים של אנשים ושני הסוגים קריטיים להפעלת תחבורה חכמה בעיר. בסופו של יום כשמובילאיי תהפוך את הרכב האוטונומי לשירות היא תצטרך לדעת של מה אנשים רוצים״.

 

אפליקציית מוביט אפליקציית מוביט צילום: בלומברג

 

אתם עובדים עם חברות כמו אובר וליפט, מה ההבדל בין הצרכים שלהן ושל חברה כמו מובילאיי?

 

״הצרכים של מוביליאיי היו שונים. לדוגמה למובילאיי ופוקלסווגן יש שירות שיופעל בישראל והן היו צריכות אנליזות כדי להחליט באיזה נתיבים להפעיל אותו. גופים אחרים צריכים שירותים אחרים״.

 

מה הן והשותפים האחרים שלכם אומרים על הרכישה?

 

״עוד לא הספקתי לענות לכל המיילים, אבל לא קיבלנו אף תגובה בעייתית, ונהפוך הוא, כולם בירכו על העסקה״.

 

דגן מדגיש שגם לאחר הרכישה מוביט תמשיך לספק שירות למשתמשים וללקוחות שלה: ״אל מוביט אפשר להתייחס כמי שלקחה את המשימה הרחבה של דיגיטליזציה של פתרונות עירוניים. השילוב עם מוביליאי יוסיף לזה שכבה של אוטומציה, גם לצרכני קצה וגם לשותפי תחבורה. הפרטנרים שלה רק יהנו מהחבילה כי נוסיף למוביט המון שירותים. למשל, התובנות שנחוצות כדי לתכנן שירות יעיל ואפקטיבי עבור ספק תחבורה, במיוחד עבור אלה שיש להם מגבלות כמו בחירת מסלול ואחרות״.

 

הכל יהיה זמין לכל המשתמשים?

 

דגן: ״עבור רשת השותפים של מוביט נמשיך לבסס את המעמד שלה כמרקט פלייס״.

 

התקופה הנוכחית והקורנה שינו משהו בפעילות שלכם?

 

״הקורונה הגבירה את הצורך לעדכן את המידע ברמה יומית, לאנשים לא ברור מה עובד ומה לא כל בוקר מחדש ואנחנו כמעט הגוף היחידי שמצליח לעדכן בצורה יומית בהרבה מקומות בעולם. כמות המשתמשים בתח״צ ירדה אבל היה צורך להסיע עובדים חיונים והתשתית הזו הפכה מעניינת גם לחברות פרטיות כמו בנקים ואחרים וזה שינה את הפוקוס שלנו. אבל גם עכשיו כשיש תחושה שדברים מתחילים לחזור זה מאופיין באותה חוסר ודאות של מה עובד ומה לא״

 

אתם משתמשים בתחבורה ציבורית?

 

ארז: ״בכל מקום שאני יכול. למעשה אני תמיד מתערב עם אנשים בעולם על ארוחת ערב שאגיע מהר יותר למסעדה עם תחבורה ציבורית וזכיתי בלא מעט ארוחות חינם. צברתי כמעט 35 כרטיסים מגנטיים של תחבורה ציבורית מהעולם״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x