$
גיימינג

חנויות הגיימינג נלחמות על הקהל החדש - ואתם מרוויחים

חברות הגיימינג חוות עלייה מאסיבית בקהל השחקנים מאז פרוץ נגיף הקורונה, אך הן מודעות לכך שלאחר תקופת הבידוד יגיע גם המשבר הכלכלי, לכן בימים אלו ממש מתרחש קרב ענקים בין חנויות הגיימינג המקוונות על ליבם של השחקנים, שהמרוויחים ממנו הם כמובן אנחנו

איתמר זיגלמן 09:1113.04.20

בזמן שכולנו סגורים בבתים, מלחמה עזה מסלימה בין שחקניות גדולות בשוק הגיימינג. בעוד ענפים כלכליים שלמים קורסים, שוק המשחקים דווקא נהנה מפריחה שממשיכה את הצמיחה האדירה שחווה התחום בשנים האחרונות, ורק בשנה שעברה חצה הענף את רף ההכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה. פריחה זו מאיצה את הניסיונות של שחקנים בתחום לשנות סדרי יסוד בכל הנוגע לשליטה בתחום הפצת המשחקים בדיגיטל.

 

החזית הראשונה בה מתנהל המאבק היא בתחום הפצת המשחקים בחנויות הדיגיטליות, בה המונופול הוותיק של חברת Steam מתחיל להיסדק על ידי מתחרה ישנה חדשה בשם Epic Games בדרכים לא שגרתיות. הקרב ביניהם הוא משמעותי כי החנות של Steam מהווה את הפלטפורמה העיקרית לרכישת עותקים של משחקי מחשב דיגיטליים הגובה 30% מכל עסקה שנעשית בה. פרטי המכירות של החנות אינם חשופים, אך הערכות הן כי מדובר במיליונים. את המנופול הזה Epic Games החלה לאתגר עוד בשנה שעברה ועתה נראה כי פריחת התחום תחת משבר הקורונה רק תאיץ את המאבק.

 

סטים נגד אפיק גיימס סטים נגד אפיק גיימס צילום: The Verge

 

חברת Epic Games היא מפתחת ותיקה בעולם משחקי המחשב, אך מוכרת יותר בזכות משחק פופולרי שפיתחה שהפך למותג הבולט ביותר של התחום: פורטנייט. Epic Games קיימת בשוק עוד משנות ה-90, אך עד לאחרונה נעדרה מתחום חנויות הדיגיטל. כדי לקורא תיגר על המונופול של Steam הקימה Epic חנות משלה וניצלה את הרווחים האדירים שצברה ממשחק פורטנייט כדי לחלק משחקים חינם למנויים. במקביל, היא רכשה בלעדיות מחברות פיתוח משחקים והוציאה סכומי עתק על הפצת וקידום החנות.

 

במקביל ל-Epic, חברת Steam גילתה שהיא נאבקת בזירות נוספות. שירותים חדשים כמו מודל משחקים בענן ושירותי מנוי הופכים את הצורך של שחקנים בחנות מקוונת למיותר. חברות כמו Xbox ו- Ubisoft מציעות שירותי מנוי בתשלום שמייתרים את הצורך ברכישת משחקים. Steam הבינה שכדי להישאר רלוונטית היא חייבת לצמוח לכיוונים נוספים ולכן בחרה בשיתוף פעולה עם Electronic Arts (EA) שמחזיקה בכותרים פופולריים ומוכרים כמו משחקי מלחמת הכוכבים, FIFA ועוד.

 

Steam Steam צילום: Steam

 

יש שיראו בחבירה של Steam לחברת EA סוג של מתקפת נגד כנגד Epic, שכן EA היא הבעלים של המשחק Apex Legends - המתחרה הישיר של פורטנייט. בנוסף, ל-EA שירותי מנוי בתשלום וכבר החלה בניסויים בשירותי משחק בענן. כל אלה הפכו אותה לשותפה המושלמת עבור Steam.

 

מנגד, ל-EA חנות קטנה שלא מצליחה להגיע לחשיפה גדולה, בעיה שאמורה להפתר עם החבירה לחנות של Steam. המשך השותפות עשוי להניב בעתיד שתופי פעולה גם בשירותי הזרמה בענן וגם במשחק רב המשתתפים Apex Legends. המהלך הזה ממצב ומחזק את Steam בקרב מול Epic ומתחרות נוספות.

 

טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס צילום: רויטרס

 

אל מול המהלך הזה, חברת Epic Games לא נותרה שקטה והקימה חברת הפצת משחקים שתאפשר למפתחים לבנות משחקים באמצעותה. למהלך הזה חשיבות גדולה שכן הוא משנה את יחסי הכוחות בין מפתחים ומפיצים בתחום משחקי המחשב וכך מערער עוד יותר את מעמדה של Steam. חברות ההפצה הן מי שבעצם עוזרות למפתחים לקדם את המשחקים: הן אחראיות על לוח הזמנים, על הפן העסקי והתפעולי, על השיווק והפרסום, על התאמת משחק לאזורים שונים בעולם (לוקאליזציה) ובדיקות איכות (Q.A) של המשחק. אך החשוב מכל הוא שהן אחראיות על המימון. מפיצות רבות מסייעות למפתחים על ידי מימון חלק מהמשחק, בתמורה לאחוזים מהרווחים ובתמורה לבעלות על חלק מהנכסים האינטלקטואליים.

 

מתחרים על כל גיימר מתחרים על כל גיימר צילום: shutterstock

 

עתה באה חברת Epic Games ומציעה עסקה מצוינת למפתחים עצמאיים, באופן שמשנה את הכללים בתחום. Epic מותירה למפתחים את כל הבעלות על המשחק ועל הנכסים האינטלקטואליים שלו וגם מעניקה 100% מימון לכל פיתוח המשחק. בתמורה, היא מקבלת שותפות של 50% ברווחים. בעולם המשחקים זו נחשבת הצעה נדיבה מאין כמוה, שאין ספק שתקרוץ למפתחים רבים, שגם יוכלו למכור את המשחקים שלהם בחנות של Epic Games. במהלך הזה החברה מייצרת לעצמה עוד נשק במלחמה נגד Steam.

 

לעת עתה לא ברור מי תצא המנצחת במלחמות הגיימינג וכיצד יראה התחום בעידן הפוסט-קורונה. אולם כבר עתה יש מנצח אחר ברור - ציבור הגיימרים. התחרות הגוברת בין החנויות, לצד התחרות בשירותי ההזרמה ושירותי המנוי, שמנסים לענות על הביקוש הגואה למשחקים, רק מוזילים מחירים לצרכנים ומעלים את איכות ומגוון היצע המשחקים. במלחמה הזו התחרות הולכת ומחריפה ולנו הצרכנים רק נותר לשבת ולשחק ולחכות לראות, מה יהיו המהלכים הבאים של השחקניות בתחום ובעיקר, כיצד נרוויח ונהנה מהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x