$
הייטק והון סיכון

פודקאסט כלכליסט

"דור ה-Y כבר לא יחפש משמעות בעבודה כמו היום, אלא ביטחון תעסוקתי"

משבר הקורונה הפך את עולמן של אלפי חברות סטארט-אפ ישראליות, ושלושה יזמים מספרים איך המשבר חייב אותם להשתנות כדי לשרוד - או כדי לטרוף את השוק דווקא עכשיו

שירות כלכליסט 14:5807.04.20

למזלו של נדב סלומון, מייסד שותף ונשיא חברת טאביט, פלטפורמת ניהול למלונות ומסעדות, רגע לפני המשבר הוא הספיק לגייס סיבוב השקעה גדול של 35 מיליון דולר, אבל שום דבר לא הכין אותו או את המשקיעים שזה עתה נכנסו לחברה לתרחיש שבו הם יאלצו לשנות את המוצר תוך פחות מ-30 שעות: "הפכנו בין יום מחברת ניהול מסעדות לחברת הזמנות אונליין", הוא מספר בראיון לפודקאסט "אפקט הקורונה". "מה שעזר לנו להיערך לזה בהדרגה היו הנחיות הממשלה בישראל, שעד היום מקדימות את ארה"ב בכמה צעדים, כך שקודם הטמענו ובחנו את השינויים פה בישראל וכך הגענו מוכנים יותר לשינוי בארה"ב".

 

 

 

מנגד, ניצן כהן-ארזי טוענת שהמשבר לא הפתיע את שותפיה או את משקיעי החברה. כהן-ארזי, מייסדת שותפה וסמנכ"לית התפעול הגלובלית בחברת ג׳ולט, בי"ס חדשני ללימודי מינהל עסקים בשוק העבודה המשתנה, מספרת כי כבר לפני חודשיים, כשהחלו החדשות הראשונות מאסיה על מגפת הקורונה, הוחלט בג'ולט לשנות כיוון ולהנגיש את המוצר ברשת ולא במיקומים פיזיים כפי שהיה עד כה.

 

 

 

 

"לא חיכינו לראות פגיעה בהכנסות וביטולים של סטודנטים, הקדמנו את המאוחר", היא מסבירה. "הסטודנטים שלנו קיבלו עדכונים של מה שקורה בג'ולט עוד לפני הנחיות רשמיות של הממשלה. תוך כמה ימים העברנו את אותם 500 שיעורים חודשיים לפלטפורמה אינטרנטית". היא מוסיפה כי "כרגע סימן השאלה הגדול עבורנו הוא לא המוצר עצמו, אלא איך אנחנו מחזיקים הרבה יותר זמן עם הכסף שיש לנו כרגע בקופה ושורדים עד שקרנות הון סיכון יחזרו לפעילות רגילה".

  

ניצן כהן-ארזי ניצן כהן-ארזי צילום: עומר הכהן

 

לעומת שני עמיתיו שגייסו עשרות מיליוני דולרים, עמית שמני הספיק להשלים רק גיוס ראשוני קטן לפני המשבר. אם זה לא מספיק, השוק אליו פונה שמני הוא שוק התיירות, שקפא לחלוטין בפרוץ המשבר. שמני הוא מייסד שותף ומנכ"ל חברת ברידג'יפיי, המספקת לרשתות בתי מלון וסוכנויות טיולים פלטפורמה חכמה שמנגישה לנופשים ולמטיילים חוויות ואטרקציות בהתאמה אישית. שמני, שנקלע למצב מהמורכבים אליו יכול להיקלע יזם, הבין מאוד מהר, שרק פתרון יצירתי יוכל לחלץ אותו מהצרה, וכך הגיע לרעיון ה-E-traveling, תיירות וירטואלית.

 

"הבנו שאנחנו מוכרחים לחשוב על הנגשה דיגיטלית, כי עולם התיירות שהכרנו כבר לא קיים", מסביר שמני. "הפתרון שהגינו היה שבמקום שהתייר יגיע ליעד, הפלטפורמה שלנו מביאה את היעד אליו ומאפשרת לו ליהנות מחוויות אמיתיות באונליין, כמו סיורים וירטואליים וסדנאות בלייב סטרימינג". שמני גם ידע לעשות לימונדה מהלימון שלו: "דווקא בתור חברה צעירה יחסית, יש לנו היום את היכולת להיות דינאמיים וליצור שינויים קיצוניים במוצר בהתאם לשוק". לפני מספר ימים ברידג'יפיי סגרה כבר עסקה ראשונה עם עיריית ירושלים ותוך שבועות ספורים תיירים מכל העולם יוכלו לתור את העיר בצורה וירטואלית.

 

עמוד התווך המרכזי של חברות הסטארט-אפ הם עובדי החברה, ובעתות משבר מוצאים את עצמם היזמים נקרעים בין הניסיון להדק את התקציב והניסיון לשמר את העובדים, "נכון שהתנהלות תקציבית שקולה בזמנים כאלו היא קריטית, אבל לצמצם עובדים איכותיים זו טעות", אומר סלומון. "הגישה שלנו היא לשנע אותם בתוך החברה ולמקסם את הכישורים של הצוות הנוכחי. מעבר למורל הגבוה שזה שומר בחברה, זה בהכרח נותן יתרון יחסי מול המתחרים ביום שאחרי - בזמן שהם יהיו עסוקים בגיוס כוח אדם חדש, אנחנו נהיה עסוקים בצמיחה".

 

כהן- ארזי מוסיפה כי "כיזמים זו תקופה מאוד קשה להיות בה ולכן נתנו לעצמנו 3 ימים להתעסק בנושא שינוי כוח האדם ומפה כולנו ממשיכים הלאה בכל הכוח. דאגנו שכל מי שאיתנו לא יחיה בחוסר ודאות ויותר מזה, ירגיש שאנחנו שם בשבילו - בשיחות וידאו יומיומיות או דרך פעילויות ספורט מונגשות לעובדים. בהכרח שינינו מיינדסט לעבודה מרחוק כי אנחנו לא יודעים מתי התקופה הזו תעבור, ולרגע לא שוכחים את העובדים שלנו".

 

זווית נוספת בנושא העובדים היא שוק התעסוקה בכללותו, אומרת כהן-ארזי, שצופה שינוי מרתק: "הצרכים של בני דור ה-Y, ששואפים להגשמה עצמית ורגילים לעשות רק מה שהם אוהבים, פשוט הולכים להשתנות, כאשר עם סיום המשבר נראה יותר ויותר כמותם שפשוט שואפים לביטחון תעסוקתי".

 

ואיך ייראו המודלים העסקיים ביום שאחרי? שמני צופה כי "שוק התיירות יהיה פחות תחרותי בסיום המשבר, כי יהיו חברות שלא ישרדו ומצד שני השוק יהיה רווי בחברות סטארט-אפ שצמחו מתוך המשבר ויהיו רלוונטיות יותר לשוק שאחרי הקורונה". מבחינת סלומון הוא מסמן את מחאת המסעדות בנושא העמלות הגבוהות של חברות המשלוחים כאינדיקציה לשינוי שיתגבש בתעשיית המסעדנות: "במצב שגרה 90% מההכנסות של המסעדות מגיע מלקוחות שמגיעים למסעדה ו-10% ממשלוחים. היום חברות משלוחים לוקחות כ-25% עמלה מתוך 100% של העסק, ולדעתי המשבר הזה יוכיח כי המודל הקיים לא יחזיק מים בהמשך".

 

 

 
להאזנה לפודקאסט לחצו כאן >>

 

 

אפקט הקורונה היא מיני-סדרה שעוסקת בהשפעות משבר הקורונה על שוק ההייטק, בהובלת אדיר צימרמן, מייסד RAINMAKERS IL, היוזמה לקידום תחום המכירות בקרב יזמים ואנשי מכירות בישראל, ומור אבירם, מנהלת WeWork Labs תל אביב, פלטפורמת החדשנות של WeWork המלווה יזמים בתחילת הדרך ומסייעת להם פיתוח עסקי ופתיחת שווקים חדשים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x