$
חדשות טכנולוגיה

אמזון החלה למכור לקמעונאים רשיונות שימוש בטכנולוגיית חנויות ללא קופאים

בחברה סירבו לציין מהו המודל העסקי המתוכנן לשירות החדש, אך סגן הנשיא דיליפ קומא רמז כי לא תהיה בעיה למכור את הקונספט לרשתות גדולות - גם אם הן מתחרות

רפאל קאהאן 17:2810.03.20

אמזון הודיעה אמש (ב') על כך שהחלה במכירת רשיונות שימוש בטכנולוגיית Go שלה לחנויות ללא קופאים. על פי הדיווח של רויטרס, החברה תספק את הטכנולוגיה בעיקר לקמעונאים, אך כנראה לא לוולמארט - שלה תכנית לפיתוח טכנולוגיה דומה - או לקמעונאיות גדולות אחרות כגון טארגט שמתחרות בעסקי הולפודס של אמזון. עם זאת דיליפ קומאר, סגן נשיא החברה לקמעונאות פיזית וטכנולוגיה, רמז שלאמזון לא תהיה בעיה למכור לרשתות גדולות, גם אם הן מתחרות.

 

אין זה מפתיע, בסל הכל אמזון סיפקה במשך שנים את תשתית הענן של היריבה הגדולה וולמארט. זו עברה למיקרוסופט רק לאחר שהיריבות בין השתיים הסלימה בשנים האחרונות. אך כרגע נראה שבאמזון מעדיפים למצוא לקוחות שעבורם השימוש בטכנולוגיה תייעל את התפעול, בעיקר חנויות עם פוטנציאל לקהל גדול ובעיקר ללא סבלנות, כמו חנויות בנמלי תעופה למשל.
חנות אמזון גו חנות אמזון גו צילום: רויטרס

 

הטכנולוגיה שאמזון תספק אינה זהה לחלוטין לזו בה היא עושה שימוש בחנויות Go שלה. במקום לסרוק אפליקציה כמו בחנות של אמזון, הלקוחות יחדירו את כרטיס האשראי לחריץ ייעודי בקרוסלה בכניסה שתפתח להם את הגישה לחנות. המשך ההתנהלות יישאר דומה ובסיום הרכישה הלקוחות יצאו עם הקניות ויחויבו באופן אוטומטי.

 

אמזון מיתגה את הטכנולוגיה החדשה תחת השם Just Walk Out technology by Amazon. אך לוגו זה יוצג רק בקרוסלת הכניסה כאשר בכל שאר החנות הלקוחות יראו רק את המיתוג של הקמעונאי. עם זאת באמזון סומכים על כך שכפועל יוצא משימוש בטכנולוגיה, הקמעונאים עשויים לרכוש מוצרים נוספים מהחברה כגון שירותי ענן של AWS שגם כך מפעילים את הטכנולוגיה מאחורי הקלעים.

 

 

חנות אמזון גו. ארה"ב חנות אמזון גו. ארה"ב צילום: רויטרס

 

קומאר מסביר שהחברה תוכל להתקין את הטכנולוגיה, מצלמות, חיישנים ומדפים עם משקל מובנה, בחנויות חדשות או בחנויות קיימות. עם זאת בחברה מודעים לכך שהטכנולוגיה שלה אינה היחידה ושיש מתחרות שעשויות לנצל את החשש מפני אמזון כדי להשתחל לשוק החדש שעל פי הערכות אנליסטים עשוי לצמוח להיקף של כ-50 מיליארד דולר בארה"ב בלבד.

 

נושא נוסף שחשוב לדון בו הוא החשש שהדבר יביא לפיטורים המוניים של קופאיות וקופאים. אחרי מלצרות, מדובר בתחום בו עובדים חלק ניכר מהמבוגרים ללא השכלה או מקצוע. פגיעה במקור פרנסתם לא ישפר את התדמית הציבורית של אמזון.

 

במקביל מתחרים כגון Grabango של מייסד פנדורה לשעבר ווילגלייזר או AiFi שמגובה על ידי אוניברסיטת קרנגי מלון ו-ING ההולנדית, כבר מחכות ליום בו חנויות יסכימו להחליף את הקופות הוותיקות. במקרה של השנייה, היא כבר חתמה על הסכמים עם קארפור הצרפתית ו-Loop האמריקאית ונראה שהיא מסוגלת להתחרות ביעילות עם היריבה מסיאטל. 

 

חנות של אמזון גו בארה"ב
חנות של אמזון גו בארה"ב צילום: אי.אף.פי

 

בעיה נוספת עשויה להיות המידע שמיוצר מפעילות הרכישה. האם הוא יישאר בבעלות הבלעדית של הקמעונאי או שאמזון תתכבד בחלק ממנו - אולי תמורת הנחה רצינית במחיר? קומאר סירב להתייחס לתנאי המכירה והסביר שמדובר בעסקאות חתומות וכנראה שהתנאים שונים בין לקוח אחד לשני. לקוח שירצה קבלה ייאלץ להזין את כתובת המייל שלו למערכת ואמזון תשלח לו ישירות את הקבלה לא משנה באיזה חנות הוא ביצע את הרכישה. אך קומאר הבטיח שהמידע שנובע מהשימוש במערכת ישמש אך ורק לתמיכה בלקוחות ולא לשום דבר אחר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x