$
פטנטים וקניין רוחני

פיצויים בסך חצי מיליון דולר בגין הפרת עיצוב רשום בסין

ביהמ"ש לקניין רוחני בשנחאי פסק לאחרונה, בפסק דין תקדימי, פיצויים בסך 3 מיליון יואן (כ- 428 אלף דולר) לטובת חברת FOREO בגין הפרה של עיצוב (מדגם) רשום שלה בסין. זהו סכום הפיצויים הגבוה ביותר שנקבע עד עתה על ידי ביהמ"ש בשנחאי בגין הפרת עיצוב רשום.

מאת עו"ד סער אלון בשיתוף ריינהולד כהן 14:0109.01.20
חב' FOREO, העוסקת בתחום הטיפוח האישי, הוקמה בשנת 2013 בשטוקהולם, שבדיה, כשהיא מעסיקה שני עובדים בלבד. כיום, שש שנים לאחר הקמתה, החברה מעסיקה כ-3,000 עובדים ב-77 מדינות ברחבי העולם והכנסותיה השנתיות מסתכמות ב-184.8 מיליון דולר. FOREO מפתחת ומייצרת מברשות לניקוי הפנים, מברשות שיניים חשמליות, חומרים לניקוי הפנים ומעסי עיניים, לצרכנים פרטיים ולשוק המקצועי וידועה בזכות השילוב של טכנולוגיה וחומרים מתקדמים ועיצוב מושך וחדשני.

 

בשנת 2013 החברה הגישה ורשמה בקשה לרישום עיצוב בסין אשר נועדה להגן על המוצר LUNA, מכשיר המיועד לעיסוי וניקוי עור הפנים, ונמכר במחיר של עד 180 דולר ברחבי האינטרנט. על פי נתונים שמסרה החברה, כל שלוש דקות נמכר מוצר מקו מוצרים זה.

 

LUNA של FORERO (משמאל) והמוצר המפר, KD308 של חב' Kingdom Zhuhai Company LUNA של FORERO (משמאל) והמוצר המפר, KD308 של חב' Kingdom Zhuhai Company צילום: FOREO

 

 

לפני כשנתיים הגישה FOREO תביעה בביהמ"ש לקניין רוחני בשנחאי כנגד חברת Kingdom Zhuhai Company בגין הפרת העיצוב הרשום שלה בקשר למוצר מדגם KD308, אשר, על פי התביעה, נמכר על-ידי הנתבעת. במהלך המשפט דן ביהמ"ש בשאלה האם המוצר KD308 של הנתבעת אכן מפר את העיצוב הרשום של חב' FOREO, וקבע, כי על אף שהמוצר KD308 כולל מס' שינויים מכוונים, הוא עדיין מפר את העיצוב הרשום של FOREO. בעזרת צו שהוציא ביהמ"ש מצאה התובעת כי חברת Kingdom Zhuhai Company מכרה 358,074 יחידות של המוצר המפר, בסכום של יותר מ- 35 מיליון יואן (כ- 5 מיליון דולר) ממכירות בפלטפורמות מסחר אלקטרוני דוגמת Alibaba ו- Tianmao הסיניות. הדבר הביא לקביעת פיצויים בגין הפסדים כספיים והוצאות, בסך 3 מליון יואן, בנוסף, כמובן, להפסקה מידית של ייצור ושיווק המוצר המפר.

 

השוק הסיני חשוב מאד ל-FOREO, שכן על אף הזיופים הרבים אשר עלולים לפגוע, פרט למכירות, גם באמינות וחוזק המותג, החברה נחשבת לחזקה מאד במדינה. לשם השוואה, ביום הרווקים הסיני בשנה שעברה, מכרה החברה מוצרים מקו מוצרי ה-LUNA בכ-100 מיליון יואן, שנייה רק למכירות ה-iPhone של Apple. על מנת להגן על עצמה ועל רוכשי מוצריה מפני זיופים, כל מוצר של החברה כולל פס גירוד או תעודת מקוריות, וניתן לרשום אותו באתר האינטרנט של החברה.

 

 

מוצרים מסומנים כנגד זיופים מוצרים מסומנים כנגד זיופים צילום: FOREO

 

על פי נתוני ה-2018 Global Brand Counterfeiting Report, שוק המוצרים המזויפים שווה כ-460 מיליארד דולר, כאשר כ-80% מהסחורה המזויפת מגיעים מסין (ובהפרש ניכר אחריה מהונג קונג ומתורכיה). בעוד שהיתרון ברכישת מוצר לא מקורי מתמצה, בדרך כלל, במחיר נמוך יותר ממחיר המוצר המקורי, החסרונות עשויים להיות רבים, וביניהם שימוש בחומרים שעלולים להזיק לבריאות המשתמש (לדוגמה, בתרופות ומוצרי קוסמטיקה מזויפים), העדר בקרת איכות אשר עלול להוביל להתלקחות והתפוצצות של המוצר (לדוגמה, במוצרים חשמליים ותחפושות), העסקת עובדים, חלקם ילדים, בתנאים לא הוגנים במפעלים בהם מייצרים את המוצרים המזויפים, ואף אובדן הכנסות למדינה בשל מיסוי חסר (המדינה יכולה לגבות מס גבוה יותר ממוצר מקורי, שכן בדרך כלל מחירו גבוה יותר). בחלק מהמקרים מקור המוצרים המזויפים בארגוני פשיעה סיניים העוסקים, בין היתר, גם בסחר בסמים ובסחר בנשים.

 

 

עו"ד סער אלון עו"ד סער אלון צילום: דיוויד גארב

 

עם זאת, ממשלת סין פועלת באופן נחרץ לשיפור המצב במספר אמצעים, בהם חקיקה (לדוגמה, חוק המסחר האלקטרוני שנחקק לאחרונה ושמטיל אחריות הן על המוכרים והן על החברות שמהוות את פלטפורמות המכירה) הקמת בתי משפט מיוחדים לקניין רוחני, וכפי שמוכיח פסק הדין שניתן לטובת FOREO, גם באכיפת הזכויות של חברות זרות אשר הגנו על הקניין הרוחני שלהן במדינה.

 

עו"ד סער אלון שותף וראש מחלקת העיצובים בקבוצת ריינהולד כהן.

 

לקריאה נוספת בזירת הפטנטים והקניין הרוחני לחצו>>

 

אין במידע הכלול לעיל כדי להוות ייעוץ מקצועי מכל סוג שהוא, ובכלל זה ייעוץ משפטי, או תחליף לייעוץ כאמור, ואין להסתמך עליו בעת קבלתה של כל החלטה מכל סוג שהוא.

x