$
אינטרנט

CES 2020

פייסבוק חושפת ב-CES קונספט חדשני: כלי בדיקת פרטיות

הכלי החדש של פייסבוק מיועד לחנך את המשתמשים ולאפשר להם לבחור מי יראה תכנים שהם משתפים או מהן הגדרות המידע שלהם. עם זאת הכלי לא מיועד לצמצם את החדירה לפרטיות של פייסבוק עצמה, אלא רק של משתמשים אחרים

שירות כלכליסט 17:3908.01.20
פייסבוק חשפה במהלך תערוכת CES 2020 את תוכניותיה לגבי גישה חדשנית של החברה: שיפור פרטיות המשתמשים. היא הקימה לשם כך דוכן בתערוכת הטכנולוגיה ותחלק גרסאות ניסוי של כלי בדיקת הפרטיות המעודכן (Privacy checkup tool) שלה, עליו הכריזה אתמול (ג').

 

פרטיות איננה מוצר זוהר כמו טלוויזיה חכמה או מקרר מדבר, אך היא צפויה להיות במרכזה של התערוכה השנה כאשר חברות טכנולוגיה ניצבות מול בדיקות קפדניות יותר של הרגולטורים והמחוקקים. זהו השינוי המשמעותי הראשון שעושה פייסבוק בכלי בדיקת הפרטיות שלה מאז 2014, ארבע שנים לפני שפרצה שערוריית קיימבריג' אנליטיקה.

הקונספט החדשני של פייסבוק: פרטיות הקונספט החדשני של פייסבוק: פרטיות

 

בעקבות הסקנדל שכלל גניבת מידע על ידי אפליקציה בעלת הרשאות פרטיות מוגזמות, ומכירתו לחברת הייעוץ הבריטית מ-87 מיליון משתמשי פייסבוק ללא ידיעתם. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, העיד מול הקונגרס האמריקאי, ושטח בפניו את הדרכים בהן הרשת החברתית מתכננת להגן על פרטיות משתמשיה בה בעתיד.

 

אחת הדרכים היא הקמה של דוכני פופ-אפ בערים שיעזרו לחנך משתמשים לגבי הגדרות פרטיות ברשת. ב-CES השנה מתכננת פייסבוק להביא את החוויה הזאת ללאס וגאס. "אנחנו יודעים שפרטיות

זה דבר אישי, ושילבנו טיפים שיעזרו לכם לקבוע את ההחלטות הנכונות לגבי הפרטיות שלכם". מסרה פייסבוק בהצהרה.

 

בדיקות הפרטיות החדשות מרחיבות את אפשרויות השליטה של המשתמש

 

העדכון לבדיקות הפרטיות מרחיב את הקטגוריות הנוכחיות משלוש לשמונה קבוצות שונות, וארבעה נושאים: מי יכול לראות את מה שאתם משתפים; כיצד לשמור על חשבונכם מוגן; כיצד ניתן למצוא אתכם בפייסבוק והגדרות המידע שלכם בפייסבוק.

מארק צוקרברג מבטיח פרטיות למשתמשים אך ממי? מארק צוקרברג מבטיח פרטיות למשתמשים אך ממי? צילום: איי אף פי

 

הכלי החדש מעניק למשתמשים לשונית אחת בעזרתה הם יכולים לשנות הגדרות כמו מי יכול לצפות להם בפרופיל ולשלוח להם בקשת חברות, התראות הפעלה, ובחינה של הגדרת הרשאות לאפליקציות צד שלישי. פייסבוק הודיעה כי היא מציגה דווקא את הקטגוריות האלה מאחר ומשתמשים הביעו חשש בעיקר לגביהן. לדוגמא, קטגוריית הגדרות המידע ממוקמת כך שמשתמשים יכולים לבטל הרשאות גישה לאפליקציות ואתרי אינטרנט אליהם הם נכנסו בעזרת פייסבוק בקלות.

 

עם זאת, עדכונים אלו לא נותנים מענה לבעיות פרטיות מידע שמחוקקים מתלוננים עליהן מזה שנים.

 

"אנחנו צריכים לחנך את הציבור יותר לגבי סוגים שונים של חששות מבעיות הקשורות לפרטיות". אמרה ג'ניפר גרייגל, מרצה באוניברסיטת סירקוזה, בוגרת לימודי מדיה חברתית. "ישנן בעיות הקשורות בממשק למשתמש, כמו כיצד מתייגים אותי, ובעיות פרטיות רחבות יותר שרק רגולטורים יכולים לקבל עליהן תשובות, כמו כיצד מנוצל פרופיל המשתמש על מנת לשנות בעזרת אלגוריתם את מה שנצפה בניוזפיד".

 

הגדרות הפרטיות לא ימנעו מפייסבוק לחטט לכם בפיד

 

אם החששות שלכם לגבי פייסבוק הן מי יכול לצפות בתמונות שלכם, הכלי הזה הוא בדיוק בשבילכם. אך אם יש לכם בעיות עם הדרך בה פייסבוק עוקבת אחריכם, גם כאשר הכרטיס שלכם הפך ללא פעיל הוא לא יעזור לכם ממש.

 

במאי, הכריזה פייסבוק על תוכניותיה להשיק כלי שיעזור למנוע מעקב מקוון, בשם Off-facebook Activity. הוא הושק באוגוסט ופרישתו הגלובלית עדיין נמשכת, לפי החברה. זהו כלי נפרד ולא חלק מכלי בדיקת הפרטיות שהחברה מקדמת ב CES.

 

בעזרת הכלי החדש ניתן לשלוט במי יכול לראות את מספר הטלפון של המשתמש, או את כתובת הדואר האלקטרוני שלו, אך היא לא נותנת לו את האופציה לחסום את פייסבוק או מפרסמים מלראות ולעשות שימוש במידע הזה.

 

כדי לעשות את זה משתמשים צריכים לגשת להגדרות נפרדות הקשורות לשליטה בפרסומות, אשר לא ניחנו באותו עיצוב ידידותי למשתמש כמו הכלי החדש. "החברה נרתעת מהפכה של הדבר לנוח יותר - כל פעם שהיא עושה צעד לכיוון נתינה של יותר שליטה בהגדרות אלו בידיהם של משתמשים היא מתקרבת להפסד ברווחים". אמרה גרייגל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x