דו"ח טכנולוגי

העלות האנושית הנוראית של משלוחי החבילות המהירים של אמזון

תחקיר נרחב מגלה שבאמזון התעלמו במשך שנים מכל סוג של כלל בטיחות לטובת מהירות המשלוח לבית הלקוח; ועוד משהו, אמזון גם לא שילמה מס הכנסה ב-2017-18; אתר Snopes יוצא לקמפיין מימון המונים וממציא ה-BBS מת

עומר כביר 13:0924.12.19
בשנים האחרונות הצליחה אמזון לבסס את אחיזתה בשוק הסחר המקוון בארה"ב באמצעות פיצ'ר אחד בולט: משלוחים מהירים מאוד. תוך יומיים, יום אחד, בערים מסוימות אפילו באותו היום, בסיוע רשת משלוחים משלה הפכה אמזון את חוויית הקנייה שלה לנחשקת עוד יותר ואת הקונים לנאמנים מתמיד, תוך שהיא ממשיכה לערער פעילות של עסקים מסורתיים ומאיימת על זו של חברות משלוחים מסורתיות.

 

אבל כמו כל שינוי גדול, גם לכניסה של אמזון לעולם המשלוחים המהירים היה מחיר, ובמקרה הזה מדובר במחיר בדמות חיי אדם: לפי חשיפה נרחבת של פרופבליקה ובאזזפיד ניוז, מאז 2015 רכבי המשלוחים של אמזון היו מעורבים ב-60 תאונות, שהובילו למותם של 13 בני אדם. והסיבה לכך, לפי התחקיר, נעוצה במדיניותה של אמזון עצמה שבאופן סיסטמטי תיעדפה מהירות על פני בטיחות, ונקטה מהלכים שפגמו בבטיחות הצי שלה, תוך שבכיריה מטילים וטו על כאלו שהיו משפרים את עבודת הנהגים אך מאיטים את הליך הגיוס שלהם.

נהגי המשלוחים של אמזון נדרשים להעדיף מהירות על פני בטיחות נהגי המשלוחים של אמזון נדרשים להעדיף מהירות על פני בטיחות צילום: youtube

 

התחקיר עמוס בדוגמאות למקרים כאלו. למשל, בשנה שעברה, לפני עונת הקניות המסורתית, חשפה אמזון תוכנית להגדלת הבטיחות ברשת המשלוחים שלה, שכללה קורס בן חמישה ימים לנהגים חדשים שיועבר על ידי ארגון חיצוני ויתמקד בהערכת המצב בכביש. ואולם, הנהלת החברה החליטה לעצור את קיום הקורס עוד לפני שיצא לפועל, תוך שהיא מסבירה בהודעה לבכירים שהוא ייצור "צוואר בקבוק" בהרחבת צי המשלוחים.

 

אמזון לא שינתה את מדיניותיה גם כשתוצאותיה פגעו קרוב לבית. לפני שש שנים, מסחרית שנשאה חבילות של אמזון בסן פרנסיסקו פגעה והרגה ברוכבת אופניים בשם ג'וי קובי, סמנכ"לית הכספים הראשונה של אמזון שעזבה את החברה ב-2000. רבים מבכירי החברה, ובראשם המייסד והמנכ"ל ג'ף בזוס, הכירו את קובי היטב. אבל אם הם הרגישו אשמה או אחריות כלשהי למותה, לא היה בכך כדי לעצור את תוכניות ההתרחבות השאפתניות של החברה.

 

רק בשנה שעבר, למשל, בשעה שמספר ההזמנות הרקיע לשחקים, האיצה אמזון את הליך השכירה של נהגים חדשים, וקלטה לעבודה נהג שסבל מעיוורון לילה ואחד נוסף שהודה שהוא משתמש במריחואנה רפואית. והשנה, לאור הרחבת השימוש ברשת המשלוחים שלה שצפויה לספק בעונת החגים כמחצית ממשלוחי אמזון, הביעו עובדים חשש שהחברה מספקת לנהגים חבילות רבות מדי ומצפה מהם לספק אותן קצב לא אנושי.

מטוס מטען של אמזון מטוס מטען של אמזון צילום: שאטרסטוק

 

ב-2013 שקלו בכירי החברה את היקף ההשקעה בבטיחות. בכיר אחד הציע להאריך את זמן ההפסקות של נהגים ולהגביל את מספר המשלוחים שלהם. ואולם, ההצעה נדחתה בגלל עלותה הגבוהה: 4 סנט לחבילה. הבכיר שדחה את ההצעה כינה אותה "זבל". ב-2018, צוות ביקורת פנימית גילה שחלק מקבלני המשלוחים שעובדים עם אמזון מנצלים נהגים או לא מספקים להם ביטוח ראוי והמליץ להוריד 200 משאיות משלוחים מהכביש. בתגובה, ראשת צוות הביקורת נאלצה להתפטר והצוות פורק. המשאיות המשיכו לנסוע כרגיל.

 

"לא אכפת להם מהאמצעים שננקטים בדרך למטרה", סיפור מנהל לשעבר שפרש מאמזון בתסכול ב-2017. "אם אנחנו מכריחים את הנהגים האלו לנסוע בקצב מטורף כדי לספק את המשלוחים בכל העיר זה בסדר, כי זה נהדר מבחינת הלקוחות שלנו. אבל העלות האנושית גדולה מדי". וויל גורדון, שנשכר על ידי אמזון כדי לשפר את יעילות המשלוחים ועזב את החברה לפני כארבע שנים, סיפר: "היה מיקוד מטורף להגדיל את מספר המשלוחים במסלול. הכל עסק ביותר משלוחים למשאית. זה היה המדד האחד שהניע את כל הארגון".

 

בפגישה שאירעה בסתיו 2016 במשרדי החברה בניו-ג'רזי, קבלני משלוחים שעובדים עם אמזון התלוננו שהיא מאלצת נהגים להמתין במשך שעות במרכזי השילוח שלה, ואז מעמיסה על המשאיות כמות יתר של משלוחים ומצפה מהם לספק אותם במסגרות זמן לא מציאותיות. נהגים, הם אמרו, מתפטרים בתדירות גבוהה בגלל העומס, שיכול להגיע לאספקה של 300 חבילת ביום.

על פי התחקיר שפורסם תעדוף המהירות על פני בטיחות היא מדיניות מודעת ומכוונת על פי התחקיר שפורסם תעדוף המהירות על פני בטיחות היא מדיניות מודעת ומכוונת צילום: בלומברג

 

את המצב מחריפה אפליקציית הניווט הלא-אמינה של אמזון, Rabbit, שכל נהגי המשלוחים שעובדים אתה מחוייבים להשתמש בה. לדברי עובדים לשעבר, החברה החלה להשתמש בה לפני שהיתה מוכנה לשימוש. הזמנים שהקציבה האפליקציה לנהגים היו כל כך לחוצים שלא נותר להם זמן לארוחות או הפסקות שירותים. על האוכל הם ויתרו, לצורך הפסקת שירותים הם נעזרו בבקבוק. פאולה ווד, חברה בקבוצת הפיתוח של האפליקציה, אמרה שהוראות הניווט שלה היו גרועות במיוחד וכיוונו אותם לעצור לפריקת חבילת באזורים שבהם העצירה אסורה, ניווטה אותם הלוך ושוב בדרכים עמוסות וכללה פניות פרסה ופניות מסוכנות לשמאל (UPS, מנגד, בהחלטה מפורסמת, ביטלה פניות לשמאל בצמתים עם תנועה נגדית).

 

אמזון, בתגובה, דחתה את הטענות שעולות מהדיווח: "זה ניסיון נוסף מצד פרופבליקה ובאזזפיד לדחוף נרטיב שפשוט אינו נכון. שום דבר לא חשוב לנו יותר מבטיחות". החברה ציינה עוד שרק בשנה שעברה סיפקה יותר ממיליון שעות הדרכת בטיחות לנהגים בארה"ב (אך לא ציינה כמה מרבע מיליון העובדים בצי עברו את ההדרכה), ושהשקיעה 55 מיליון דולר בפרויקטים לשיפור הבטיחות (בערך חמישית האחוז מהוצאות החברה על משלוחים ב-2018). החברה גם סירבה למסור כמה אנשים נהרגו בתאונות שבהן היו מעורבים רכבי המשלוחים שלה, אף שהיא מנטרת נתונים אלו בקפדנות, אך ציינה שמספר התאונות הקטלניות ב-2018 היה נמוך מהממוצע הפדרלי. ואולם מדובר בממוצע כללי שכולל את כל כלי הרכב במדינה. נהגים מקצועיים אמורים להיות טובים מהממוצע.

האם התנהלות החברה תשוכפל גם בישראל? האם התנהלות החברה תשוכפל גם בישראל?

 

ההתנהגות שמתוארת כאן אינה יוצאת דופן, מבחינת אמזון וענקיות טכנולוגיה אחרות בכלל, ומזכירה את המוטו של פייסבוק "לזוז מהר ולשבור דברים". רק שכאן, אמזון מיישמת אותו בצורה המילולית ביותר שאפשר. אמזון, כפי שנחשף בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות, מגלה חוסר אכפתיות בסוגיות כמו זכויות עובדים, זכויות אדם ואזרח וכמו שמתברר עכשיו גם חיי אדם.

 

אמזון נמצאת בימים אלו במהלך מורכב של הגברת הפעילות בישראל. עד עתה הוא כלל בעיקר פעולות בסיסיות כמו גיוס סוחרים מקומיים, תרגום האתר לעברית ומבצע משלוחים חינם לישראל. ואולם, לפי הערכות עומדים על הפרק גם מהלכים רחבים יותר כמו הקמת מרכז לוגיסטי מקומי, אולי אפילו יצירת צי משלוחים. מהלכים כאלו יתקבלו בוודאי בהערכה רבה על ידי צרכנים, שיזכו לשירות מהיר ויעיל יותר. אבל הרגולטורים יידרשו לחשדנות רבה: אמזון מוכיחה שוב ושוב שהיא מוכנה לרמוס חוקים, מתחרים, עובדים ובני אדם ברחוב בדרך ליעדים השונים שלה. זה מחייב להיזהר מכל מהלך משמעותי שלה, ולבחון בשבע עיניים את ההשלכות האפשריות שיהיו לפעילות רשלנית מצדה.

 

קצרצרים

 

1. ועוד משהו על התעלולים והנוכלויות של אמזון: תרגילי המס המורכבים של החברה הובילו לכך שב-2017 ו-2018 החברה לא שילמה מסי הכנסה פדרליים על רווחיה. למעשה, החברה אפילו הצליחה לקבל החזרי מס של מיליוני דולרים ממס הכנסה. הידד.

ה-BBS היו המדיה החברתית לפני פייסבוק וטוויטר ה-BBS היו המדיה החברתית לפני פייסבוק וטוויטר צילום: shutterstock

 

2. אתר בדיקת העובדות והפרכת השמועות Snopes הוא מהשחקנים הוותיקים (בן יותר מרבע מאה), האמינים והמצוינים בתחום. עכשיו נערך האתר לקמפיין הפייק ניוז והדיסאינפורמציה המאסיבי שצפוי ללוות את בחירות 2020, באמצעות קמפיין גיוס המונים. המטרה: להפחית את התלות בפרסומות ושותפויות, ולהגביר את התלות בקהל היעד של האתר. אפשר להעביר תרומות החל מ-5 דולר, כאשר בסכומים של 25 דולר ומעלה מתווספות הטבות כמו גלישה ללא פרסומות או תיקים וחולצות במיתוג האתר.

 

3. לפני שהיתה פייסבוק, היתה מייספייס. לפני מייספייס היתה פרינדסטר, ולפני זה ICQ ועוד לפני זה מירק. אבל לפני כל אלה, אפילו לפני ה-World Wide Web, היו הביביאסים (BBS), רשתות תקשורת מקומיות, אזוריות או לאומיות שבימי הזוהר שלהן בשנות ה-80 אפשרו ליודעי דבר להחליף קבצים, לצרוך חדשות, ולתקשר עם משתמשים אחרים. הביביאסים היו פרי מוחו הפורה של רנדי סוס, שמת השבוע בגיל 74. סוס, חובב מחשבים מוקדם, הגה את הרעיון לפרוטוקול התקשורת שלהם ב-1978 בשיתוף עם עמיתו וורד כריסטנסן. המהפכה שחוללו הביביאסים היתה קצרת יומין, ה-WWW הפך אותם למיותרים במהלך שנות ה-90, אך את ההשפעה התרבותית שלהם, את העניין שהם יצרו בקרב דור שלם של משתמשים בתקשורת מקוונת והשלכותיה, אפשר להרגיש היטב גם היום.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x