שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

פרישת המייסדים: אלפבית רצתה להפוך את גוגל להרבה יותר מגוגל - וכשלה

כאשר פייג' וברין יצרו את אלפבית ב-2015 הם חלמו על מבנה ארגוני גמיש, שיאפשר לפעילויות שלא קשורות לעסקי הליבה של גוגל לפעול כמעין מיני-סטארטאפים, מנותקים ממגבלות ביורוקרטיות וכובד תאגידי; 4 שנים מאוחר יותר, ואפשר להכריז שהניסיון הנועז נכשל. אף אחד בחברה לא יודה בכך, אך פרישת המייסדים והצבת פיצ'אי בראש הפרמידה מחזירה למעשה את הגלגל לאחור

עומר כביר 08:1704.12.19

כדי להבין את המהלך המסעיר של אלפבית, החברה האם של גוגל, במסגרתו פרשו שני המייסדים – לארי פייג' וסרגיי ברין – מתפקידיהם כמנכ"ל ונשיא החברה, בהתאמה, והעבירו את המושכות למנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'איי, שיכהן מעתה כמנכ"ל שני הגופים, צריך להסתכל רק על שני מספרים. זה הכל. שני מספרים שמסכמים את כל הסיפור שמאחורי המהלך המהפכני שניסתה ענקית הטכנולוגיה להצית לפני פחות מחצי עשור, זה שאמור היה להפוך את גוגל להרבה יותר מגוגל.

 

שני המספרים הם 0.6% ו-0.43%. הראשון, הכנסות ה"הימורים האחרים" (הפעילויות שאינן גוגל) מתוך כלל הכנסות אלפבית בשנת השינוי, 2015; השני, אותו נתון ב-2018. ההימורים האחרים, אלו שהיו אמורים לגדול לעיסוק משמעותי ולגוון את הפורטפוליו של החברה, לא רק שלא הפכו למשמעותיים יותר - חשיבותם אף פחתה. אלפבית לא הפכה את גוגל להרבה יותר מגוגל, ובתום ארבע שנים וקצת הדבר היחיד שקרה הוא שאלפבית היא הרבה יותר גוגל. ההימור על הימורים אחרים נכשל. 

לארי פייג' וסרגיי ברין לארי פייג' וסרגיי ברין צילום: בלומברג

 

הנה משחק עבורכם. שני משפטים, אחד מההודעה המקורית על הקמת אלפבית, והשני מההודעה אתמול (ג'). נסו לנחש איזה משפט שייך לאיזו הודעה:

 

1. “אנחנו יכולים להפוך את החברה שלנו לנקייה יותר".

2. "זה זמן טבעי לפשט את המבנה הניהולי שלנו".

 

קשה לנחש, נכון? כי מאחורי שתי ההצהרות עומד סנטימנט זהה: מדובר במהלך שנועד להפוך את תפעול החברה ליעיל יותר. זה ממש לא משנה איזו הצהרה נאמרה מתי, כי שתיהן אומרות בדיוק את אותו הדבר – על שני אירועים הפוכים כמעט לחלוטין זה לזה, שינוי המבנה הארגוני של גוגל כך שהיא תפוצל לכמה יחידות, והאיחוד המחודש של אותן יחידות תחת מנכ"ל דומיננטי אחד (אבל לטובת מי שבאמת רוצה לדעת: הראשונה נאמרה ב-2015, השנייה אתמול).

 

אחד מהאירועים הדרמטיים של העשור האחרון

 

להודעה של אלפבית אמש יש שני רבדים, גלוי וסמוי. הרובד הגלוי דרמטי מאוד, כנראה האירוע הדרמטי ביותר בעולם הטכנולוגיה בשנה האחרונה, אחד מהדרמטיים בעשור האחרון: שניים מהמייסדים האייקונים של עמק הסיליקון, כאלו שבנו במו ידיהם את אחת החברות המשפיעות של המאה ה-21, שתחת הנהגתם פתחה גוגל לא רק את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, אלא גם את מערכת ההפעלה הפופולרית בעולם, הדפדפן הפופולרי בעולם, שירות המיפוי והחיפוש המקומי הפופולרי בעולם, ועוד שורה ארוכה של שירותים שהגדירו מחדש את האופן שבו אנחנו מחפשים מידע ומשתמשים בטכנולוגיה, פורשים מפעילותם היומיומית בחברה. המקבילה היחידה בסדר הגודל הזה בשנים האחרונות היא פרישתו של ביל גייטס מראשות מיקרוסופט לפני 20 שנה מינוס חודש.

 

"מעולם לא היינו אנשים מהסוג שיחזיקו בתפקידי ניהול כשאנחנו חושבים שיש דרך טובה יותר לנהל את החברה", הסבירו השניים בהודעה משותפת. "ואלפבית וגוגל לא צריכות יותר שני מנכ"לים ונשיא" (בהקמת אלפבית אמר פייג' דברים שונים לחלוטין: "המודל שלנו הוא מנכ"ל חזק שינהל כל עסק, כשסרגיי ואני נסייע להם לפי הצורך"; כנראה שהסיוע הזה כבר לא נחוץ).

 

לנעליהם ייכנס פיצ'אי, שמכהן כמנכ"ל גוגל מאז הקמת אלפבית, וניצב עתה בחמישייה הראשונה של האנשים החזקים בעמק הסיליקון, לצד מנכ"ל אפל, טים קוק, מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, ומייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג (המקום החמישי גמיש יותר, ובהתאם לצורך ניתן לאכלס אותו בסאטיה נאדלה ממיקרוסופט, אלון מאסק מטסלה וספייסX, ריד הייסטינגס מנטפליקס או אפילו ג'ק דורסי מטוויטר). "הוא יהיה אחראי להובלת גוגל ולניהול ההשקעה של אלפבית בפורטפוליו ה'הימורים האחרים'".

 

סונדאר פיצ'אי. יהיה אחד מ-5 האנשים החזקים ביותר בעמק הסיליקון סונדאר פיצ'אי. יהיה אחד מ-5 האנשים החזקים ביותר בעמק הסיליקון צילום: בלומברג

 

עם זאת, פייג' וברין לא מנתקים לחלוטין את קשריהם עם החברה. "יש לנו מחויבות עמוקה לגוגל ולאלפבית בטווח הארוך, ונישאר פעילים כחברי דירקטוריון, בעלי מניות ומייסדים", הם הסבירו. "בנוסף, אנחנו מתכננים להמשיך לדבר עם סונדאר בקביעות, במיוחד בנושאים שיש לנו תשוקה לגביהם". אבל אל תתנו למלים לבלבל אתכם: שני המייסדים מפסיקים את המעורבות היומיומית בחברה, וההשפעה שלהם תורגש, אם בכלל, בעיקר בנושאים אסטרטגיים רחבים וארוכי-טווח. לכל דבר ועניין, אלפבית וגוגל נמצאות עכשיו באופן מלא בידייים של פיצ'אי.

 

ומדובר בידיים טובות במיוחד. תחת הנהגתו טיפסו הכנסות גוגל בכ-82%, מ-74.54 מיליארד דולר ב-2015 ל-132.22 מיליארד ב-2018, והוא הוביל את מניית החברה לתשואות אדירות כאשר באוגוסט האחרון אף עברה אלפבית את אפל כחברה הציבורית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר (אף שמדובר בהישג של אלפבית, הקרדיט הולך לפיצ'אי כמנכ"ל גוגל, שכן הפעילות של ההימורים האחרים שולית). לאורך התקופה הוא ניווט את החברה בהצלחה נגד משברים ואיומים מצד מתחרות כמו פייסבוק וכישלונות כמו גוגל+, והצליח לשמור עליה רחוקה יחסית משערוריות ועימותים דוגמת אלו שאפיינו בשנתיים האחרונות את פייסבוק (אם כי יוטיוב די מקלקל, במיוחד בשנתיים האחרונות). הפיכתו ליורש הרשמי של המייסדים הוא תגמול הולם על העבודה שעשה.

 

מחזירים את הגלגל לאחור

 

אבל מה שמעניין באמת במהלך הוא הרובד הסמוי שלו, ומה שהוא אומר על אותו שינוי נועז מלפני ארבע שנים. כשפייג' וברין יצרו את אלפבית ב-2015 היו להם חלומות גדולים על מבנה ארגוני גמיש שיאפשר לפעילויות שלא קשורות לעסקי הליבה של גוגל לפעול כמעין מיני-סטארטאפים, מנותקים ממגבלות ביורוקרטיות וכובד תאגידי. באופן זה, הם קיוו, יצליחו ליצור את גוגל הבאה, לפתח ולגדל חברות שיוכלו להיות ענקיות טכנולגיות בפני עצמן.

 

ארבע שנים מאוחר יותר, ואפשר להכריז שהניסיון הנועז נכשל. לא רק חלקם של ההימורים האחרים בהכנסות מעיד על כך: המציאות היא שאף אחד מההימורים הללו לא התגלה כמוצלח במיוחד. מעבר על הרשימה של אותן חברות חדשות שנוצרו ב-2015 חושף בעיקר חלומות כושלים: חברת הרובוטיקה בוסטון דינימיקס נמכרה ב-2017 לסופטבנק בסכום שלא פורסם (קרי, פרוטות), יצרנית מוצרי הבית החכם Nest קופלה בחזרה לתוך גוגל ב-2018, חברת הלוויינים Terra Bella נמכרה בגרושים ב-2017, והפעם האחרונה שמישהו שמע על חברת הלוויינים השנייה של אלפבית, SkyBox, היתה באותה שנה כשדווח שגם היא עומדת על המדף.

 

 

חברות אחרות עדיין עצמאיות, אך הפעילות שלהן לא מרשימה: פרויקט לון עדיין לא התרומם, פעילות הסיבים האופטיים Access נמצאת פחות או יותר בקיפאון מזה כשלוש שנים, וחברות כמו Calico או Verily עושות פרויקטים מעניינים בתחום הארכת תוחלת החיים ומדעי החיים, בהתאמה, אבל אלו עדיין מדעיים בעיקרם ואף אחד מהם לא הבשיל למוצר מסחרי מצליח. מעט חברות יכולות לרשום לעצמן הצלחה מתמשכת כלשהי, וגם זו מוגבלת. למשל, מפתחת הרחפנים Wing שבאפריל קיבלה רישיון ראשון מסוגו לפעול כחברת תעופה בארה"ב, או דיפמיינד שמקדמת מגוון פרויקטים חדשניים בתחום הבינה המלאכותית.

 

מבין ההימורים האחרים, החברה המצליחה והבולטת ביותר היא ללא ספק מפתחת הרכב האוטונומי וויימו (Waymo). החברה נחשבת למובילה בתחומה, הודות לוותק ולניסיון הרב שצברה. אבל גם כאן אין הצלחה פורצת דרך, והחברה סובלת מאותן בעיות שמאפיינות חברות רכב אוטונומי אחרות: הטכנולוגיה והתשתיות פשוט לא בשלים עדיין. ההשיג הגדול ביותר של החברה עד כמה הוא התחלת פיילוט מוגבל שבו תושבים באזור פיניקיס יכולים להזמין את המכוניות שלה לנסיעה. היום שבו היא תהפוך לעסק רציני עדיין רחוק יחסית.

 

אלפבית כשלה לעשות את הדבר היחיד שהיא היתה אמורה לעשות: ליצור פעילות עסקית מצליחה שאינה גוגל. זו היתה המטרה של כל השינוי הארגוני הדרמטי הזה. הסיבות לכך רבות, החל ממוצרים מורכבים ונעדרי פוטנציאל מסחרי, ועד העובדה שהמנכ"לים של החברות השונות לא נהנו מעצמאות מספקת, בעיקר בכל הקשור לתקציביהם שהוכתבו בסופו של יום על ידי פייג'.

 

אף אחד באלפבית לא יודה בכך, אך פרישת המייסדים והצבת פיצ'אי בראש הפרמידה מחזירה למעשה את הגלגל לאחור. מעתה, כל חברות-הבת כפופות למעשה למנכ"ל גוגל, כפי שהיה לפני ארבע שנים. המנכ"לים שלהן הם מנכ"לים בשם בלבד, ובפועל כל אחד מהם יתפקד כראש חטיבה. אף אחד לא יופתע אם ברבעונים הקרובים כמה וכמה מהחברות היותר כושלות אפילו יקופלו רשמית בחזרה לגוגל, כדי לחסוך בתקורה מיותרת, אולי אפילו יימכרו או ייסגרו לחלוטין.

 

אלפבית לא הולידה שום ענקית טכנולוגיה חדשה, שום סטארט-אפ מפתיע ופורץ דרך, אפילו לא מוצר חדשני שכולם מדברים עליו. אבל בשנים האלו קרה משהו אחר, בגוגל עצמה. לא מעט שירותים, כאלו שלא פוצלו לחברה עצמאית, זינקו משמעותית קדימה.

 

יוטיוב, פופולרי עוד קודם לכן, פיצח את מודל ההכנסות והפך למכונת כספים שמייצרת בין 16 מיליארד ל-25 מיליארד דולר בשנה – כמו חברת פורצ'ן 500; גוגל מפות קיבע את מעמדו כפתרון המועדף לגילוי עסקים מקומיים, תוך שהוא מכה שוק על ירך מתחרות כמו yelp (שנאלצה כתוצאה לקצץ בפעילות הבינלאומית שלה); כלי הפוריות המשרדית G Suite (גרסה עסקית של שירותים כמו ג'ימייל וקלנדר) נמצאים בנתיב צמיחה קבוע, ומספר הלקוחות המשלמים של השירות צמח מ-2 מיליון ב-2015 ל-5 מיליון השנה (זה 5 מיליון עסקים, לא משתמשים פרטיים); פלטפורמת הענן גוגל קלאוד הפכה בשנים האחרונות למתחרה ממשית בתחום באמזון; ומערכת ההפעלה אנדרואיד יכולה לציין את 2019 כשנה שבא מיקרוסופט הודיע רשמית על הפסקת התמיכה בגרסת המובייל של ווינדוס 10.

 

גוגל כיום לא באמת צריכה את כל ההימורים האחרים האלו. שירותי הליבה שלה, חדשים וישנים, יותר ממספקים את הסחורה וצפויים לעשות זאת בעתיד הנראה לעין. זה לא אומר שהחברה תפסיק לחדש ולנסות ולפתח שירותים מפתיעים אחרים, אלא רק שהניסיון לעשות זאת באופן עצמאי, כל יוזמה כמעין סטארט-אפ חדש, לא הצדיק את עצמו. יש עדיין חברות בת שיוכלות להצליח, וויימו בראשן, אבל בגדול נראה שאין עוד צורך בכאב הראש הזה. אין סיבה להחזיק מבנה ארגוני מורכב בעבור שורה של חברות שלא עושות יותר מדי, שאין שום יתרון בהיותן עצמאיות, ובעיקר שכשלו מלספק תמורה ראויה. גוגל לא צריכה את זה, היא לא צריכה להיות הרבה יותר מגוגל. להיות גוגל עצמה זה הרבה יותר ממספיק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x