$
פטנטים וקניין רוחני

בן כהן גזית: מסתער אבל לא יורה מהמותן. שיעור ביזמות

הסיפור של בן כהן גזית הוא סיפור מעורר השראה על אדם שמתוך צורך אישי הגה רעיון מצוין, הבין שיש לו ביד משהו עם פוטנציאל גדול והסתער. מאותו רגע כל מה שעשה, הוא שיעור ביזמות.

בשיתוף ריינהולד כהן מאת: איילת שוורץ 13:5730.10.19
הכול התחיל לפני ארבע שנים בנסיעה משפחתית מתל אביב לקריית ביאליק. כיסא הבטיחות של הילדה שישבה במושב האחורי לא נתן פתרון לתסמונת "הראש המתנדנד", שהורים רבים מכירים מקרוב: הילד, חגור למושב באופן מושלם, אבל כאשר נדנודי הנסיעה משרים בו נמנום, ראשו נשמט ונראה כאילו מאיים ליפול. פתרונות מאולתרים לעניין, כמו מגבת סביב הראש או תמיכה פיזית של הראש, אינם מספקים. באותה נסיעה, הבזיק במוחו של בן כהן גזית רעיון לפתרון מושלם לבעיה – תומך ראש לילדים הנרדמים בכיסא הבטיחות, נוח, קל להתקנה, קל לתפעול ובטוח.
בן כהן גזית בן כהן גזית צילום: לירן מור

 

במהלך החודשים הבאים הוא למד את הנושא ומצא שאין מחקר רפואי או תעבורתי שבחן את תופעת "הראש המתנדנד" באופן מלא. הוא הרגיש שעלה כאן על משהו אמיתי ופעל בקדחתנות לפיתוח אב טיפוס למוצר, בזמן שיא של חמישה שבועות. כדי לבדוק את תגובת השוק למוצר הוא נסע לתערוכה הגדולה בעולם למוצרי ילדים Kind+Jugend כשבידיו אב טיפוס למוצר ושם מסחרי. לפני התערוכה, פנה למשרד עורכי הפטנטים ריינהולד כהן, על מנת להגן על המוצר באמצעות בקשת פטנט, טרם ייחשף לעין כל בתערוכה, ועל הגשת בקשת הפטנט שלו התבשר בדקה התשעים ממש, כשהוא בעלייה למטוס בדרכו לתערוכה. חברות מובילות בתעשייה ראו את המוצר והתפעלו ממנו, אבל דרשו מבחני ריסוק.

 

תוך תשעה חודשים היו בידיו תוצאות מבחני ריסוק, הסכם ייצור עם מפעל בסין, תיק ייצור שלם, שם חדש למוצר("NapUp”) ,לוגו ואריזות, הלוואה שהצליח לקבל ממנהלת הבנק על סמך האמונה הסוחפת שלו בעצמו ובמוצר, והוא, מה שנקרא, "לבוש להצלחה".

 

הקצב של מה שבא לאחר מכן די מסחרר - ביולי 2015 הזמין מהמפעל בסין מכולה שלמה, שנשלחה לישראל עוד מבלי לדעת למי ישווק את תכולתה, ובאוקטובר 2015 הוא נבחר, אחד מבין עשרים יזמים עולמיים, להציג את המוצר במתחם היזמים החדשים בתערוכת ABC בארה"ב. בישראל השיק את המוצר בנובמבר 2015 בשוק בתערוכת Baby Land וזכה להצלחה גדולה.

 

לדבריו של כהן גזית, "מומלץ לכל יזם להתנסות קודם כל בישראל. כאשר אתה משיק מוצר חדש אתה צריך שליטה מלאה, במיוחד כשאתה בא לחנך שוק, וללמוד את המוצר ואת הדינמיקה של המכירות. כדאי להתחיל במגרש הביתי, להפיק לקחים ואז לצאת לעולם. אחד הלקחים שהפקתי הוא שיש כסאות שלא אפשרו חיבור למוצר, ולכן ערכנו בו שינויים שאפשרו התאמה לכל סוגי הכיסאות".
Nap Up Nap Up צילום: טל קרת

 

במרץ 2016, התפרסמה בקשת הפטנט שלו. הוא הבין שככל שהמוצר שלו יצליח כך יהיה פוטנציאל ההעתקות שלו בעלייה, במיוחד במכירות האונליין העולמיות, ולכן הרחיב את ההגנה על האמצאה במסגרת בקשות פטנט לאומיות במדינות רבות וכן בקשות להגנת עיצוב ולהגנת סימן מסחר. כהן גזית מסביר "הקרב נגד החקיינים הוא קרב בלתי פוסק שכלי הנשק בו מגוונים: חקיין יעלה לאתר מכירות עם מוצר דומה והאתר יוכל להוריד אותו לאחר שתופעל הגנת פטנט או הגנת עיצוב. החקיין ינסה לפרסם את המוצר בשמו המסחרי ואז תופעל הגנת סימן המסחר של שם המוצר."

 

בשנת 2016 המוצר הגיע לרביעיית הגמר בתחרות מוצר השנה בעולם באותה תערוכה בה הוצג לראשונה - Kind+Jugend . בתחילת 2017 החברה החלה לגייס מפיצים בינלאומיים ועד לכתיבת שורות אלה כבר מכרה מהמוצר הראשוני מעל 120,000 יחידות.

 

לאחר שנת ההשקה פותחו מוצרים נוספים, כמו תומך ראש למבוגרים המתחבר למושב הרכב, ותומך ראש לנוסעי מטוס המתחבר למושב הטיסה וכולל אוזניות מובנות וכיסוי עיניים. אך גולת הכותרת מבחינת כהן גזית, היא פתרון חדשני עבור ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים ואוכלוסיית הגיל השלישי המרותקים לכיסא גלגלים, שהגיע, גם במקרה זה, על מנת לתת מענה למצוקה אישית. אביו, חולה סכרת וקטוע גפיים, העביר את רוב ימיו על כיסא גלגלים פשוט, שלא נתן תמיכה ראויה לחלק העליון של הגוף.

 

על מנת להיטיב עם אביו ושכמותו, הגה כהן גזית את הרעיון לשכלול האמצאה המקורית למשענת ראש המיועדת להחזיק ולייצב את הראש השמוט, שתתלבש בדרך פשוטה וקלה לתפעול על כל כיסא גלגלים, תתחבר אליו בפעולה אחת, תדע להתקפל עם הכיסא, ולא תפריע לביצוע פעולות הניוד שלו.

 

משענת הראש נוסתה בקרב מספר משתמשים, שחוסר יכולתם לשבת בראש מורם גרם לחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות כמו אכילה, דיבור,השתלבות במרחב והתניידות וגם למגבלות חברתיות. המשענת חוללה שיפור עצום בחייהם של אותם נסיינים, והוגדרה על ידיהם ועל ידי סביבתם הקרובה כ"משנה חיים".

 

 

פיתוח לכיסא גלגלים פיתוח לכיסא גלגלים צילום: סינרג'י אר.אם בע"מ

 

עד להשלמת שלבי התכנון והעיצוב של אב הטיפוס נפטר אביו של כהן גזית, אך רבים אחרים יזכו ליהנות מהפיתוח האחרון. לאחר שהמוצר הוצג בספטמבר 2018 בתערוכה הגדולה בעולם למוצרים לאנשים עם צרכים מיוחדים Rehacare , ועוד טרם החל תהליך הייצור, בוצעו כבר הזמנות רכש ראשונות. המוצר, שהטכנולוגיה שלו מוגנת במסגרת בקשת פטנט בינ"ל, מצוי כרגע בתהליך רגולציה בארה"ב, אירופה וישראל, והצפי ליציאתו לשוק הוא 2020. בנוסף, הוא נכנס כעת גם למחקר קליני לבחינת יישומים עתידיים, במימון תרומות, עם אופציה לגיוס המונים.

 

חזרה לערוץ הפטנטים והקניין הרוחני >>

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x