שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

פורצי הדרך

הכירו את נמל התעופה הראשון שנבנה ללא מגדל פיקוח

יותר ויותר שדות תעופה מחליפים את המגדל המסורתי במצלמות וחיישנים, ומעבירים את אנשי הבקרה למרכזים אזוריים שנמצאים מאות קילומטרים מהמסלול. שדה Scandinavian Mountains בשבדיה כבר לא יכלול מגדל כזה

שירות כלכליסט 18:4620.10.19

נמל התעופה Scandinavian Mountains בשבדיה, שנמצא כיום בשלבי בנייה מתקדמים, מתוכנן לקשר נופשים מכל העולם עם אתרי הסקי הגדולים של המדינה ושל נורווגיה השכנה; כמו בכל נמל תעופה, יהיו בו מסלולים וטרמינלים, אך מגדל פיקוח לא תראו בו.

 

 

מדובר באחד מראשוני נמלי התעופה החכמים, בהם הפיקוח האווירי נשען על שורת חיישנים ומצלמות, כשהבקרים עצמם יושבים במרכז פיקוח שנמצא בסאנדסוואל, 300 ק"מ משם.

 

מצלמות על במה במקום מגדל פיקוח מצלמות על במה במקום מגדל פיקוח צילום: Scandinavian Mountains Airport

 

 

מרכז זה כבר מטפל בטיסות מנמל תעופה קטן באורנסקולדסביק שבצפון שבדיה, כמו גם בטיסות מהשדה הקרוב סאנדסוואל-טימרה. שדות אלה נפטרו ממגדלי הפיקוח כבר לפני שלוש שנים, כשהם מעבירים את העבודה לסאנדסוואל, שם למפעילים יש תמונה של 360 מעלות על כל אזור השדה, והאזורים המקיפים אותו דרך שורה של מסכי HD הנמצאים על הקיר.

 

מרכז הבקרה המרוחק, בו מגדל פיקוח וירטואלי מרכז הבקרה המרוחק, בו מגדל פיקוח וירטואלי צילום: Scandinavian Mountains Airport

 

 

 

אמצעים כאלו הולכים ונעשים יותר נפוצים בשדות תעופה קטנים, ללא תנועה רבה. לפי דיווח של האקונומיסט, 15 שדות תעופה בנורווגיה צפויים לסגור את מגדלי הפיקוח ולהעביר את הבקרה לחדרי ניטור מרוחקים. גם בשאר אירופה, ובארה"ב ואוסטרליה נשקלת תצורה זו; למעשה, חלק מהפיקוח של נמל התעופה לונדון סיטי מתבצע ממרכז שמחוץ לסאות'המפטון, 128 ק"מ משם. עד סוף השנה צפוי להיסגר שם מגדל הפיקוח, וכל פעילות הבקרה תתבצע מרחוק.

 

נמל התעופה החדש בשבדיה, בשלבי בנייתו נמל התעופה החדש בשבדיה, בשלבי בנייתו צילום: Scandinavian Mountains Airport

 

 

מומחה התעופה ג׳ון וולטון מסר ללונלי פלנט שהטכנולוגיה בטוחה, נבחנה בצורה קפדנית ויכולה לתת למפעיליה יותר מידע, ובמקביל לאפשר לשדות תעופה לנהל את הטיסות בהם מכל מקום בעולם.

 

 

 

״תחום שדות התעופה ופיקוח על טיסות נמצא בבחינה מתחילת המאה. עם התווספותה של מציאות מוגברת - הוספת מספרי טיסה על מטוסים, או מידע אודות ערפל או פעילות לילית - לפקחי טיסות יש יותר אינפורמציה בקצות אצבעותיהם״ הסביר. ״זה עתיד להיעשות יותר אמין: בואו נדמיין שאזעקת אש יכולה לגרום למגדל פיקוח להתפנות, ולשדה להסגר. אם זה יקרה במגדל פיקוח ווירטואלי הממוקם באזור מרוחק מהעיר, השירותים הניתנים ממנו יכולים לעבור למקום אחר, במינימום הפרעה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x