שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

ממציא פורטנייט: בנינו את המשחק שיהיה כאסח לחובבי קז'ואל

מייסד ענקית הגיימינג Epic, שלצד פורטנייט הפופולרי פיתחה עוד כותרי ענק ואף את מנוע התוכנה ששולט בעולם המשחקים, ביקר בישראל וסיפר על עתיד התעשייה. כמו כן, הסביר מה שבור במודל הרווח של התחום ולמה אינו מסתכל על משחקים חדשים כמתחרים

רפאל קאהאן 11:3112.10.19
אם תשאלו את טים סוויני, מייסד Epic Games, עתיד הגיימינג הוא לא בתחום הסטרימינג. המנכ''ל של החברה שפיתחה את פורטנייט, Unreal ו-Gears of War שלושה מכותרי הגיימינג החשובים ב-20 השנים האחרונות, אינו חוסך שבטו מהעתיד שענקיות טכנולוגיה כאפל, גוגל ומיקרוסופט מכינות לשחקנים. "אני אוהב את הרעיון של סטרימינג. אבל הבעיה היא השיהוי - יש חיבור אינטרנט גרוע בכל מקום. גוגל וחברות דומות לא ממש משקיעות בציוד הרשת ולדעתי מדובר עדיין בבלאגן שכנראה לא ישתפר בשנים הקרובות", אמר.

 

 

האיש הוא אחת הדמויות החשובות בעולם הגיימינג, דמותו היא של הגיק האולטימטיבי: הוא ביקר בישראל במפגש שאורגן במשרדי אינטל בפ"ת, ועלה לבמה בצעדים מהססים ובחיוך מבויש; לבושו מרושל, נעלי התעמלות פשוטות, מכנסי טיולים וטי שירט עם הכיתוב Unreal Engine; הוא הרכיב משקפיים גדולים, ותספורתו הזכירה קלישאות מדעני טילים משנות ה-50. כשהתיישב במקומו, אף לא טרח להסיר מכתפיו את רצועות תיק הגב של הלפטופ שלו. אך סוויני לא מוטרד מענייני דימוי והופעה; הוא אורח הכבוד באירוע, והתקבל במחיאות כפיים סוערות בידי מנהלים, מפתחים, יזמים וגיימרים. הוא הגיע לארץ כדי לפגוש את אדריכלי החומרה של מעבדי Core מבית אינטל, כדי לסייע להם לבנות מוצרים שיעבדו טוב יותר עם המשחקים שלו ומשחקי וידאו בכלל.

 

טים סוויני באירוע אינטל טים סוויני באירוע אינטל צילום: יאיר שגיא

 

 

"מפתחי חומרה לא תמיד מבינים מפתחי משחקים - אנחנו כותבים פי 100 יותר קוד מאשר הם כותבים ביום" הסביר. לדבריו, מפתחי משחקים אינם מהנדסי חומרה - הם מגיעים מעולם הסקריפטים. הם אפילו לא מהנדסי תוכנה לדבריו. "אלה חבר'ה שמשחקים מהווים את כל התשוקה שלהם". את עתיד הגיימינג צופה סוויני דווקא בשימוש ב-AR שלדבריו יתפסו כשליש מהשוק בשנים הקרובות.

 

על הבמה פגש אותו היזם ראם שרמן, שמגיש את הפודקאסט גיקונומי. מה עדיף - מציאות מדומה או מציאות מוגברת? שאל את מסמר הערב. "טכנולוגיות המציאות המדומה לא מתו, אך אינן טובות מספיק טוב לרוב הצרכנים, היא מתאימה יותר לשימושים ארגוניים. המצב של ה-VR הוא כמו של הפאלם פיילוט בזמנו. ה-AR לדעתי לא יוכל לנצח על המובייל. המסך של הסמארטפון פשוט קטן מכדי להציג תכני מציאות מוגברת. אבל משקפי AR מספקים לך חוויית צפייה שיותר טובה מרוב המסכים כיום. ב-10 השנים הקרובות חברות כמו מג'יק ליפ יצליחו לפתור את הבעיות שיש כיום - יש להם חומרה ממש טובה". דברי סוויני מתחברים היטב למגמה השולטת כיום בשוק - להעדיף להשקיע במוצרי AR מאשר במוצרי מציאות מדומה כמשקפי אוקולוס או HTC.

 

 

סוויני וכותר העל שלו סוויני וכותר העל שלו צילום: רויטרס

 

 

לדברי סוויני, הגיימינג הפך בשנים האחרונות לחווית בידור לגיטימית בדיוק כמו סרטים, טלוויזיה או מופעים. הוא הסביר שכשמנכ''ל נטפליקס אומר שהוא חושש מגיימינג שייקח לו לקוחות הוא לא לגמרי טועה, משחקים, סרטים וטלוויזיה מתחרים על הזמן הפנוי של הצרכנים, אבל נראה שהגיימינג מצליח לרתק את הקהל באופן מלא יותר ויש לכך סיבה טובה לדידו. "מה שמוביל את המשחק זה האינטראקציה החברתית. החווייה לשחק עם חברים בסביבה אינטראקטיבית זו חוויה הרבה יותר כיפית", הוא מסביר. "אנחנו כבר כוללים את החוויה החברתית במשחקים שלנו ואנחנו מפעילים אותם בענן של אמזון - זו מערכת המאפשרת לשחקנים מכל שבע פלטפורמות המשחקים השונות לשחק ביחד".

 

דבריו מתקשרים לעוד בעיה שדווקא הוא מזהה בתעשיה. "אנחנו בונים את חוויית השימוש בפורטנייט כמערכת פתוחה. חברות הטכנולוגיה טועות כשהן תוחמות את המשתמשים בגן סגור. בקרוב תוכל להתחבר לפורטנייט דרך חשבונות של חברות משחקים אחרות כמו יוביסופט למשל", אמר. במילים אחרות, הוא רואה את העתיד של התעשיה ביכולתם של השחקנים לנדוד ממשחק למשחק - גם תוך שימוש בחשבון משחק בודד.   

 

"אני לא מסתכל על משחקים חדשים כמתחרים - אם יוצאים שני משחקים מגניבים אין לי בעיה לשחק בשניהם. אני רואה בחברות המשחקים האחרות כסוג של שותפים". אבל לסוויני יש גם מקום בלעדי בתעשיה שכן אפיק גיימס מספקת ללא מעט חברות את המנוע הגרפי של המשחקים שלהן בדמות Unreal Engine. שהפך דה פקטו למנוע הפופולרי בעולם הגיימינג ולסטנדרט בתעשיה. לדבריו, חברות המשחקים משלמות לאפיק גיימס 5% מהכנסותיהן מכל כותר שנשען על Unreal Engine.

 

 

מנוע גרפי שכבש את התעשייה. המשחק רוקט ליג, שאפיק רכשה את המפתחת שלו מנוע גרפי שכבש את התעשייה. המשחק רוקט ליג, שאפיק רכשה את המפתחת שלו צילום: Rocket League

 

 

גישתו של סוויני מתבטאת גם בביקורת שהוא מטיח בתעשיה שלו. "אני מאוד מאוכזב מהתקדמות עולם המשחקים - חשבתי שהיום כבר נוכל לתמוך במיליוני שחקנים במקביל - אבל זה עדיין לא קורה. משחק באטל רויאל ממוצע עדיין משוחק על ידי כ-100 שחקנים במקביל", אמר בהתייחסו למגבלות הטכניות של ציוד החומרה שמריץ את המשחקים. ואולם, שיבח את יכולת של הענן של אמזון לספק לו את הגב הקיים.

 

אפיק גיימס היא שותפה של טנסנט הסינית, המקבילה האסייתית של גוגל. זו השקיעה בה כ-330 מיליון דולר עוד ב-2012 עבור נתח של כ-40% ממניות אפיק. יש לה שני דירקטורים מטעמה אך לדברי סוויני מעבר לכך יש לה מעט מאוד יכולת השפעה על ההחלטות היצירתיות. מהבחינה הזו טבעי שאינו מבקר אותה, וגם לא את אמזון למרות שהעלה טענות נגד גוגל וענקיות טכנולוגיה אחרות.

 

כאסח להמונים

 

סוויני הציג את החזון שהביא אותו לפתח את פורטנייט. "הרעיון מאחורי המשחק היה לאפשר לשחקנים מכל הרמות ליהנות ממנו", הסביר. "במשחק הראשון שפיתחנו בסגנון - Unreal Tournament - שמנו לב שהוא מעולם לא חדר לקהל הרחב. הוא נשאר משחק נישה כי רוב השחקנים היו פשוט חזקים מדי. זו בעיה קשה שרצינו לפתור. לא רצינו משחק שמיועד לחובבי Esport בלבד. ואגב אני ממש גרוע בפורטנייט. Esport הוא עולם מעניין. לדעתי יותר מדי כותרי Esport הלכו רחוק מדי בקשיחות של חוויית המשחק, זה צריך לחזור לעולם של משחקים קז'ואל".

 

גם האופי של הגיימרים כקהילה השתנה. סוויני התייחס לנושא סטרימינג משחקי הווידאו כסוג חדש של בידור שמחובר לעולם הגיימינג, כך Twitch או מיקסר, שירותי הסטרימינג של אמזון ומיקרוסופט בהתאמה, יצרו סוג חדש של מעורבות. "יש כאלה שמשחקים, יש שצופים ויש הופכים לבדרנים ומספרים בדיחות". סוויני התגאה בכך שכ-35% משחקני פורטנייט הן למעשה שחקניות. עם זאת הוא לא ממש מתייחס לשערוריות הגיימרגייט ודומותיהן במסגרתן גיימרים מיזוגנים תקפו מתפתחות משחקים וגיימריות ברשתות החברתיות ואף מעבר לכך.

 

 

פורטנייט במובייל פורטנייט במובייל צילום: בלומברג

 

 

מכשירי המובייל מבחינתו הם רק סוג נוסף של התקנים, ולא יותר. "מהרגע שפורטנייט הצליח על מחשבים וקונסולות ידענו שאנחנו נמשיך הלאה ונביא את המשחק למכשירי מובייל. ההבדל היחיד בין המשחקים על מחשב, קונסולה או סמארטפון זו היכולת להציג גרפיקה מפורטת יותר". בסיום הוא גם מבטיח שאפיק תמשיך לפתח את חנות האפליקציות החדשה שהקימה לצד החנויות של Steam, GOG ואחרות. והוא מבטיח גם גרסת מובייל שלה בקרוב, "עד שנה הבאה אנחנו נשיק גרסת אנדרואיד ולמען האמת אנחנו גם עובדים על גרסת אייפון".

 

 

 

לראיית סווני, המודל העסקי של תעשיית הגיימינג צפוי להשתנות בשנים הקרובות. לדעתו המודל הנוכחי שבור - בעשור הקרוב הוא רואה את התעשייה עוברת לפעול על פלטפורמות במקום להתבסס על מכירה של משחקים בודדים על בסיס רכישה יחידנית של מוצר. הוא גם מאמין שהאופי של המשחקים עצמם ישתנה. פחות משחקים לשחקנים יחידים ויותר משחקים מרובי משתתפים כמו גם כאלה שהאופי שלהם אינו לוחמני או מבוסס על נרטיב לינארי. "מצב יצירתי יהפוך למה שיוביל את התעשייה, כמו במיינקראפט או פורטנייט או רוקט ליג של סיוניקס שקנינו לאחרונה. הרעיון הוא ששחקנים לא יצטרכו ללמוד מחדש את המשחק שהם רוכשים בכל פעם. מהצד שלנו מדובר במודל שמאפשר לספק ללקוחות שלנו ולשחקנים סביבה בריאה יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x