שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מכשירים

פרשנות

אייפון 11: הצצה לאסטרטגיה של אפל בעת משבר

החברה תקועה בשלב ביניים, כשאקלים פוליטי וכלכלי מקשה על השקת דגם חדשני ומיקסום ההכנסות ממנו. מה עשתה? מצאה את התכונה שהכי קל לשפר, הכי מורגשת בעיני המשתמש, והציבה אותה במרכז סדרת האייפון החדשה. שיעור ביצירתיות עסקית על חשבון חדשנות טכנולוגית

ניצן סדן 11:5311.09.19
סדרת האייפון החדשה שנחשפה אמש היא הרבה יותר משלושה טלפונים; היא הצצה לאסטרטגיית החירום של אפל בימים לא קלים עבורה, והוכחה שאפשר להפתיע לטובה גם בלי לפתוח את החדשנות על פול ווליום.

 

 

רוב הפרטים על המכשירים החדשים דלפו לרשת בטרם הוצגו על הבמה, וציירו תמונה מאכזבת: טלפונים שהם יישור קו חלקי ביותר עם הממוצע בשוק מכשירי העילית, כשהדבר החדש ביותר בהם הוא תוספת השם פרו.

 

 

טים קוק והאייפון 11 פרו טים קוק והאייפון 11 פרו צילום: Apple

 

 

על פניו, מוצר שהוא אוסף של שיפורים דקים אינו דבר רע. למעשה, כל יצרנית מכשירים שואפת בסתר ליבה להשיק דגם שיהיה זהה ככל הניתן לקודמו בסדרה, מה שיאפשר ניהול טוב יותר של שרשרת הייצור ושמירה על שולי הרווח - זאת, כל עוד עדיין ייתפס המכשיר כהתקדמות מורגשת בעיני הצרכן; משהו עם בשר, ולא גימיקים מיותרים.  

 

כבר שנים שאפל עושה זאת טוב מכל חברה אחרת בשוק: כל סדרת אייפון כוללת חידוש בולט, ואחריו מגיעה סדרת S, בה שיפורים מינוריים. האייפון X הביא תצורות עיצוב וממשק חדשות וזכה להצלחה. אחריו בא האייפון XS שהיה מתיחת הפנים. ואולם, לפי כל ההערכות, האייפון 11 לדגמיו היה אמור להיות שבירה מהדפוס הזה - במקום חידוש גדול, עוד דגם S ל-S.

 

אייפון XS מקס אייפון XS מקס צילום: אוראל כהן

 

 

למשל, לאייפון XS מאשתקד ולאייפון 11 פרו יש מסך באותו הגודל ובאותה הרזולוציה, עם אותה צפיפות פיקסלים ואותה המגרעת המגודלת. ברמת המפרט, הוא זהה גם לשל האייפון X מ-2017. מהחזית, נראים השלושה אותו הדבר.

 

הסיבה היא שאפל תקועה במין שלב ביניים בתחום הסמארטפונים: המתחרות כבר עקפו אותה מבחינת פיצ'רים, והחלו בעצמן לשלוף כל מיני גימיקים (למשל, המצלמה הקדמית של ה-G8s מבית LG שרוצה שתדברו איתה במחוות ידיים). היא חייבת לשחרר אייפון חדש ומעולה, שכן על אף מהלכיו של קוק לביסוס שורת הרווח על שירותים מקוונים - מהלכים שנושאים פירות - אנשים עדיין תופסים את הטלפון הזה כפנים של החברה בשוק. מצב לא נוח במיוחד, כשמכירות האייפון נמצאות בירידה מתמשכת.

 

כנראה שבמעבדותיה מסתובבים אבות טיפוס שונים בתכלית, אולי עם מצלמת סלפי מתחת למסך, או בכל עיצוב נטול-מגרעת אחר. אבל זמנם טרם הגיע; האקלים הפוליטי ומשבר המובייל לא יאפשרו לה למקסם את סיכויי ההצלחה של סופר-אייפון שכזה. בטח כשתצורה חדשה מייקרת ייצור, ולכו תדעו איזה מכס ימציא טראמפ מחר.

 

 

יצר אקלים בעייתי לחדשנות. טראמפ יצר אקלים בעייתי לחדשנות. טראמפ צילום: רויטרס

 

 

בשנה האחרונה הגיע משבר המובייל לשיא חדש: אנשים כבר לא מחליפים סמארטפונים בתכיפות גבוהה כבעבר משום שהשוק התבגר ורוב המוצרים פועלים היטב גם לאחר שנים. בתוך כך, הגיע השוק לרוויה במערב, כשלרוב המשתמשים כבר יש מכשיר, ובעולם המתפתח שולטים יצרנים סינים שמוכרים בזול. ואם לא די בכך, אנו בעידן של מלחמת סחר בין ארה"ב וסין, מה שיוצר מתחים נוספים שמשפיעים על עלויות ייצור, אפשרויות ייבוא ועוד.

 

אז אפל תקועה על שרטון וממתינה לגאות. בימים כאלה צריך יציבות, מוצר מינימלי שעדיין יעבוד. איך משיגים זאת? עם קילר-פיצ'ר אחד שיהיה פשוט דיו כך שאנשים יבינו ברגע הראשון למה הוא מגניב. ויש כוכבית: קילר-פיצ'ר שמצריך מו"פ מינימלי. הרעיון הוא ללכת על בטוח וזול יחסית.

 

בשנה שעברה ראינו את סמסונג עושה זאת בהצלחה עם הגלקסי נוט 9; היא לא היתה יכולה לתת לו עיצוב חדש, כי את זה שמרה לגלקסי S10 שתוכנן להגיע חצי שנה אחריו. לא היה טעם בלתת לו רכיבים יקרים כמצלמה נוספת כי הסטנדרט עוד היה שתי מצלמות, והצרכן הסתפק בכך. מה עשתה? העניקה לטלפון תכונה אחת בולטת: סוללה חזקה ביותר, ולצידה תוכנת ניהול אנרגיה שאיפשרה זמן פעולה של יומיים תמימים בשימוש סביר. לא תמצאו בעולם משתמש שמרוצה מזמן הסוללה של המכשיר שלו, וסמסונג נתנה לרוכשי הנוט סיבה חשובה להיות מבסוטים.

 

אפל עשתה את אותו הדבר, אך בצורה חכמה יותר: כן, מסכי האייפון 11 לדגמיו הם באותם גדלים וצורות וכן, העיצוב הזה בן שלוש וגם ב-2017 לא היה מקורי (את המגרעת המציא אנדי רובין, למכשיר האסנשיאל פון). וכן, לכל המתחרים כבר יש שלוש וגם ארבע מצלמות (לנוקיה יש חמש) מזה שנה לפחות. אבל אצל אפל ישנה עדשה רחבה במיוחד. מצלמה במפתח רחב מאפשרת ליצור בקלות תמונה שנראית מיוחדת לעין הבלתי-מקצועית; יש יותר פרטים, גודל העצמים משתנה אל מול הרקע - חידוש כיפי שאפשר לראות בעיניים.

 

ממשק מצלמת האייפון 11 ממשק מצלמת האייפון 11 צילום: Apple

 

 

באירוע הודגשו יכולות הצילום ממש בכל אספקט: צילום וידאו איכותי, עריכת תמונות פשוטה מתוך ממשק המצלמה, צילום תמונות שונות מעדשות שונות בו זמנית, והודגם מצב תמונה מבוסס AI, שמשלב תמונות לפני ואחרי שלוחצים על אייקון הצמצם. מצלמות האייפון תמיד היו איכותיות, בשל שילוב בין אופטיקה איכותית מאוד ותוכנה שהלכה והשתפרה. ביצועי צילום הלילה היו סבירים, ועתה הציגה אפל מצב לילה מיוחד - בדיוק כמו של כל המתחרים.

 

עכשיו, שיפור מורגש ביכולות הצילום הוא בהחלט סיבה לשדרג טלפון עבור מי שזו תכונה חשובה עבורו, אוהב את האקוסיסטם של אפל ויש לו את הכסף לכך. על הנייר לא חשפה אפל משהו שבאמת יוכל לגרום לבעל גלקסי או וואן פלוס בן שנה-שנתיים להגיד "לעזאזל, עכשיו אני עובר לאייפון" - אבל היא בהחלט חשפה מוצר שיעזור להשאיר את האייפוניסטים אצלה בכיס, היכן שיוכלו להיחשף לשירותים כמו +TV ולהכניס כסף משירותי פרימיום. והדובדבן שבקצפת: האייפון 11? הדגם הבסיסי בסדרה? מחירו הוזל ב-50 דולר בהשוואה למקבילו מאשתקד, האייפון XR. לא רק שהפיצ'ר הכי כיפי שופר, הוא גם זול יותר עכשיו.

 

 

אייפון 11 לגווניו אייפון 11 לגווניו צילום: Apple

 

 

אגב, מה שלא הודגש הוא העובדה שהשיפור בחיי הסוללה עומד על שעות בודדות בהשוואה לאייפונים הקודמים, למרות שסוללות הטלפונים החדשים חזקות יותר. ושסורק טביעות אצבע מתחת למסך? או שקע USB-C אוניברסלי כמו שיש כבר גם לטלפונים של 800 שקל? לא תמצאו פה. אפל עדיין לא מיישרת קו באופן מלא עם היצרניות במזרח, אולי כדי לשמור פיצ'רים לדור הבא, או פשוט כי תפיסת הממשק שלה הולכת לכיוונים אחרים.

 

 

 

אז לא, אין חדשנות טכנולוגית בטלפונים החדשים של אפל. אך החדשנות העסקית שלה בתחום אסטרטגיית המוצר ראויה לכל שבח, ולא אתפלא אם תתרום למכירותיה עד שיבשיל לו האייפון הבא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x