$
חדשות טכנולוגיה

לפני פיצוץ: בועת סטרימינג מתנפחת בדרך לישראל

שירות הסטרימינג החדש של אפל יושק בשבועות הקרובים אחרי השקעת עתק של 6 מיליארד דולר ב־2019. אבל אפל לא לבד. תחום הסטרימינג נמצא בטירוף וכל השחקניות הגדולות נערכות לכניסה לשוק. שתיים מהן כבר בישראל ועוד שתיים אולי יצטרפו

עומר כביר 06:5021.08.19

העונה האחרונה של משחקי הכס היתה אולי מאכזבת מבחינת העלילה והסיום של הסדרה אבל בהיבט הוויזואלי שלה זה היה אחד הדברים האדירים שנראו על המסך בבית. קרבות ענק, נופים רחבי ידיים, אפקטים מרהיבים, הפקה ברמה קולנועית שאי אפשר היה לדמיין על מסך הטלוויזיה לפני עשור. סטנדרט חדש בכל הנוגע עד לאן אפשר ללכת עם סדרת טלוויזיה.

 

 

 

וזה סטנדרט יקר: כל פרק בעונת הסיום של משחקי הכס עלה 15 מיליון דולר, ההפקה הטלוויזיונית היקרה ביותר בהיסטוריה לפי עלות פרק. אבל סדרה חדשה שתגיע בחודשים הקרובים למסך צפויה לשבור את השיא הזה. היא לא תשודר ב־HBO או בערוץ טלוויזיה מסורתי אחר אלא בשירות הסטרימינג החדש של אפל, שמכונה TV+ ויושק בחודשיים הקרובים.

 

לפי דיווח של הפייננשל טיימס, אפל משקיעה בהשקת השירות 6 מיליארד דולר השנה, כשדיווחים קודמים דיברו על השקעה צנועה בהרבה של מיליארד דולר בלבד. מאות מיליוני דולרים מתוך סכום זה ילכו לסדרה בשם The Morning Show. ומה יקבלו הצופים בתמורה למה שמסתמנת כסדרת הטלוויזיה היקרה בהיסטוריה? אפקטים שלא מהעולם הזה? סטים מרהיבים ושומטי לסתות? קרבות ענק מלווים בפעלולים מורכבים וקשים לביצוע? לא ולא.

 

 

מדובר, לפי הקדימון שאפל הפיצה, בדרמה־קומית (או אולי דווקא קומדיה־דרמטית) חביבה שעוסקת בתככים מאחורי הקלעים של תוכנית בוקר טלוויזיונית. בלי אפקטים מרגשים, בלי קרבות מדהימים. מהסוג שערוצי טלוויזיה ושירותי סטרימינג מסוגלים לפלוט על ימין ועל שמאל. הקדימון אמנם מעניין ומסקרן, ונראה שזו תהיה סדרה מהנה לצפייה, אבל אין כאן משהו מפוצץ ברמה של משחקי הכס. אז לאיפה הולך כל הכסף? בעיקר למשכורות של שלושת הכוכבים: ג'ניפר אניסטון (חברים), סטיב קרל (המשרד), וריס ווית'רספון (שקרים גדולים קטנים). נשמע כמו טירוף? כי זה באמת טירוף. ואפל לא לבד. שוק הסטרימינג נמצא היום בטירוף כללי כאשר כמעט כל שחקנית גדול בעולם הבידור נערכת לכניסה משמעותית לשוק, כולל עם תוכניות לפריסה בינלאומית. נטפליקס כבר עובדת בשיא המרץ ורק השנה משקיעה 15 מיליארד דולר בתוכן מקורי. חלק ניכר מהם להפקת העונה השלישית של "הכתר", כיום הסדרה השנייה הכי יקרה בהיסטוריה לפי עלות פרק. בין השאר חתמה נטפליקס על עם יוצרי משחקי הכס, דייוויד בניוף ודן ווייס, עסקה רב שנתית בסך 200 מיליון דולר לפיתוח סרטים וסדרות לשירות הסטרימינג שלה. זה 200 מיליון דולר רק בעבור שירותיהם של שני היוצרים. הסכום לא כולל את עלות ההפקות עצמן, מה שמבטיח שהסדרה של אפל לא תחזיק כנראה בתואר הסדרה היקרה בהיסטוריה זה זמן רב.

 

שאיפות שיא לסדרות מקור

 

נטפליקס עושה את זה לא רק בגלל אפל, שאגב גם גייסה יוצרים כמו אופרה ווינפרי וסטיבן ספילברג, אלא כהיערכות לאיום מיידי גדול יותר מצד דיסני. ענקית הבידור תשיק בנובמבר את שירות הסטרימינג דיסני+ - אחד האיומים המרכזיים ביותר על ההגמוניה של נטפליקס הודות לבעלות על מותגי־על כמו מארוול, סטאר וורז ופיקסאר. השירות יהיה הבית של כל התכנים החדשים של דיסני, כמו הנוקמים: אנדגיים, הסרט המצליח בכל הזמנים, וכן יציע את כל ספריית סרטי העבר של פיקסאר, מלחמת הכוכבים, סרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני ושאר סרטי החברה. במקביל משקיעה דיסני סכומים ניכרים בהפקת סדרות מקור במותגים הבולטים שלה, כמו The Mandalorian, סדרת לייב־אקשן ראשונה ביקום של סטאר וורז שתתרחש חמש שנים אחרי שובו של הג'דיי ושעלות הפקתה לפרק עומדת על 15 מיליון דולר.

 

וזו רק ההתחלה, כי באביב צפויים להגיע עוד שני שירותי סטרימינג משמעותיים: HBO Max של וורנר בראדרס ושל NBCUniversal. הראשון יכלול תכנים מוכרים כמו חברים והנסיך המדליק מבל אייר, יהיה הבית המקוון של סדרות HBO חדשות וישנות, וכן יכלול סדרות מקור ממותגים כמו חולית או הגרמלינים. בשירות של NBCUniversal תמצאו סדרות כמו המשרד (אחרי שהחוזה עם נטפליקס בארה"ב יסתיים בסוף 2020), אבל לא ידוע עדיין איזה תכנים מקוריים יופקו בעבורו ונראה שלפחות בשלב הראשון התוכניות לגביו שאפתניות פחות.

 

מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס. חוזה של 200 מיליון דולר ליוצרי משחקי הכס מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס. חוזה של 200 מיליון דולר ליוצרי משחקי הכס צילום: נטפליקס

 

יש גם שחקנית נוספת שיכולה לשגר את עצמה קדימה: ויאקום (הבעלים של פראמאונט, MTV ועוד) ו־CBS משלימות בימים אלו מיזוג (אחרי שהתפצלו ב־2006), וייתכן שהמהלך יביא להשקתו של שירות סטרימינג משמעותי חדש.

 

CBS כבר מפעילה בארה"ב שירות בשם CBS All Access שנחשב לנישתי יחסית לנטפליקס או אמזון אך זוכה להערכה הודות ללהיטים כמו מסע בין כוכבים: דיסקברי, הטובות לקרב והריבוט של אזור הדמדומים. האיחוד עם ויאקום יאפשר למנף אותו לעמדה משמעותית יותר בשוק בארה"ב ואף להפוך אותו לשירות בינלאומי.

 

בסך הכל, בעוד חצי שנה יפעלו לפחות שישה שירותי סטרימינג מרכזיים - נטפליקס, אמזון פריים וידיאו, הולו, TV+, דיסני+ ו־HBO Max - ועוד שניים בעלי פונטציאל להפוך למרכזיים - של NBCUniveral ושל CBS־Viacom. שניים מהם, אמזון ונטפליקס, כבר פעילים בצורה בינלאומית רחבה כולל בישראל.

 

שניים נוספים, אפל ודיסני, פרסמו תוכניות לפריסה בינלאומית רחבה בין אם בהשקה או בסמוך אליה (אפל) ובין אם בצורה מדורגת לאורך שנתיים (דיסני). שירות נוסף, הולו (שאגב, נמצא בשליטת דיסני), שוקל גם הוא לעלות לבמה הבינלאומית. הזירה הופכת להיות צפופה, צפופה מאוד. זה מביא לפעמים למהלכים מטורפים, כמו הסדרה של אפל, או מה שעשתה אמזון.

 

החברה הודיעה ב־2017 שתשקיע מיליארד דולר בהפקת סדרת שיתרחשו ביקום של שר הטבעות. רוב הסכום, 750 מיליון דולר, יושקע בהפקת שש סדרות שונות (מה שיהפוך אותן לכשיגיעו למסך לסדרות הטלוויזיה היקרות בהיסטוריה). 250 מיליון דולר נוספים הלכו רק על רכישת הזכויות להפקת הסדרות האלו. זה רק 31 מיליון דולר פחות מהעלות הכוללת של הפקת טרילוגיית סרטי שר הטבעות. לפי דיווח של הגארדיין מהחודש רבע מיליארד הדולר ששילמה אמזון לא כללו זכויות לעלילות שכבר מופיעות בטרילוגיית שר הטבעות ובטרילוגיות ההוביט, ושלמעשה החברה אפילו לא יכולה ליצור סדרות שמתרחשות באותה תקופת זמן. אמזון קנתה את שר הטבעות בלי יכולת לספר סיפורים על כמעט כל הדמויות שהקהל מכיר ומזהה משר הטבעות, או אפילו סיפורים שמתרחשים במקביל לאירועים שמתוארים בסרטים. היא שילמה 250 מיליון דולר בעיקר בשביל שתוכל, אולי, לשלב בשמות הסדרות שתפיק את המילים Lord of the Rings. רבע מיליארד דולר בשביל ארבע מילים. 62.5 מיליון דולר למילה, ושתיים מהן מילות קישור.

 

תוספת לטלוויזיה מסורתית

 

יש שם להתנהגות שכזו, לשפיכה עצומה של כסף, להרבה גופים שנוהרים כדי להיכנס בבת אחת לשוק חדש ולא מוכר יחסית, להתנהגות חסרת אחריות ונטולת בקרה של חברות: בועה. עולם הבידור נמצא בראשיתה של בועת סטרימינג שמתנפחת בימים אלו בקצב מהיר וצפויה להגיע לשיאה ב־2020.

 

אנחנו נרגיש את הבועה הזו, לפחות בחלקה, גם בישראל. נטפליקס ואמזון כבר פעילות כאן, וכנראה שגם אפל ודיסני בדרך. אפל לא מסרה על תוכניות השקה מקומיות, אבל TV+ יושק במקביל ביותר מ־100 מדינות ויש סיכוי סביר שישראל תהיה אחת מהן. דיסני כבר יצרה עמוד פרומו לשירות בעברית. לא מן הנמנע שבסוף שנה הבאה כבר יפעלו בישראל ארבעה שירותי סטרימינג גדולים.

 

ואולם, ההשפעה שלהם על השוק לא תהיה כנראה מהפכנית, אלא בעיקר תתבטא בהאצת תהליכים שכבר מתרחשים כיום. נטפליקס, בגדול, לא החליפה את שירותי הטלוויזיה המסורתיים יותר - HOT, yes, סלקום ופרטנר - אלא מתפקדת כשירות משלים שנרכש בנוסף לשירות הטלוויזיה המסורתי. הישראלים מתקשים לוותר על תכני ריאליטי מקומיים, תכני ספורט ובעיקר על מהדורות החדשות שלא זמינים בנטפליקס.

 

השירות כן הוסיף למגמה של ויתור על חבילות תוכן גדולות ויקרות לטובת חבילות זולות יותר, מגמה שהתאפיינה גם בצמיחה המהירה של פרטנר וסלקום, אך לא הביא לנטישה של שירותי הטלוויזיה. למעשה, מספר הלקוחות שמצטרפים לפרטנר ולסלקום גבוה מאלו שעוזבים את HOT ואת yes, כנראה תוצאה של צרכנים שוויתרו בעבר על שירות טלוויזיה ושינו את דעתם. הכניסה הצפויה של אפל ושל דיסני עתידה להאיץ מגמה זו אך סביר שלא תפגע בעצם הצריכה של שירותי טלוויזיה מסורתיים, בין אם מהם מבוססי כבלים, לוויין או אינטרנט.

 

זאת, לפחות, עד שתתפוצץ הבועה. וייתכן שהיא תתפוצץ מוקדם מאשר מאוחר. השוק, גם הבינלאומי, לא יכול להכיל שבעה או יותר שירותי סטרימינג גדולים שעלות תפעולם דורשת מיליארדי דולרים בשנה. הם משקיעים סכומים אדירים כדי ליצור תכנים בולטים ומסקרנים שימשכו מנויים משלמים, אבל בכלל לא בטוח שזו מערכת בת־קיימא, שיש מספיק משתמשים שיהיו מוכנים לקנות מספיק מינויים על מנת שכל ההשקעות האלו יצדיקו את עצמן.

 

סביר שבעוד שנים לא רבות יגלו החברות שהמיליארדים שהן משקיעות בשירותי הסטרימינג פשוט לא מחזירים את עצמם, ושאין הצדקה כלכלית להמשך הפעלת השירות במתכונת זו או בכלל. החלשים יותר ייפרדו לשלום, החזקים יצמצמו משמעותית את ההשקעות האדירות בתוכן מקורי, ויפחיתו את מספר ההפקות ואת הגרנדיוזיות שלהן.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x