$
חדשות טכנולוגיה

צי ארה"ב מוותר על מסכי המגע בספינות בגלל תאונה קטלנית

משחתת אמריקאית התנגשה במיכלית נפט ליברית ב-2017, בתאונה בה נהרגו עשרה מלחים ונפצעו 48; חקירת האירוע גילתה שההסתמכות על מערכת דיגיטלית ומסכים שכאלה היא שמנעה מהצוות מלתקן טעות היגוי קריטית. לאור מסקנות החקירה, יחזרו המשחתות להיגוי מכני מסורתי

רפאל קאהאן 15:3112.08.19

מסכי מגע הם כלי ממשק נפוץ ופופולרי שהגיע מסמארטפונים אל ציוד תעשייתי - ואף לציוד צבאי; ואולם, מסתבר שאינם מתאימים לכל פלטפורמה: צי ארצות הברית הודיע שיסיר מהגשרי הפיקוד של ספינותיו מסכי מגע שהותקנו בהם בשנים האחרונות. זאת, לאחר חקירה שגילתה שמסך המגע בגשר המשחתת ג'ון מקיין תרם להתנגשות בינה ובין מיכלית נפט ליברית ב-2017, תאונה בה נהרגו עשרה מלחים.

 

 

הפגיעה בספינה לאחר ההתנגשות הפגיעה בספינה לאחר ההתנגשות צילום: US Navy

 

הספינה ג'ון מקיין לאחר התאונה הספינה ג'ון מקיין לאחר התאונה צילום: US Navy

 

לפי דו"ח חקירת האירוע, שהתפרסם בבטאון הצי בסוף השבוע האחרון, מלחי הג'ון מקיין ניסו לשנות את כיוון תנועת הספינה, אך נתקלו בבעיה טכנית שמקורה בקריסת מערכות המסכים. כך, לא יכלו להשתמש בהם כדי לסטות מהדרך ולמנוע את ההתנגשות. בתאונה גם נפצעו 48 מלחים.

 

מסכי מגע על גשר הפיקוד של משחתת אמריקאית מסכי מגע על גשר הפיקוד של משחתת אמריקאית צילום: US Navy

 

  

הדו"ח מאשים בנוסף את ההכשרה הלקויה של המלחים כמו גם את העומס המבצעי בתקלה. מערכות המגע פוצלו לשתיים, האחת אחראית על הניהוג והשנייה על המצערת. נמצא שהצוות ביצע פעולה שהכניסה את המערכות למצב "גיבוי ידני", מה שהסיר את התמיכה של המחשב המרכזי בהפעלת המסכים. התגובה של הצוות שניסה בדקה האחרונה להסיט את הספינה ממסלולה בוצעה במקביל במספר עמדות שביטלו האחת את פעולת האחרות.

 

 

 

המשחתת ג'ון מקיין היא ספינה מטיפוס ארלי ברק, משחתת טילים מתקדמת מאוד - אך בטיחות עדיפה על חדשנות: מחברי הדו''ח פסקו שצריך לחזור ולהתקין מערכות שליטה מכניות כפי שהיה לפני התקנת המסכים. לא ברור עדיין אם ההוראה תבטל לגמרי את השימוש במערכות שליטה דיגיטליות בספינות הצי האמריקאי או רק בשייטת המשחתות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x