$
אינטרנט

תחקיר: אמזון חשודה בהפרת הגבלים עסקיים בארה"ב

תחקיר סוכנות בלומברג מצא שענקית המסחר המקוון מכריחה סוחרים למכור את מוצריהם במחירי הפסד בפלטפורמה שלה. על פי החשד היא משתמשת בשיטות עקיפות כדי לשמור על רמת מחירים נמוכה ביחס למתחרים

שירות כלכליסט 19:2906.08.19
תחקיר של סוכנות בלומברג שפורסם היום (ג') מצא חשד להפרת חוקי ההגבלים העסקיים מצד אמזון. לפי התחקיר, הנחישות של ענקית המסחר המקוון להציע ללקוחות את המחירים הנמוכים ביותר גורמת לכך שהיא מאלצת את הסוחרים להעלות מחירים באתרים מתחרים, אחרת היא מצניעה את מיקומם בתוך האתר שלה. כך למשל, אם הבדיקה של אמזון מגלה כי מוצר זהה נמכר במחיר זול יותר באתר של וולמארט, היא מתריעה בפני החברה שמוכרת את המוצר ומקשה על מציאתו בפלטפורמה שלה, וכך למעשה מענישה את הסוחר. ברוב המקרים, הסוחר נכנע ומעלה את המחיר באתרים היריבים כדי להימנע מאובדן מכירות באמזון.

 

אמזון אמנם אינה מאיימת באופן מפורש על הסוחרים להעלות מחירים באתרים אחרים, וייתכן שהכוונה שלה היא שיורידו בכלל את המחירים אצלה. אך הסוחרים טוענים כי ההוצאות באמזון, כולל העמלות לחברה שטיפסו בשנים האחרונות מ-20% מכל עסקה ל-40% והתלות שלהם במכירות באתר, גורמים לכך שהם מעדיפים להעלות מחירים באתרים אחרים. בפועל אמזון פועלת בצורה כזו שהיא מעלימה את כפתור "קנה עכשיו" (buy now) שמפשט את תהליך הקנייה בפלטפורמה, ולמעשה מקשה על לקוחות לבצע רכישה אצל אותו סוחר. איבוד המכירות מוביל לכך שהמוצר נקבר עמוק באתר ולא זוכה להבלטה.

רוצים למכור באמזון? שמרו על מחירים נמוכים אחרת המוצרים לא יוצגו בראש תוצאות החיפוש רוצים למכור באמזון? שמרו על מחירים נמוכים אחרת המוצרים לא יוצגו בראש תוצאות החיפוש

 

לטענת המומחים, ההתנהלות הזו של אמזון תתפוס ככל הנראה את תשומת הלב של הקונגרס ונציבות הסחר הפדראלית (FTC), שהיא הרגולטור שמפקח על החברה. בחודש שעבר פורסם כי נפתחה חקירה סביב הטענות שאמזון מנטרת את נתוני המכירות של הסוחרים כדי להציע מוצרים מתחרים משל עצמה. " אם הרגולטורים יוכיחו שהתנהלות הזו גורמת לסוחרים להעלות מחירים בפלטפורמות אחרות, אמזון תפסיד את הטיעון שהמדיניות שלנו נועדה להעניק לכולם מחירים נמוכים יותר", הסביר מייקל קאדס, עורך דין לשעבר ב-FTC שמתחמה בנושאי הגבלים עסקיים.

 

"למוכרים יש שליטה מלאה על המחירים שהם מציעים באמזון ומחוץ לאמזון", מסרה בתגובה דוברת החברה. "אנחנו עוזרים להם למקסם את המכירות בחנות שלנו על ידי הענקת עצות בדבר קידום המוצר באתר".

 

סוחרי אינטרנט לרוב מוכרים את המוצרים שלהם בכמה אתרים, ביניהם אמזון, וולמארט ו- Ebay, אך עיקר ההכנסות שלהם עדיין מגיעות מאמזון, שמייצגת קרוב ל-40% מכלל המכירות המקוונות בארה"ב. כך למשל מולסון הארט שמוכר צעצועים של החברה שלו באמזון, טוען כי 98% מהמכירות שלו ב-2018, שעמדו על 4 מיליון דולר הגיעו מאמזון. לכן, על אף שהוא יכול להציע בובת נמר ב-40 דולר פחות באתר שלו, הוא נמנע מכך. "אם נמכור את המוצר שלנו במחיר נמוך יותר בערוצים מחוץ לאמזון, ואמזון יגלו את זה, המוצר שלנו לא יופיע בראש תוצאות החיפוש", הסביר. הוא הוריד את מחיר הנמר ומוכר אותו כיום בהפסד.

 

ההתנהלות הזו של אמזון מנוגדת לדברים שאמר בחודש שעבר היועץ הכללי של החברה, נייט סאטון בקונגרס. לדבריו, התחרות העזה מול וולמארט ו- Ebay גורמת לאמזון דווקא לנסות ולסייע למוכרים. "אנחנו מודעים לכך שלמוכרים יש אפשרויות נוספות כדי להגיע ללקוחות, ולכן אנחנו משקיעים בהם, תומכים בהם ומתאמצים לשפר את החוויה שלהם", טען. "התמריץ שלנו הוא לסייע למוכרים להצליח, כי אנחנו תלויים בהם". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x