$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

בכיר מהנדסי הענן של גוגל: ליזמים בארץ יש כישרון מדהים

אייל מנור, המהנדס הראשי בחטיבת גוגל Cloud, סיפר לכלכליסט על עתיד השירות כתשתית לסטרימינג משחקים, מחקר רפואי ועוד. בנוסף, התייחס לתחרות הקשה מצד אמזון ומיקרוסופט, לגישת הקוד הפתוח ולפוטנציאל הרכישות בישראל

עומר כביר 15:1016.07.19
ב-3 ביוני השנה בשעות אחר הצהריים ישב אייל מנור, סגן נשיא להנדסה והנהלת מוצר בגוגל והמהנדס הראשי בחטיבת גוגל Cloud, במשרדו במטה החברה במאונטיין ויו בקליפורניה. לפתע הגיע הודעה על הדבר האחרון שאדם בתפקידו רוצה לשמוע: תקלה בשרתים גרמה לקריסה של שירותים שמסתמכים על הענן של החברה. סנאפצ'ט, Shopify, אפילו נסט של גוגל - כולם סבלו מהתקלה.

 

 

"די מהר כולנו התחלנו לטפל בתקלה", סיפר מנור בראיון לכלכליסט. "מיד כשזיהינו את הבעיה המהנדסים קפצו ופתרו את זה די מהר. ניתחנו, מצאנו את שורש הבעיה, תיקנו אותה והחזרנו את השירות כמה שיותר מהר". מהר זה מושג יחסי; לגוגל נדרשו חמש שעות על מנת לתקן את התקלה. ואף שמנור אומר שמדובר ביוצא הדופן ולא בכלל ("הענן שלנו יציב מאוד כבר הרבה שנים, אבל מדי פעם יש אירועים. דברים כאלו קורים ואנחנו משתדלים שלא יקרה אותו דבר פעמיים"), התקלה המתוקשרת שמה על המוקד שאלה חשובה מאוד: איך ניתן לסמוך על שירותים ומוצרים תלויי ענן שפעילותם התקינה היא עניין של חיים ומוות, כמו מכוניות אוטונומיות, כשמערכות הענן לא יציבות ב-100%?

 

אייל מנור אייל מנור צילום: טל שחר

 

 

מנור סבור שאפשר. "התכונה מספר 1 של כל ענן היא אמינות", אמר. "שזה יעבוד, ויעבוד בצורה עקבית. אנחנו בונים את המערכות כדי שהיקף הפגיעה יהיה כמה שיותר קטן, שאם יקרה משהו אז כמה שפחות שירותים ייפגעו. ראינו את זה קורה באירוע ביוני. ג'ימייל כמעט לא נפגע מהתקלה הזו, כי היא היתה מאוד מקומית. כשבונים מערכות מורכבות של ענן, בונים אותן כך שגם אם תהיה תקלה היא לא תשפיע על כל המערך אלא על איזור כמה שיותר קטן. קוראים לזה להפחית את רדיוס הפיצוץ, וזה מה שגרם לרוב השירותים שלנו להמשיך לעבוד".

 

זה מצוין. אבל אם אני נוסע במכונית אוטונומית ויש תקלה שפוגעת בחיבור שלה לענן, לא אכפת לי שזה היה משהו מקומי. איך מבטיחים אמינות של 100% כשמדובר על שירותים שעוסקים בביטחות ובחיי אדם?

"אנחנו משקיעים המון באמינות ומפתחים את השירותים שלנו עם מגנוני יתירות. יש לנו המון ניסיון בזה בשירותים של גוגל, והרבה פתרונות עיצוב כמו איזון עומסים עולמי, כך שגם אם קורה משהו באזור א' אפשר לעבור אוטומטית לאזור ב' והמשתמשים לא ייפגעו. משקיעים בזמינות גבוהה של שירותים ואם מסתכלים קדימה הענן צומח בצורה מהירה, והאירועים הללו נהיים פחות ופחות תכופים".

 

 

חוות שרתים של גוגל חוות שרתים של גוגל

 

 

מנור (45), בוגר אוניברסיטת תל אביב ויוצא חיל האוויר, הצטרך לגוגל ב-2007 ועבד על מוצרים כמו יוטיוב ומערך הפרסום של החברה לפני שהצטרף ב-2016 לחטיבת הענן שלה. כיום הוא מוביל בגוגל Cloud את עבודת צוותי ההנדסה, המוצר וחוויית המשתמש של השירות ואחראי על פיתוח וקידום מוצרים חדשים בעבור לקוחות הענן. אחד העיסוקים המסקרנים שלו כיום הוא הכנת התשתיות הטכנולוגיות לסטדיה, שירות הגיימינג הענני שגוגל צפויה להשיק בנובמבר הקרוב.

 

 

 

"כחלק מההכנות להשקה אנחנו משקיעים במחשוב קצה (Edge Networking), האפשרות להציב שרתים ומערכי מחשוב כמה שיותר קרוב למשתמש כדי לצמצם את זמני תגובה", הוא סיפר. "זו נקודה חשובה בשירותי גיימינג בענן, כי במשחק מרובה משתתפים כל שנייה חשובה, אפילו כל מילישנייה. השקענו בכך שנים רבות ואנחנו ממשיכים להשקיע. סטדיה ישתמש בתשתיות האלו שפרוסות ביותר מ-100 מדינות ומחוברות באמצעות כבלים תת-ימיים. זה מאפשר למשתמשים לגשת למשחקים מתקדמים בהשקעה יחסית נמוכה לעומת מה שהיה קודם ומספק גישה רחבה יחסית למשחקים".

 

שירותים דומים שהושקו בעבר לא ממש זכו להצלחה, בעיקר בגלל תשתיות. אפשר להסכים שבצד שלכם התשתיות מצוינות. אבל בצד של היוזר, לא חסרים מקרים שהתשתית לא מספיק מהירה. יש הרבה משתמשים, גם בארה"ב, בלי גישה לפס רחב. זה משהו שמעסיק אתכם?

"מאוד. הכל מתחיל ונגמר בחוויה של המשתמש. אתה רוצה שלמשתמש תהיה את החוויה הכי טובה מכל שירות של גוגל, ואנחנו עובדים המון כדי לטפל ולעזור למשתמשים עם תשתיות שונות. יש אלגוריתמים שאנחנו מתעסקים איתם, ומשקיעים סכומי עתק בדאטה-סנטרים ובמחשוב קצה בכל העולם. אנחנו משקיעים בפרוטוקולים מהירים יותר ובתוכנה כדי לשפר את מהירות התגובה. ההשקעה שלנו בכרום, למשל, הפכה את האינטרנט למהירה יותר ועשירה במדיה. בפירוש נמשיך להשקיע כדי שלאנשים תהיה גישה לשירותים מתקדמים כמעט מכל מקום".

 

התחרות בענן טובה למשתמש

 

לפי דיווחים, קצב הצמיחה של גוגל Cloud איטי ביחס למיקרוסופט שהיא כיום מספר 2 בשוק, ואתם רחוקים מאוד מאמזון שבמקום הראשון. איך אתם מתמודדים עם זה?

"הצמיחה מאוד מהירה, אני מאוד מרוצה ממנה. אנחנו גדלים בהנדסה, במוצר, במשתמשים, בשותפים. אני לא יכול להגיד מה אחרים עושים, אבל אנחנו צומחים מהר מאוד וגוגל משקיעה המון ב-Cloud".

 

 

 

איך אתם מבדלים את עצמכם מול מתחרים?

"התחרות טובה מאוד למשתמש, ואנחנו אוהבים להתחרות. גוגל תמיד התחילה בענן, מההתחלה היה חזון לתת שירותים אלסטיים. ככה גוגל נבנתה, והשקענו המון בשירותים בענן שלנו, בכלי למידת מכונה שמנגישים את היכולות הללו לכל לקוח Cloud, שמנגישים לו שנים של מחקר בגוגל. חלק מהטכנולוגיות הוצאנו כקוד פתוח, וזה מאוד פופולרי. אנחנו מאוד מאמינים במתן אפשרויות ללקוח באמצעות קוד פתוח, ולא לנעול אותו במערכת שלנו שזה משהו שהרבה לקוחות מפחדים ממנו. גוגל גם השקיעה המון באבטחה, ונמשיך להשקיע בתחום הזה. ישראל מאוד חזקה בתחום הזה ואני מאוד שמח להיפגש עם חברות מקומיות בתחום. יש פה כישרונות מדהימים, אני כל הזמן נפגש עם יזמים ומייסדים וייתכן שנעשה כאן רכישות נוספות".

 

 

 

מהן המגמות המעניינות שנראה בענן בשנים הקרובות?

"יש תחומים שלמים שיש להם המון פוטנציאל, למשל זיהוי מחלות בשלב מוקדם באמצעות ענן ולמידת מכונה. בנינו דגם למידת מכונה לזיהוי מוקדם של סרטן על סמך סוגי בדיקות מסוימות. המחשוב בענן מאפשר לזהות גידולים בשלב מוקדם, אנחנו משקיעים בזה המון. כל הנושא של שירותי רפואה בשילוב ענן הוא תחום מאוד מבטיח וטוב לאנושות, ויש הרבה מחקר בנושא בישראל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x