שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

החללית בראשית תנסה להיכנס לשירות נאס"א - ולהגיע לירח בכל זאת

התעשייה האווירית הודיעה שחתמה על חוזה של מיליוני דולרים עם חברת האירוספייס האמריקאית Firefly, שמפתחת רקטות שילוח וחלליות; השתיים ינסו לזכות במכרז של נאס"א לפיתוח חלליות זולות לחקר הירח. במקביל, תשתתף החללית במכרז דומה מול סוכנות החלל האירופית

אודי עציון 16:1809.07.19

עמותת SpaceIL אמנם ביטלה את פרויקט החללית בראשית 2, אך הנחתת הישראלית עשויה לקבל סיכוי נוסף להשלים את משימתה ולהגיע אל שכנינו השמיימי; הפעם, במימון סוכנות החלל האמריקאית נאס"א.

 

 

התעשייה האווירית וחברת Firefly האמריקאית חתמו בימים האחרונים על הסכם שיתוף פעולה, ויתמודדו יחד במכרז שתפרסם הסוכנות לשיגור משימות מדעיות זולות לירח.

 

לפי ההסכם, תספק התעשייה האווירית לחברה האמריקאית שירותים טכנולוגיים וידע הנדסי המבוססים על היכולות ההנדסיות שנצברו בפיתוח ובניית בראשית ובמסעה לירח. החללית המשותפת תיקרא ג'נסיס, שמו הלועזי של ספר בראשית.

 

החללית בראשית בחרטומה של רקטת פיירפליי החללית בראשית בחרטומה של רקטת פיירפליי

 

 

פיירפלי הטקסנית היא אחת מתשע החברות האמריקאיות שנבחרו על ידי סוכנות החלל האמריקאי לקחת חלק בתוכנית CLPS- Commercial Lunar Payloads Services - העברת מכשור מדעי לירח כשירות מסחרי. נאס"א השיקה את התוכנית כדי להוזיל את עלויות חלליות המחקר שלה, שנבנות בידי חברות אירוספייס כמו בואינג, לוקהיד מרטין ואחרות. בנוסף, נועדה לעודד מיזמים פרטיים חדשים למערכות שיגור וחלליות מוזלות.

 

פיירפליי מתכננת לבנות חלליות ורקטות שילוח, כמו רקטת Beta שאמורה להמריא לראשונה בסוף השנה. בניגוד לרקטה הרב פעמית של ספייס X, בטא תהיה חד פעמית אך זולה במיוחד - 15 מיליון דולר בלבד. היא תאפשר שיגור מטען של 4,000 ק"ג למסלול נמוך סביב כדור הארץ (עד 200 ק"מ). לשם השוואה, בראשית 1 שקלה כ-600 ק"ג ושיגורה כמטען נוסף בשיגור של ספייס X עלה 19 מיליון דולר.

 

אחת הרקטות של פיירפליי אחת הרקטות של פיירפליי

 

 

פיירפליי הוקמה במקור ב-2014, ופשטה רגל ב-2017 על רקע האשמות וירג'ין גלקטיק כי מייסדה ד"ר תום מרקיוזיק השתמש בפטנטים שלה ללא אישור. מרקיוזיק נותר מנכ"ל החברה, שנכסיה נרכשו בידי איש העסקים האוקראיני מקס פוליאקוב ושבה לפעילות. לחברה כ-300 עובדים.

 

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל, מסר אתמול בשיחה עם ידיעות אחרונות: "אנחנו מביאים לשיתוף הפעולה הזה את הידע והניסיון שצברנו עם בראשית, שהפך אותנו לחברה היחידה שבנתה, ביחד עם עמותת SpsceIL את החללית הזולה ביותר שהקיפה את הירח".

 

בועז לוי, ראש חטיבת טילים וחלל של התעשייה האווירית בועז לוי, ראש חטיבת טילים וחלל של התעשייה האווירית צילום: אביגיל עוזי

 

 

החללית תיבנה לפי התוכניות של התעשיה האווירית. הבנייה הסופית תתבצע על אדמת ארה"ב כדי להפוך אותה ל"אמריקאית". חלק מהרכיבים ייוצרו במפעל החלל של תע"א ביהוד ויוטסו לארה"ב."אם המטען המדעי שנידרש להביא לירח יהיה גדול וכבד מזה של בראשית נוכל להתאים את התכנון הקיים. המטרה שלנו היא להשיק קו מוצרים חדש ולבנות חלליות נוספות שישוגרו לירח. אין ודאות שנזכה בחוזה עם נאס"א, אבל נתמודד עם שותפנו הגרמנים, חברת OHB, גם במכרז דומה שצפויה לפרסם סוכנות החלל האירופית", אמר.  

 

בראשית אמנם התרסקה במהלך ניסיון הנחיתה, אולם זכתה למחמאות מראש נאס"א, ג'ים ברדנסטיין, על עצם ההגעה לירח בתקציב מוגבל.

 

 

תמונה אחרונה ששידרה החללית בראשית בטרם התרסקותה תמונה אחרונה ששידרה החללית בראשית בטרם התרסקותה צילום: ‏‏ניצן סדן

 

 

נאס"א הייתה שותפה לפרויקט, התקינה בחללית ציוד מדידה שלה ואף העמידה לרשות הישראלים את לווייני התקשורת שלה בנחיתה.

 

 

 

"פיירפלי גאה לחבור לתעשייה האווירית ולהציע פתרון מדעי עבור תוכנית ה- CLPS של נאס"א", מסר מרקיוזיק בהודעה לעיתונות. "החדשנות והחזון הטכנולוגי הנועז של התעשייה האווירית הופך את השותפות שלנו לפיתרון מושלם עבור שאיפותיה של ארה"ב לחזור אל הירח. הסכם זה יאפשר לפיירפליי להסתמך על הידע ההנדסי הנרחב של התעשייה האווירית ולהרחיב את היכולות שלנו בהגעה אל הירח. בכך, נמשיך את המומנטום שנוצר במשימתה ההיסטורית של בראשית לירח, באמצעות נחתת לירח שתיבנה בארה"ב. גישה טכנולוגיה מוכחת אל הירח ונחתת שביצעה משימה שכזו, בשילוב הידע ההנדסי והמומחיות של מהנדסי התעשייה האווירית מספק נקודת אחיזה מצויינת לפיירפליי בשוק המשימות המסחריות לירח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x