שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

רוסיה מכחישה שהיא אחראית לשיבוש ה-GPS בנתב"ג: "פייק ניוז"

בעקבות הערכות שונות שייתכן שפעילות צבאית של רוסיה אחראית לשיבושי הניווט הלווייני בנתב"ג, אמר הבוקר גורם רוסי כי "מדובר בפייק ניוז. איננו יכולים להתייחס לזה ברצינות"

איתמר אייכנר ואיתי בלומנטל 08:5227.06.19
גורם רוסי הכחיש הבוקר (ה') את הטענות שרוסיה אחראית לשיבושי ה-GPS בנתב"ג: "מדובר בפייק ניוז. איננו יכולים להתייחס לזה ברצינות", אמר.

 

בגלי צה"ל דווח הבוקר שייתכן ששיבושי קליטת ה-GPS שמשפיעים על המטוסים שנוחתים וממריאים מנמל התעופה בן גוריון נגרמים בגלל מערכות שיבוש וחסימה שמפעיל הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בסוריה. לפי ההערכות, השיבושים הם מתקפה אלקטרונית (ל"א) שגורמת להפרעה בקליטת אותות ה-GPS באמצעות חסימה מוחלטת או זיוף הנתונים שמתקבלים במערכות. הערכות אלו לא אומתו והבדיקה לגבי מקור שיבוש ה-GPS עדיין נמשכת.

 

 

נתב"ג נתב"ג צילום: גלעד קוולרציק

 

איגוד הטייסים הבינלאומי הזהיר אמש את הטייסים מפני איבוד קליטת GPS בקרבת נמל התעופה בן גוריון. בשבועות האחרונים, מדווחים טייסים רבים, על קשיים בקליטה רציפה הפוגעת בבטיחות הטיסה ובמערכות הטייס האוטומטי. 

 

זה שלושה שבועות שטייסים שנוחתים וממריאים בנמל התעופה בן גוריון מדווחים על שיבושים בקליטת GPS, דבר הפוגע בבטיחות הטיסה ובניהול התעבורה האווירית לישראל. הטייסים חווים איבוד קליטת GPS בהתקרבם לשטח האווירי של מדינת ישראל. 

 

"אובדן אותות GPS משפיע על גישות כניסה ויציאה ועלול ליצור התראות רבות למערכות שעוברות להתבסס על מיקום פנימי", כתב האיגוד לטייסים. "צוותי הטיסה צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי, להימנע מהסחות דעת ולתכנן חלופה בהתאם לנהלים ולפי הצורך". אתמול פרסם מודיעין טיס ברשות שדות התעופה במערכת "נוטאם" עדכון בנושא לטייסים וחברות התעופה. 

 

אמנם מערכות המטוס והטייס האוטומטי לא מתבססות רק על מערכת ה-GPS, אך קליטתו אחראית בין היתר על איפוסן ועדכון מיקומו של המטוס. בנוסף, איבוד קליטת ה-GPS מקפיץ מערכות גיבוי בתא הטייסים במטוס שמצריכה מאנשי צוות האוויר לערוך סדרת בדיקות ולעיתים את להפעיל מערכות נלוות שמסיחה את דעתם בזמנים רגישים - כמו נחיתה והמראה.

  

"בשבוע שעבר כשחזרתי מהמזרח הרחוק תוך כדי הליך הנחיתה - קליטת ה-GPS נעלמה", סיפר טייס בצי 777 בשיחה עם ynet. "דפוסי הנחיתות והגישות נמל התעופה בן גוריון מבוססים על GPS, כך שמשמעות הדבר היא שצריך לנתק מערכות מסוימות כדי לנחות בבטחה כשהקליטה לא רציפה ולא-עקבית". 

 

גורם ברת"א (רשות התעופה האזרחית) אמר כי בשבועות האחרונים נעשו פניות לגורמים ממשלתיים בנושא, אולם טרם התקבלה תשובה מספקת. "אנחנו יודעים שיש בעיה רצינית", אמר הגורם, שציין כי מאז שהחלו השיבושים נרשמו כמה אירועי בטיחות חמורים שהועברו לחקירת החוקר הראשי במשרד התחבורה. 

 

בשנה שעברה, גם מדינות סקנדינביה חוו שיבושים בקליטת GPS, ימים לפני תרגיל צבאי גדול של נאט"ו באזור. השיבושים הובילו את פינלנד ונורבגיה להוציא אזהרות לטייסים שקליטת הלוין תהיה בלתי יציבה. קלאוס היורד פרדריקסן, שר ההגנה של דנמרק, הפנה אצבע מאשימה לעבר הרוסים ואמר כי "זה עולה בקנה אחד עם ההפחדה שהם משתמשים בה כל הזמן". דובר הקרמלין דחה את האשמות וטען כי קל להאשים את הרוסים בכל דבר לא טוב. בעבר אף דווח כי הצבא הרוסי משבש קליטת GPS בכדי להגן על מתקנים אסטרטגים ברוסיה, בחצי האי קרים ובסוריה. 

 

מרשות שדות התעופה נמסר כי "מזה שלושה שבועות כל המרחב האווירי של מדינת ישראל חווה הפרעות בקליטת מערכת הניווט הלוויני (GPS). בעקבות ההפרעות בוצעו שינויים בחלק מתהליכי הכניסה לנחיתה והוא נעשה באמצעי הבטוח והמקצועי אשר בשימוש יומי יומי בשדות תעופה בעולם (הליך ה-ILS) ובישראל בפרט. ההפרעות מורגשות רק על ידי המטוסים באוויר ולא על-ידי הסנסורים בקרקע. ההשפעה משמעותית בכל הקשור בתפעול המטוס ברמת הקוקפיט ובחלקה גם לניהול התעבורה האווירית. פקחי נמל התעופה בן גוריון מבצעים כל העת ליווי מלא של המטוסים הממריאים והנוחתים ובשום שלב לא היה אירוע בטיחותי הנוגע להפרעת ה-GPS בהקשר דיוק הניווט ונתיבי הטיסה. מהיום הראשון שהופיעה ההפרעה פועלים כלל הגורמים בישראל כדי להביא לפיתרון ההפרעה ולמצוא את מקור הבעיה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x