$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אפל נגד גוגל: מי מהשתיים הפכה את הפרטיות למוצר פרימיום?

מנכ"ל גוגל טען שיש חברות שבגללן פרטיות זמינה רק למי שמשלם יותר - מה חלקה של החברה במצב הזה, ומה חלקה של אלופת הפרימיום אפל? וגם: קנדה מצפה שפייסבוק ומיקרוסופט ייערכו לבחירות הכלליות שלה, ומה קרה לתיכוניסט שפרץ פעמיים למערכות אפל כדי לקבל הצעת עבודה

עומר כביר 14:0128.05.19
השבוע מציינים באיחוד האירופי שנה לכניסתם לתוקף של כללי הפרטיות החדשים והנוקשים שלהם, GDPR - אותם כללים שהרחיבו את אחריות חברות הטכנולוגיה לפגיעה בפרטיות המשתמשים, ואת הזכויות של אזרחי האיחוד בנוגע לאיסוף, שימוש ושמירת מידע אישי עליהם. כמה מדינות לא היססו וניצלו את השנה האחרונה כדי להשתמש בצורה רחבה בכלים שהחוק מקנה להן, ובראשן אירלנד שמשמשת בית למטות האירופיים של כמעט כל חברות הטכנולוגיה הגדולות.

 

נציבות הגנת הפרטיות של אירלנד פתחה בשנה האחרונה ב-19 חקירות נגד חברות טכנולוגיה בחשד שעברו על הכללים החדשים. מרביתן - 11 - נגד פייסבוק או אחת מהאפליקציות שלה, ווטסאפ ואינסטגרם. גם טוויטר ולינקדאין נמצאות תחת חקירה, ורק בשבוע שעבר פתחה הנציבות בחקירה נגד גוגל שבודקת האם השימוש שעושה החברה במידע אישי כדי להציג פרסומות ממוקדות מהווה הפרה של כללי האיחוד.

 

שנה לחוקי הפרטיות של האיחוד האירופי שנה לחוקי הפרטיות של האיחוד האירופי צילום: DMNews

 

 

החקירה נגד גוגל מגיעה אחרי שבינואר השנה רגולטור המידע של צרפת, CNIL, קנס את גוגל ב-50 מיליון יורו בגין "חוסר שקיפות, מידע לא מספק והעדר הסכמה מודעת בנוגע לפרסומות מותאמות אישית". 50 מיליון יורו, אגב, מתוך 56 מיליון יורו בקנסות סך הכול שהוטלו בשנה החולפת. כלומר, בשנה הראשונה ל-GDPR גוגל ספגה כמעט את כל העונשים שהוטלו על הפרת הכללים.

 

גוגל, לצד פייסבוק, נמצאת בחזית החברות שמפירות פרטיות משתמשים, וכולם רואים את זה. לכן דברים שכתב לאחרונה מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, במאמר שפרסם בניו יורק טיימס מעוררים תרעומת רבה: "מבחינתנו, פרטיות לא יכולה להיות מוצר יוקרה שזמין רק לאנשים שיכולים לשלם על מוצרי ושירותי פרימיום", הוא טען. "פרטיות חייבת להיות זמינה באופן שווה לכולם בכל העולם".

 

 

 

סונדאר פיצ'אי סונדאר פיצ'אי צילום: בלומברג

 

 

פיצ'אי קשר את תפיסה זו למה שהוא תיאר כאידאולוגיית הליבה של גוגל – ליצור מוצרים נגישים גלובלית, בין אם המשתמש הוא פרופסור בהרווארד ובין אם הוא סטודנט באזור הכפרי של אינדונזיה. הוא גם לא שכח להזכיר, כמובן, תכונות פרטיות שחשפה גוגל לאחרונה - כמו האפשרות להפעיל מצב גלישה אנונימית ביוטיוב, בדומה למוד אינקוגניטו בדפדפן.

 

אף שלא הזכיר את היריבה אפל בשמה, אין ספק שההתייחסות לפרטיות כמוצר יוקרה כוונה ישירות לחברה, והיא ניסיון לעקוץ אותה. הרי רק במרץ חשפה החברה פרסומת חדשה לאייפון שמדגישה את הגנות הפרטיות שלו.

 

 

 

 

"אם הפרטיות חשובה לך בחיים", נאמר בה, "היא צריכה להיות חשובה גם בטלפון שבו נמצאים החיים שלך. פרטיות. זה אייפון". דגם האייפון שמככב בפרסומת, האייפון XS, עולה, למי שהספיק לשכוח, 999 דולר בארה"ב, לפני מס. מוצר יוקרה לכל דבר ועניין.

 

ואולם, בראיון לאינדיפנדנט שהתפרסם אתמול דחה סגן הנשיא הבכיר להנדסת תוכנה באפל, קרייג פדריגי, את הדברים של פיצ'אי. "אני לא קונה את העקיצה של של מוצר יוקרה. אנחנו רוצים למכור מוצרי אפל לכל מה שאפשר, לא רק כמוצרי יוקרה. אנחנו חושבים שכולם צריכים להנות מחוויית מוצר מעולה", אמר.

 

צודק? כן ולא. פדריגי צודק? כן ולא. פדריגי צילום: Business Insider

 

 

פדריגי מעוות קצת את המציאות; יכול להיות שאפל באמת רוצה למכור את המוצרים שלה לכולם, אבל בסופו של דבר המחיר הגבוהה שלהם, ובמיוחד מחיר האייפונים שנמצא בעלייה בשנים האחרונות, הופך אותם למוצרי יוקרה שנגישים רק לפלחי אוכלוסייה מסוימים (ולראיה, נתח השוק המזערי של החברה בהודו, 1.2% נכון לסוף 2018, שם יש עדיפות ברורה בקרב צרכנים לרכישת סמארטפונים זולים יחסית).

 

המציאות כיום היא שפרטיות היא באמת מוצר יוקרה, ומי שרוצה לשמור על המידע האישי שלו צריך לבחור במוצרים ושירותים שעולים לא מעט כסף, לפעמים הרבה מאוד כסף. אבל בניגוד לביקורת שעולה מדברי פיצ'אי, האשמה צריכה להיות מוטלת לא על אפל, אלא דווקא על גוגל עצמה. שכן המודל העסקי של החברה, שהוא כיום הנפוץ ביותר בקרב חברות שירותים מקוונים, הוא זה שהפך את הפרטיות למצרך לעשירים בלבד.

 

 

פרטיות כפרימיום: מי אשם? פרטיות כפרימיום: מי אשם? עיבוד: ניצן סדן

 

 

מצחיק לראות את מנכ"ל גוגל מלין על כך שפרטיות הפכה למוצר יוקרה, כשהחברה שהוא עומד בראשה היא בין האחראיות העיקריות למצב הזה. גוגל, הרבה לפני שפייסבוק הגיעה לשטח, היתה הראשונה למסחר מידע אישי של משתמשים ולנצל אותו לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית. היא אוספת באובססיביות מידע על משתמשיה, ומאחסנת אותו לצורך יצירת פרופיל מפולח ומדויק - החל מהיסטוריית חיפוש בגוגל וצפייה ביוטיוב, עבור באיסוף מידע מיקום באמצעות אפליקציית גוגל מפות, וכלה בניטור דפוסי שימוש בסמארטפון בסיוע מערכת ההפעלה אנדרואיד. כל פעם שצרכן עושה שימוש במכשיר, שירות או תוכנה של גוגל - הידע של החברה לגביו גדל. זו לא מקריות, ככה היא עצבה את השירותים שלה, זו הליבה של פעילותם.

 

 

אפל מוכרת מוצרי יוקרה כבר יותר מארבעה עשורים, יותר מפי שניים מהזמן שגוגל קיימת. זה כמעט תמיד היה המיתוג שלה. ממחשבי המקינטוש הראשונים, ועד דגמי האייפון העדכניים. העסקה תמיד היתה ברורה. שלם לאפל סכום גבוה יותר, ותקבל מוצר טוב יותר. בין אם מבחינת העיצוב, היכולות או מערכת ההפעלה, ולאחרונה גם מבחינת הפרטיות.

 

אפל זיהתה כבר לפני כמה שנים את היחס המשתנה בקרב הציבור לפרטיות המידע שלו, את העליה במודעות ובדאגה. מכיוון שהלקוחות של החברה תמיד היו הצרכנים, ששילמו לא בכסף ולא במידע, מעולם לא היתה לה בעיה אמיתית של שימוש במידע אישי כמודל עסקי. ולכן, היה לה גם קל יותר להשיק תכונות שמחזקות את הגנות הפרטיות של המשתמשים, למשל שילוב יכולות AI שמבוססות על עיבוד מידע במכשיר ולא בענן, גם בשעה שיריבות כמו גוגל הלכו לכיוון השני והגבירו את איסוף המידע.

 

התוצאה של זה היתה, באמת, שמי שרוצה פרטיות צריך לשלם עליה כמו מוצר יוקרה. הוא צריך לקנות סמארטפון של אפל במקום אנדרואיד, לגבות קבצים בשירות אייקלאוד במקום גוגל דרייב, לאחסן תמונות במערכת של אפל ולא של גוגל, להשתמש בשירות המייל שלה ולא בג'ימייל. וזה עולה כסף, לפעמים לא מעט כסף. מי שיכול להרשות את זה לעצמו עושה את זה, ומי שלא פשוט משתמש בשירותים החינמיים לכאורה של גוגל (לכאורה, כי על מה שלא עולה לנו כסף אנחנו משלמים במידע).

 

משלמים במידע. ג'ימייל משלמים במידע. ג'ימייל צילום: שאטרסטוק

 

 

אבל האשם, בניגוד לדברי פיצ'אי, הוא לא באפל אלא בגוגל עצמה. היא זו שיצרה שירותים ומוצרים שמבוססים על פגיעה בפרטיות המשתמשים, והיא זו שעכשיו רצה בפאניקה ומשיקה כל מני תכונות והגדרות שנועדו לצמצם את איסוף המידע שלהם. אף אחת מהן, אגב, לא מופעלת כברירת מחדל. כי בסוף המודל העסקי הוא עדיין המודל העסקי. גוגל יכלה היתה בעיקרון לבחור במודל עסקי אחר, אבל ספק אם זה היה מאפשר לה להגיע לגודל ולמידת ההשפעה שיש לה היום (ואם לא היא, אז כנראה שחברה אחרת היתה זוכה להצלחה על בסיס מודל דומה והיום היינו מדברים עליה ולא על גוגל). והיא יכולה לעשות יותר כדי להגן על פרטיות המשתמשים, אבל רק עד גבול מסוים, שלא יערער לחלוטין את המודל העסקי שלה.

 

תהיה זו טעות להאשים את גוגל בכל בעיות הפרטיות בעולם, אבל אי אפשר להתעלם מכך שלחברה חלק מרכזי ביצירת המצב הנוכחי. היא זו שיצרה את הבחירה הדיכוטומית בין חינם ופולשני ליקר ופרטי, לא אפל שפשוט הגיבה למצב שנוצר וניצלה אותו כדי לספק ללקוחות שלה את מה שהם מבקשים. אם הנושא כל כך חשוב לגוגל, במקום לכלכך על חברות אחרות שממש דואגות לפרטיות המשתמשים שלהן הגיע הזמן שתזיז את עצמה ותבצע מהלכים אמיתיים בנושא. ולא להשיק רק עוד תכונת פרטיות מצחיקה שאף משתמש לא מכיר.

 

קצרצרים

 

1. ואם כבר מדברים על גוגל ופרטיות, החברה הודיעה אתמול שתשקיע 600 מיליון יורו בחוות שרתים חדשה בעיר האמינה שבפינלנד, היכן שכבר השקיעה בעבר 800 מיליון יורו להקמת דאטה סנטר במפעל נייר ישן. מה יאוחסן שם? עוד מידע אישי של משתמשים, אלא מה?

 

חוות שרתים של גוגל חוות שרתים של גוגל

 

 

2. קנדה נערכת לבחירות באוקטובר, ובכירים בממשל שם קוראים לפייסבוק ומשום מה גם למיקרוסופט לפעול להגברת האבטחה במדינה, באמצעות הסרת חשבונות מזויפים ומלחמה בבוטים. "עידן המערב הפרוע ברשת לא יכול להימשך", אמרה שרת המוסדות הדמוקרטיים, קרינה גאולד. "חוסר פעולה אינו אפשרות. אסור לאפשר דיסאינפורמציה".

 

 

 

3. אחד הממים האהובים ברשת העברית הוא זה של איל שני מכריז במאסטר שף "זה או הצלחה ענקית או, רוב הסיכויים, התרסקות איומה". במקרה של ההאקר בן ה-17 שפרץ למערכות של אפל - פעמיים - מדובר כנראה בהתרסקות. ההאקר, תושב אוסטרליה, חדר למערכות ענקית הטכנולוגיה בתקווה שתציע לו עבודה. במקום זאת, הוא עומד בימים אלו למשפט שבסיומו עלול להישלח למאסר. אולי אחרי השחרור תחכה לו הצעת עבודה מהחברה (אל תבנו על זה אבל).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x