שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

משרד העבודה האמריקאי: נהגי אובר וליפט אינם עובדים מן המניין

המלצה שפרסמה מועצת יחסי העבודה הלאומית בארה"ב קובעת שמדובר בקבלנים עצמאיים, בצורה שתואמת את טענות חברות שיתוף הנסיעות. הפרסום יפגע קשות ביכולתם של הנהגים להתאגד ולדרוש תנאי בסיס ושכר מינימום

עומר כביר 11:2015.05.19
נהגי אובר הם קבלנים עצמאיים ולא עובדים שכירים - כך לפי חוות דעת שפרסמה אמש (ג') מועצת יחסי העבודה הלאומית של ארה"ב (NLRB), סוכנות פרדלית שאחראית על אכיפת חוקי העבודה הפדרליים במדינה.

 

 

מדובר במכה לנהגי אובר, שירותי הזמנת נסיעות אחרים ועובדי כלכלת החלטורה בכללם, שתפגע קשות במאמציהם להתאגד ולדרוש שכר מינימום ותנאים סוציאליים מהחברות שמפעילות את הפלטפורמות האמורות.

 

דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר צילום: בלומברג

 

 

"לנהגים יש שליטה מלאה על המכוניות שלהם, שעות העבודה ומקום ההתחברות, וכן זכותם לעבוד בעבור מתחרים של אובר, שמספקים להם הזדמנויות יזמיות רחבות", נכתב בחוות הדעת שחיבר אחד היועצים המשפטיים של ה-NLRB, ג'יימס סופיר. "בכל יום נתון, בכל רגע פנוי, נהגי אובר X יכולים להחליט איך לשרת בצורה הטובה ביותר את המטרות הכלכליות שלהם: באמצעות ביצוע נסיעות באפליקציה, עבודה עבור שירותים מתחרים או ביצוע יוזמות אחרות לחלוטין".

 

ומה עם יחסי עובד-מעביד?

 

חוות הדעת, שמאמצת בצורה כמעט גורפת את עמדתה של אובר, עוררה ביקורת מצד יו"רית ה-NLRB תחת ברק אובמה, ווילמה ליבמן. לדבריה, המסמך מדגיש את חשיבותם של גורמים שמצביעים על מערכת יחסים של חברה עם קבלן, אך מתעלמת מגורמים שמצביעים על יחסי עובד-מעביד, כמו העובדה שהפונקציה שממלאים הנהגים חיונית לפעילות אובר. "המזכר נוקט בתפיסה מתירנית מאוד בנוגע ליזמות, במיוחד בהתחשב בכך שהנהגים לא יכולים לקבוע מחירים או לשווק את עצמם ללקוחות אפשריים", אמרה לניו יורק טיימס. "ההזדמנויות היזמיות של הנהגים נגדעות כמעט לחלוטין באמצעות שליטת החברה במחיר".

 

קבלן עצמאי, לא עובד. נהג של אובר קבלן עצמאי, לא עובד. נהג של אובר צילום: רויטרס

 

 

קשה לפטור את דבריה של ליבמן כלאחד יד; ה-NLRB מתייחסת לנהגי אובר כאל יזמים, אך תהיה זו טעות להשוות אותם לעוסקים עצמאיים שמציעים את שירותיהם בפלטפורמות מקוונות כמו, למשל, שיפוצניקים. האחרונים יכולים לפרסם את עבודות העבר שלהם ואת עצמם, והלקוח יכול לפנות אליהם ישירות ולדון אתם במחיר. באובר, הנהגים הם רק בורג במכונה. אין להם מערכת יחסים ישירה עם הנוסע, הם לא יכולים להציא ישירות את שירותיהם ולמשוך נוסעים ביוזמות מעניינות, אלא רק למלא אחר הוראות החברה כאשר כל סטייה מהן עלולה להוביל לחסימתם מהפלטפורמה.

 

 

 

אפליקציות כמו אובר יצרו סוג חדש של תעסוקה, שלא מתאים למודלים המוכרים מהעבר. מצד אחד גמישות ויכולת בחירה כמו של עצמאי, מצד שני מחויבות לעבודה בסט נוקשה של כללים ותחת ביקורת קפדנית, כמו עובד שכיר. הניסיון לקטלג את הנהגים באחת משתי הקטגוריות הללו נדון לכישלון, כי הם לא מתאימים לאף אחת מהן לחלוטין. הגיעה העת שמחוקקים יתייחסו כראוי לשינוי שנוצר בשוק העבודה, ויפתחו פתרונות שיבטיחו לעובדים שכר וזכויות מינימליים, אך גם יאפשרו לשמר את הגמישות והדינמיות של הפלטפורמות השונות.

 

מאובר נמסר בתגובה: "אנחנו ממוקדים בשיפור האיכות והבטיחות של עבודה עצמאית, תוך שימור הגמישות שנהגים ושליחים אומרים לנו שהם מעריכים"
בטל שלח
    לכל התגובות
    x