$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

די לחסימות: הסיני שלוקח לבית המשפט את האפליקציה החזקה במדינה

אפליקציית העל וויצ'ט תצטרך להסביר לשופטים למה היא מקשה על שיתוף תכנים מהחברות היריבות; הדירוג החברתי הסיני מגיע לסאבווי של בייג‘ינג; LG מנסה להציל את חטיבת הסמארטפונים בעזרת מעבר מקוריאה לוייטנאם; ואיזה כוח אלוהי עוזר למייסד פוקסקון

אופיר דור, בייג'ינג 13:3629.04.19

שמור על חבריך קרובים, בעט את מתחריך החוצה

 

אפליקציית המסנג‘ר והרשת החברתית וויצ‘ט הגיעה למעמדה כאפליקציה הלאומית הסינית עם יותר ממיליארד משתמשים בזכות לא מעט הברקות שיווקיות, אך גם הודות למלחמה נקמנית בכל מתחרה.

 

 

אפליקציית וויצ'ט אפליקציית וויצ'ט צילום: techcrunch

 

 

אחת הפרקטיקות המלוכלכות יותר של וויצ‘ט היא חסימה של האפשרות לשתף קישורים ישירים מהאפליקציות המתחרות. עתה נפל דבר: עורך דין פרטי בשם ג'אנג ג'נגשין לוקח את טנסנט, החברה האם שלה, לבית המשפט לקניין רוחני בבייג'ינג, בו התקבלה תביעתו לדיון. ג‘אנג טען כי ניסה לשלוח דרך וויצ‘ט לחבריו קישורים לספר שקנה באפליקציית הקניות טאובאו של עליבאבא ולסרטונים קצרים שאהב באפליקציית טיקטוק (שנקראת Douyin בסין). בשני המקרים הוא גילה שמדובר במשימה לא פשוטה.

 

בשתי האפליקציות, טאובאו וטיקטוק, יש כפתור שמאפשר לשתף תוכן דרך וויצ‘ט, אבל טנסנט חוסמת את החיבור הישיר. כדי לשתף סרטון מטיקטוק, המשתמשים חייבים להוריד אותו קודם לטלפון ואז להעלות אותו משם. בטאובאו צריכים המשתמשים לשמור את כתובת ה-URL ולהעתיק אותה לתוך וויצ‘ט בתהליך רב-שלבי. עליבאבא ובייטדאנס, מפתחת טיקטוק, הן יריבות עסקיות של טנסנט. לעומת זאת, באופן לא מפתיע, ג‘אנג גילה כי אין בעיה לשתף מוצרים שרכשת באפליקציית הקניות של JD.com, שהיא במקרה שותפה עסקית של טנסנט, או מווישה (Weishi), אפליקציית סרטונים קצרים פופולרית שבבעלות טנסנט.

 

שיתוף? לא אצלנו. טיקטוק שיתוף? לא אצלנו. טיקטוק צילום: איי אף פי

 

 

לטענת ג‘אנג, טנסנט מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי ופוגעת בזכות של הגולשים לתקשורת חופשית. הוא תובע מהחברה פיצוי של 20 אלף יואן (11 אלף שקל), התנצלות פומבית וביטול הפרקטיקה. ”משתמשים רבים התלוננו על כך בעבר, אבל הם לא היו מודעים שהזכויות שלהן מופרות“, אמר ג‘אנג בראיון.

 

לי נראה שלעו“ד ג‘אנג יש קייס מעניין מאוד. לטנסנט כמובן יש הסברים מלומדים על כך שהיא חוסמת אפליקציות שאינן מצייתות ל“קוד ההתנהגות שלה“ ועל כך שהיא ”דואגת לחווית הלקוח ובטיחותו“, אך העובדה שהחברה מסרבלת את הקישורים לכל מתחרותיה אבל לא לחברות הידידות חושפת את המניעים האמיתיים שלה. לא ברור גם איך מניעת האפשרות של הגולשים לשתף תוכן עם חבריהם, אפילו בתוך הודעה פרטית, תורמת לחוויית הלקוח, אבל את זה תצטרך טנסנט להסביר בבית המשפט.

 

מדיניות החסימות של וויצ'ט היא רק ביטוי אחד לדינמיקה השוררת באינטרנט הסיני, המחולקת למעשה למערכות סגורות שפועלות כמעט במבודד אחת מהשנייה. טנסנט מונעת מאתרי חיפוש חיצוניים כמו באידו להציג את התוכן שלה וכך עושה גם עליבאבא. אם תחפשו בבאידו עצמה, תקבלו תוצאות שמגיעות רובן מתוך מערכת הבלוגים הפנימית של החברה. זה מבטא את אופי החברה הסינית שבנוי על קבוצות סגורות המגלות חשדנות גבוהה כלפי זרים, וגם את התחרות האגרסיבית בשוק הטכנולוגיה המקומי.

 

נהוג לדבר על החלוקה של האינטרנט העולמית לשני חלקים, הסיני והמערבי, כשביניהם חומת הצנזורה הסינית הממשלתית, אך בפועל מחולקת הרשת הסינית עצמה למתחמים מופרדים - של באידו, של טנסנט ושל עליבאבא. כשמתחילים במדיניות של חסימות ופיצולים, כנראה שאף אחד לא יודע איפה היא תיגמר.

 

מנשנשים בסאבווי? הדירוג החברתי שלכם בסכנה

 

בסין יש כיום שני פתרונות המיושמים עבור כל בעיה חברתית שצצה, קטנה או גדולה. האחד הוא לשים יותר מצלמות עם טכנולוגיות זיהוי פנים והשני הוא להנהיג מערכת של דירוג חברתי, שמענישה או מתגמלת את האזרחים או המשתמשים על סמך ציון התנהגותי. הדירוג החברתי הוא פרי תוכנית שפרסמה ב-2014 ממשלת סין ואמורה להיות מיושמת ארצית עד 2020, אך כבר לפני תאריך היעד הספיקו עשרות חברות עסקיות, ממשלות מקומיות וארגונים ציבוריים לפתח מערכות דירוג עצמאיות.

 

 

מרעישים ברכבת? יש לנו חדשות רעות עבורכם מרעישים ברכבת? יש לנו חדשות רעות עבורכם צילום: נת"ע

 

 

אחרי שהתפרסמו ברשתות החברתיות בסין סרטונים בהם נראו התנהגויות אנטי-סוציאליות של נוסעים בסאבווי, גם רשות התחבורה של בייג‘ינג מיהרה להצטרף לטרנד הלוהט ולבחון דירוג חברתי משלה. לפי ההצעה שפרסמה הרשות הציון של הנוסע יושפע מפעולות ”לא מתורבתות“ כמו אכילה במהלך הנסיעה, תפיסת מקומות עודפים, מכירת סחורות לנוסעים או התחמקות לרכבת ללא תשלום. עדיין לא לגמרי ברור אלו סנקציות יוטלו על בעלי דירוג נמוך, אך בפני הסאבווי עומדת האפשרות למנוע מהם להשתמש בשירות או לדרוש תשלום גבוה יותר על הנסיעה. ההצעה של רשויות התחבורה של בייג'ינג כוללת גם אפשרות לפצות על דירוג נמוך באמצעות הרשמה כמתנדבים לרכבת התחתית.

 

הרעיון נשמע בתחילה די אטרקטיבי, כי מי לא סבל מנסיעה לצד אנשים מרגיזים במיוחד. חלק מהגולשים באינטרנט הסיני המליצו להוסיף גם הפעלת משחקי וידאו בסמארטפון ללא אוזניות לרשימת ההתנהגויות הלא מתורבתות בסאבווי. אלא שצריך לקחת בחשבון שבאיזשהו שלב כל הרשימות השחורות הללו אמורות להתלכד בחסות ביג דאטה ומאגרי מידע לציון אזרחי כולל אחד. כך שמי שנתפס מנשנש בסאבווי ואולי ביצע עוד ״פשעים חמורים״ מסוג זה, עלול למצוא את עצמו מסורב לעבודה בחברה ממשלתית או להלוואה מהבנק. קצת מוגזם לא?

 

בעוד במערב מוצגת מערכת הדירוג החברתי כדיסטופיה אוורוולינית, הסינים נוטים לראות את המערכת בצורה קצת יותר חיובית, ככזו שתקדם חברה אמינה יותר. בכל זאת, הטריוויאליות של העבירות אותן מבקשת להכניס הרכבת לדירוג החברתי, הצליחה להרגיז חלק מהגולשים הסינים. ”מדובר בשימוש קיצוני לרעה“, כתב על כך אחד המגיבים. ”עכשיו גם לילדים המתנדבים בסאבווי תהיה זכות לשים אותך ברשימה שחורה של דירוג חברתי?“.

 

קצרצרים

 

1. מדוע החליט טרי גו, מייסד פוקסקון והאדם העשיר ביותר בטייוואן, לעזוב את כס המנכ"ל ולרוץ לנשיאות המדינה? הוא סיפר שאלת הים הסינית מאצו, שמטפחת אותו מגיל צעיר, הופיעה בחלומו וקראה לו לקדם שלום בין סין לטיוואן. בשבוע שעבר הוסיף וסיפר גו כי אשתו נפרדה ממנו לאחר שהחליט לרוץ, והעיר כי "ההרמון לא צריך להתעסק בפוליטיקה". כל זה נוסף לניגוד העניינים של גו שמרבית עסקיו נמצאים בסין היבשתית, שאינה מכירה בטיוואן כישות עצמאית. מיליארדר שוביניסט עם ניגודי עניינים עסקיים והשראה אלוהית, נשמע לכם מוכר?

 

 

חסד עליון. גו חסד עליון. גו צילום: בלומברג

 

2. חטיבת הסמארטפונים של LG מנסה להתאושש מזה שנים, אך רק שוקעת ביותר ויותר קשיים הפסדים. בשבוע שעבר הודיעה LG כי תפסיק לייצר סמארטפונים במולדתה דרום קוריאה ותעבור לייצר סמארטפונים בווייטנאם הזולה יותר. הצעד הזה יוכל לסייע לחברה להרוויח זמן בתקווה שתצליח לפתח סמארטפון מהפכני שיחזיר אותה למקום טוב יותר בטבלת המכירות העולמית. בשאיפה, יוכל המכשיר גם לעזור למשתמשים לשכוח את הליקויים שאפיינו את מכשירי ה-G4 וה-G5 שלה, והיכו קשות את תדמיתה.

 

 

 

3. כשמכונית משטרה עצרה מוקדם יותר החודש מחוץ לאתר הבנייה בו הוא עובד במחוז גואנגדונג, לפועל חואנג מינג היתה תחושה שהם באו בשבילו. השוטרים עשו דרך של יותר מ-1,000 ק“מ מעיר הולדתו במחוז יונאן ועד למקום עבודתו הנוכחי כדי לעצור אותו בגין חשבון בוויצ'ט שהפעיל שנתיים קודם. בחשבון הוא מתח ביקורת על הרשויות העירוניות המושחתות ופרסם שיר שנכתב בעקבות אירוע בו פקידים עירוניים היכו אזרח. באינטרנט הסינית יש לרוב יותר מרחב לבקר את הרשויות המקומיות בהשוואה למנהיגים הלאומיים, אך כאן גילו הפקידים העירוניים נקמנות יוצאת דופן. בכל מקרה, חואנג לא התרגש מהעונש שקיבל: שבועיים מאסר על פגיעה בסדר הציבורי, סירב להביע חרטה ואפילו מאיים לתבוע את הרשויות. ריספקט.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x