שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מכשירים

עליית האוזניות החכמות: אמזון רוצה ללחוש לכם באוזן

ענקית הקמעונאות התקנאה בהצלחת האיירפודס של אפל והחלה לפתח מוצר מתחרה, שידחוף את אלקסה, הסייענית הקולית שלה, לאוזני המשתמשים. זאת, כשכיום כמעט שאין לה בכלל נוכחות במובייל - בעוד כלי ההפעלה הקולית של גוגל ואפל נמצאים בכל כיס

רפאל קאהאן 09:4116.04.19

מאז השקתן בדצמבר 2016 הפכו אוזניות האיירפודס האלחוטיות של אפל לתופעת תרבות וככל הנראה גם למוצר החומרה המצליח ביותר של החברה בעידן טים קוק. הדור הראשון של האוזניות הלבנות היה מהמוצרים הראשונים בקטגוריית האוזניות האלחוטיות לחלוטין: קישוריות בלוטות', טעינה ללא כבלים ואפילו ללא חוט שמחבר בין אוזניה אחת לרעתה.  לפי נתוני חברת המחקר קאונטרפוינט, ברבעון האחרון של 2018 החזיקה אפל ב-60% ממכירות תחום האוזניות החכמות, שהסתכמו ב-12.5 מיליון יחידות, תוך פער עצום מהשחקנית השנייה אחריה - ג'ברה שהחזיקה ב-10% בלבד.

 

 

בסוף החודש שעבר, בתום ציפייה ארוכה, החלה אפל למכור את הדור השני - איירפודס 2, שיתרונו הגדול הוא הענקת גישה ישירה לסירי באמצעות שליטה קולית ישירות מהאוזנייה. אך נראה שההצלחה הגדולה של אפל עוררה גם את תיאבונה של אמזון, שלפי בלומברג מפתחת אוזניות חכמות משלה שיעניקו לבעליהן גישה ישירה ובלתי אמצעית לאלקסה, פלטפורמת ההפעלה הקולית של ענקית הקמעונאות.

 

האיירפודס של אפל האיירפודס של אפל

 

 

 

אחרי שנכשלה בשוק המובייל זכתה אמזון להצלחה מפתיעה עם יצירת קטגוריית הרמקולים החכמים יש מאין, שאפשרה לה לדחוף את אלקסה לצרכנים. אך למרות הרמקולים וחרף המאמץ לשלב את אלקסה במכוניות, אמזון עדיין מחפשת דרכים לכפר על חוסר יכולתה להגיע למשתמשים דרך סמארטפונים ומחשבים שולחניים. האוזניות החכמות והממשק הקולי הישיר שהן מאפשרות יסייעו בעקיפת המגבלה. אף שאמזון יצרה את קטגוריית הרמקולים החכמים במו ידיה ומובילה אותה, גוגל נושפת בעורפה בהתמדה. לפי נתוני Voicebot, שעוקבת אחר דפוסי שימוש בתחום הרמקולים החכמים, בינואר האחרון אחזה אמזון ב-61% מהקטגוריה בשעה שגוגל הסתפקה בכ-24% ממנה. אך יתרונה של אמזון נשחק במהירות וגוגל מתחילה לעקוף אותה במסירות המכשירים: ענקית החיפוש הוסיפה 7.2 מיליון משתמשים חדשים לרמקולים שלה בארה"ב אשתקד - 600 אלף יותר מאמזון.

 

אלא שבתחום האוזניות החכמות גוגל מדשדשת. אוזניות הפיקסל באדס שלה לא זכו להצלחה גדולה על רקע איכות צליל ירודה ועיצוב מוזר. גוגל אף משווקת את האוזניות בעיקר כאמצעי לתרגום סימולטני, בשעה שהשימושים העיקריים לאוזניות הן האזנה למוזיקה ופודקאסטים. ייתכן שהפעם אמזון איתרה את הבטן הרכה של גוגל.

 

הזדמנות פז לעקוף את גוגל ואפל בבת אחת

 

לימינה של אמזון עומד גם חוסר הצלחתה של אפל להפוך את סירי למתחרה ראויה לאלקסה או לאסיסטנט של גוגל. הטכנולוגיה שמפעילה את סירי פותחה לפני כמעט חמש שנים - נצח במונחי טכנולוגיה. בנוסף, העדפתה של אפל לסביבת הפעלה סגורה הקשתה את פתיחת סירי ליצרני צד שלישי שישלבו את יכולותיה באפליקציות והשירותים שלהם, כפי שעשו אמזון וגוגל.

 

בעוד סירי שקועה בעבר, התקדמותן של גוגל ואמזון בתחומי הבינה המלאכותית וזיהוי הקול אפשרה לסייענים שלהן לזנק קדימה. למשל, פלטפורמת גוגל אסיסטנט מסוגלת להשתתף בשיחה אנושית מורכבת ואף ליזום אחת בשעה שסירי עדיין מתקשה להבין משפטים מורכבים מחוץ להקשר ספציפי. דוגמה שימושית יותר היא היכולת להזמין מונית ישירות דרך אלקסה, בעוד שסירי מסתפקת בהפניית המשתמש לאפליקציית צד שלישי שמותקנת על האייפון.

 

הסייענית החכמה גוגל אסיסטנט הסייענית החכמה גוגל אסיסטנט צילום: שאטרסטוק

 

 

למרות החסרונות הטכניים, השליטה של אפל בשוק הסמארטפונים האמריקאי משחקת לטובתה גם בתחום הסייעניות החכמות. גם גוגל מינפה את הפופולריות של אנדרואיד כדי לדחוף את אסיסטנט לסמארטפונים, אך האוזניות המגמגות שלה מספקות הזדמנות גדולה לאמזון.

 

בשנים האחרונות הפכו גוגל ואמזון ליריבות מרות בשורה של קטגוריות מוצר: ממחשוב ענן, דרך מוצרי בית חכם, רמקולים חכמים והפעלה קולית ועד למשלוחים מבוססי רחפנים. אם האוזניות החכמות אכן יהפכו לסביבת הפעלה פופולרית חדשה להפעלה הקולית, ייתכן שהן הזירה שתאפשר לאמזון לבצע את הקפיצה המיוחלת.

 

גוגל מצדה לא הראתה סימנים לפיהם היא מתכוונת לפתח אוזניות חכמות חדשות או לשפר את פיקסל באדס. סדרת מוצרי הפיקסל שלה משמשת לרוב להדגמת טכנולוגיות, והחברה לא נוטה להתחרות יותר מדי בשותפות הייצור שאמורות לקחת את הטכנולוגיות ולהטמיע אותן במוצריהן. יצרניות חומרה כסוני ו-JBL כבר מציעות אוזניות עם תמיכה מובנה באסיסטנט, ואמזון תצטרך להתאמץ כדי לייצור מוצר דגל שיכבוש את השוק וידיח את אפל מהובלת הקטגוריה הצעירה.

 

למעשה, זו לא תהיה ההתנסות הראשונה של אמזון בתחום האוזניות החכמות. קמעונאית הענק מציעה זמן מה ערכת פיתוח של אלקסה לקטגוריה, אך היצרנים לא ממש נהרו לנסות אותה. למעט יצרנים בודדים כ-Bose ומותגים סיניים אלמוניים, קשה למצוא אוזניות משולבות אלקסה.

 

שוק שצפוי לצמוח בקצב של 26% בשנה

 

במובנים רבים, נראה שאמזון חייבת להצליח בזירת האוזניות החכמות. עד כה היא לא הצליחה לשלב את הסייענית שלה מחוץ לבית או למשרד. אלקסה משולבת ברמקולים חכמים, בטלוויזיות ואפילו במכוניות, אך כמעט שאינה קיימת בעולם המובייל. אוזניות חכמות יאפשרו לה להגיע למשתמש שמתנייד בדרכים מבלי שיידרש לשנות את הרגלי השימוש בסמארטפון. לא ברור עד כמה השילוב יאפשר לאלקסה לדחוף את המשתמשים לרכישות באתר של אמזון, אבל הוא בהחלט ידחוף אותה לקבוצה גדולה של משתמשים חדשים.

 

האתגר אינו פשוט. ראשית, האוזניות נדרשות לאיכות צליל טובה יותר לעומת האיכות הירודה יחסית של רוב המתחרות. שנית ואולי חשוב מכך, אמזון חייבת להעניק למשתמשים ערך מוסף על פני כלי ההפעלה הקולית שכבר מותקנים על האייפון והאנדרואיד שלהם כחלק ממערכת ההפעלה.

 

 

 

אוזניות חכמות הן אמנם עדיין נישה, אך השיפורים באיכויות השמע ובחיבורי הבולטות' צפויים להפוך אותן לפופולריות יותר. השילוב עם תכונות מעקב ובריאות עשויה לדחוף אותן קדימה ופיצוח נכון יעניק לאמזון יתרון משמעותי. לפי מחקר של Research And Markets שפורסם לפני שבועיים, שוק האוזניות האלחוטיות בקטגוריית ה-True Wireless צפוי לצמוח בקצב שנתי של יותר מ-26% עד 2024 ולהגיע ל-15 מיליארד דולר. אם אמזון תעבוד נכון היא תוכל להיות שחקנית משמעותית בשוק וסוף סוף להביא את אלקסה להמונים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x