שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

דרמה בחלל: החללית הישראלית "בראשית" התרסקה על הירח

החללית, הקטנה והזולה מסוגה בעולם, אמורה היתה להפוך את ישראל לרביעית שמנחיתה כלי טיס על הירח ולראשונה שעושה זאת במסגרת יוזמה פרטית. במהלך שלב ההנמכה הסופי, חל כשל במד הגובה, ניתוק במנוע הראשי ואז נותק הקשר עם החללית

ניצן סדן 22:2811.04.19
אכזבה אסטרונומית: אבד הקשר עם החללית הישראלית "בראשית", פיתוח של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית. היא החלה את הנמכתה ב-22:00, ואז חלו בה מספר תקלות תקשורת, עד לניתוק מלא.  

 

 

בתחילה התבצע ניטור הגישה הסופית של החללית לאתר הנחיתה שלה, כשמרכז הבקרה בחן את טמפרטורת העבודה של מערכות החיישנים והתקשורת, המנוע הראשי ומנועי התמרון. כל אלה חיוניים ביותר לשלב ההנמכה, עד לניתוק המנועים ולצניחה קצרה אל פני הירח.

 

התמונה האחרונה של "בראשית" התמונה האחרונה של "בראשית" צילום: ‏‏ניצן סדן

 

 

בשלב זה הסתובבה החללית כדי לבלום אותה ממהירות של 6,000 קמ"ש, מגובה 25-30 ק"מ כשעליה לצמצם גם מהירות אנכית, ותוואי ההנמכה הוא באורך של כ-800 ק"מ. כדי לבצע זאת, הופעל המנוע הראשי כדי להאט והזווית שלה ביחס לקרקע תוקנה ל-15 מעלות. בשלב זה יכל מחשב החללית לקבוע האם להשלים נחיתה או לבטל - אך המשיך אל מעבר לנקודת האל-חזור. במהלך ההנמכה ארעה תקלת טלמטריה במד הגובה, וגם המנוע הראשי התנתק לכמה רגעים מותחים. לאחר כמה דקות הודיעו אנשי השליטה והבקרה שאבד הקשר עם החללית.

 

 

 

חדר הבקרה של התעשייה האווירית חדר הבקרה של התעשייה האווירית צילום: ‏‏ניצן סדן

 

 

הנחיתה תוכננה להתבצע באזור המכונה "ים השלווה", בין אתר הנחיתה של אפולו 15 ובין זה של אפולו 17 - המשימה המאוישת האחרונה לירח. למשימתה רובד מדעי: בראשית תוכננה לבחון את שדהו המגנטי של הירח, כחלק משיתוף פעולה בין העמותה ומכון וייצמן.

 

 

החללית בראשית טרם שיגורה החללית בראשית טרם שיגורה צילום: דור מנואל

 

 

במסגרת המשימה, נחתם שת"פ עם נאס"א שאיפשר לצוות המשגר שליטה ותקשורת טובות יותר, וסוכנות החלל האמריקאית צפויה לקבל את נתוני המדידה של בראשית, עבור ניסויים ופרויקטים שהיא עורכת. החללית לא תשוב לבסיסה בשלום; המשימה שלה היא חד-כיוונית, והיא תישאר על פני הירח כשעליה לקט כתבים ויצירות של סופרים ישראלים, שיתפקד ככמוסת זמן עבור הדורות הבאים.

 

 

תמונת הירח אותה העבירה החללית, בדרכה אליו תמונת הירח אותה העבירה החללית, בדרכה אליו

 

בראשית: כרוניקה של היסטוריה בחלל

 

2007: גוגל משיקה את תחרות Xprize Lunar

במסגרתה נקראים צוותים מרחבי העולם לבנות חללית שתגיע לירח, תנחת, תיסע 500 מ' על פניו ותשלח בחזרה תמונות ברזולוציה גבוהה. הפרס: 20 מיליון דולר. הדדליין: סוף 2014.

 

2011: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב מקימים את SpaceIL

השלושה מתחייבים לתרום את כספי הפרס לקידום החינוך הטכנולוגי בישראל. בינתיים, הבינה גוגל שכל הצוותים המתחרים רחוקים מאוד מעמידה בדדליין.

 

 

עיצוב קונספט ראשוני של החללית עיצוב קונספט ראשוני של החללית

 

 

2015: גוגל מאריכה את הדדליין לדצמבר 2017

זאת, בתנאי שלפחות צוות אחד ישיג חוזה שיגור – כלומר, הסכם עם גורם שישגר עבורו את החללית שבנה. שני צוותים עמדו במשימה, ביניהם SpaceIL.

 

2017: גוגל מאריכה שוב את הדדליין, ל-31 במרץ 2018

 

2018: התחרות מבוטלת, המשימה נמשכת

מתוך 33 שנרשמו בפועל, חמישה צוותים נשארו בתחרות, אך גוגל הודיעה בסוף ינואר שאף אחד מהם לא מתקדם דיו כדי לעמוד ביעד השיגור ולזכות בפרס. לפיכך, הוסר האלמנט הכספי מהאתגר. SpaceIL הודיעה שתמשיך בתוכנית השיגור, גם בלי הפרס.

 

2019: עושים היסטוריה

פיתוח הגשושית בראשית ותשתית הבקרה שלה הושלמו, והיא נשלחה לאתר השיגור. על סיפונה קפסולה של פרטי תרבות, מסורת והיסטוריה ישראלית. השיגור בוצע ב-22 בחודש באמצעות משגר פלקון 9 של ספייס X. לאחר מסלול בן 6.5 מיליון ק"מ, שכלל מספר הקפות סביב כדור הארץ, ביצעה בראשית תמרון לעבר הירח ונלכדה בכוח המשיכה שלו ב-4.4. החללית כשלה בנחיתתה, אך עדיין רשמה הישג משמעותי: המדינה השביעית בהיסטוריה שהצליחה לחוג סביב הירח.

 

 

מסלול בראשית מסלול בראשית

 

 

חללית קטנה וחכמה

 

על אף כשלונה, החללית בראשית היא הישג הנדסי משמעותי; כששוגרה, שקלה רק 600 ק"ג, מכך כ-75% דלק, לצורך ביצוע תמרונים ותיקוני מסלול; כשהגיעה לתמרון הסופי לפני הנחיתה, שקלה רק 180 ק"ג. לשם השוואה, צ'אנגה 3, החללית הסינית שהיתה האחרונה לנחות על הירח, שוגרה במשקל 3.8 טונות וניגשה לנחיתה במשקל 1.8 טונות.

 

 

החללית בראשית החללית בראשית

 

 

 

תוכנית הטיסה של בראשית הוזנה מראש, כך שיכלה לבצע את המסלול הארוך ללא מעורבות של צוותי הבקרה הקרקעית. ואולם, ממשק התקשורת שלה מאפשר קבלת תוכניות טיסה מתוקנות, מידע חדש והנחיות תנועה מהקרקע במקרה חירום. החללית היא בגובה של 1.5 מ', וכוללת מצלמות וחיישנים, מערך תקשורת מתקדם, פאנלים סולאריים לאספקת חשמל, רכיבי גיבוי ועוד.

 

 

 

העיצוב שלה משך את יצרנית הלוויינים הגרמנית OHB, ולאחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה בינה ובין התעשייה האווירית, מה שיוכל להוביל לפיתוחים מתקדמים בעתיד. יתכן משימת בראשית תהווה סנונית ראשונה לעידן חדש בתעשיית האירוספייס הישראלית, שתוכל לפתח פתרונות עבור חברות מסחור חלל, מחקר ולוויינות. בראשית מהווה עוד הישג משמעותי: זו החללית הזולה ביותר מסוגה, כשהפרויקט עלה רק מאה מיליון דולר, בעוד פרויקטים דומים עלו יותר ממיליארד.

 

ראש הממשלה נתניהו החמיא לצוות היזמים והגדיר את ההישג ככזה שמבטא את הגדולה של מדינת ישראל. "אני שוקל להשקיע בתוכנית חלל, יש לכך השלכות למדינת ישראל, יש לכך השלכות לאנושות", אמר. "הרצל אמר 'אם תרצו, אין זו אגדה', ואילו אתם רציתם, והפכתם לאגדה".

 

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, אמר בטרם הנחיתה: "בעוד מספר דקות בעזרת השם, תצטרף ישראל, מדינה בגודל ניו ג'רזי, למועדון אקסקלוסיבי של מדינות שהנחיתו כלי טיס על הירח. אנו גאים מאוד בכל המדענים והיזמים שעומדים מאחורי הפרויקט הזה והשקיעו בו. ובעיקר, אנו מתרגשים על איך הפרויקט ישלהב את דמיונם ויצירתיותם של תלמידים ברחבי העולם, שיתעודדו לבצע תגליות חדשות".

 

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, הציג באירוע ציור בשם "פני הירח" שצייר בשנות הארבעים ילד יהודי שנרצח בשואה, וסיפר שאילן רמון ז"ל לקח עמו עותק של הציור הזה לחלל, ואמר: "אני רוצה לדבר אל כל הילדים שצופים בנו היום. אל תפסיקו לחלום. אין גבול ליכולתו של האדם, אני קורא לכם להעז".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x