שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

זהירות שם למטה: הושקו משלוחי הרחפנים של אלפבית. מה יקרה עכשיו?

פיילוט נרחב שהושק באוסטרליה צפוי לעודד את התעשייה כולה ולהאיץ את פיתוחי המשלוחים המעופפים - מה שעלול להוביל לסיכוני בטיחות ציבוריים; עדיין אין פיתרון לפיל בחדר, שמקשה על התעשייה כולה: זמן התגובה הזעום במקרה של כשל קריטי בגובה נמוך

ניצן סדן 10:4010.04.19

משלוחי רחפנים הם אחד מתחומי הפיתוח הכי חמים בזירת התעופה העירונית - שימוש במרחב האווירי ליישומי תחבורה ומסחר, בבלוק הגובה הנמוך. האוטופיסטים מאמינים שכלי טיס אוטונומיים יעבירו נוסעים בתוך העיר, יסייעו בתיקונים במקומות גבוהים, יסייעו בלחימה בפשע וכמובן - יבטיחו שהפיצה תמיד תגיע בזמן, אפילו בשיא הפקקים.

 

 

אתמול קיבלו אותם אוטופיסטים סימן עצום לצדקתם: אלפבית הודיעה שווינג, חברת משלוחי המזל"טים שלה, סיימה את הניסויים הראשוניים ומתחילה בקרוב פיילוט נרחב בקאנברה, בירת אוסטרליה. במסגרתו, יועברו מוצרים מ-12 בתי עסק שונים אל צרכנים בעיר - ממשלוחי גלידה ועד ציוד גולף.

 

הרובוט המעופף של Wing הרובוט המעופף של Wing צילום: Wing

 

 

הרובוט המעופף של ווינג הוא מזל"ט מודולרי בעל 12 מנועי עילוי חשמליים, ועוד שני מנועי דחף - לא תצורה יעילה מאוד, וכנראה שתעבור עוד שדרוגים בעתיד; ואולם, ריבוי מנועי העילוי מסייע ליציבות באוויר, בעיקר בעת ריחוף. הנכס הכי חשוב של החברה אינו האווירון, אלא הפלטפורמה; מערכת שיודעת לאתר הזמנה, לנתח נתיב אליה, לקשר בין המרכז הלוגיסטי שמבצע שילוח ובין המזל"ט שמבצע את המשימה, ולהוציא אותה לפועל בצורה בטוחה.

 

מי שהגה את משלוחי הרחפנים בתצורה הזו היא אמזון, שחשפה פרויקט ראשון בתחום ב-2013. על אף משאביה הכבירים, הצליחה אלפבית להקדים אותה - מה שכנראה ידחוף את החברה לפיתוח מואץ, כדי להשיג הסכם דומה בהקדם. פיתוח מואץ הוא תמיד חדשות רעות בתחום התעופה; כשמעגלים פינות ומקצרים תהליכים, כלי טיס נופלים מהשמיים.

 

ולכן, ההישג שרשמה ווינג מבית אלפבית קצת מדאיג אותי: אם הניסויים יבשילו לפיילוטים מעופפים ברחבי העולם בקצב מהיר משתוכנן במקור, האם יתכן שמשלוחי הרחפנים יעלו לאוויר לפני שיפתרו את הבעיה הכי גדולה שלהם? הפיל שבחדר? בעיית הבטיחות שאף חברה לא הצליחה לסדר? אני מתכוון לעובדה שמשלוחי רחפנים מבצעים את משימותיהם בגובה נמוך, מה שמגביל את זמן התגובה במקרה של כשל קריטי. או במילים אחרות, אם משהו נדפק במזל"ט, כנראה שיתרסק היכן שיתרסק - בלי שניתן יהיה לצמצם את הנזק הפוטנציאלי.

 

רחפן משלוחים בניסוי של JD הסינית רחפן משלוחים בניסוי של JD הסינית צילום: jd.com

 

 

ויש פה חתיכת פוטנציאל: דמיינו שאתם נוסעים בכביש מהיר, ופתאום נופל משהו לא ברור 50 מ' מולכם; האם תמשיכו לנסוע לתוכו בתקווה שזה לא אדם או בעל חיים? תנסו לתמרן סביבו? מה הסיכוי שתוך כדי כך, תאבדו שליטה על המכונית ותמצאו את עצמכם שתולים במרכזה של תאונת שרשרת? רובוט מעופף שכזה שוקל, ביחד עם המטען שלו, בין שלושה לעשרה ק"ג, והנתון הזה יכול להיות כפול כשמדובר ברחפני משלוחים לטווח ארוך יותר, בדומה למה שאמזון מנסה לפתח; דבר כזה שנופל מהשמיים יכול להרוס רכוש ולסכן חיי אדם.

 

ורובוטים מעופפים, אגב, אינם אמינים לחלוטין; אפילו מל"טים צבאיים מתרסקים בתדירות מפתיעה, אפילו בצבאות גדולים ומתוקצבים היטב. גם אם יש מיפוי מושלם של נקודות הסיכון בהן נפילה תגרום לנזק המקסימלי והנתיב יעבור רק סביבן, עדיין יש סיכון לכשל קריטי ואפס יכולת תמרון או תגובה מספקת. גם אם יש מפעיל אנושי שתופס את ההגאים במקרי חירום, בגובה כזה לא יספיק להשפיע, או שלא יוכל בשל מבנה הכשל; כל מה שיוכל המזל"ט לעשות זה להשמיע סירנה או הודעה מוקלטת שתצעק "זהירות שם למטה!". לא הכי אוטופי, אם תשאלו אותי.

 

 

 

אני מעריך שאכן יחול זינוק בשיעור הפיילוטים; ממשלת ארה"ב ונאס"א עובדות על מערכת בקרה אווירית לרחפנים, שתגיע השנה לבשלות מספקת בשביל פיילוטים באזורים שאינם מאוכלסים בצפיפות וכידוע, כשהאמריקאים נכנסים למשהו, מדינות אחרות נוטות ליישר קו. ולכן, אני גם צופה שהשנה נראה את תאונת רחפן המשלוחים הראשונה, שתזעזע אנשים לא פחות מתאונת הרכב האוטונומי של אובר מאשתקד. התעשייה תנסה להשתפר וכנראה שגם תצליח, אך זה יקח זמן; כשיתחילו הפיילוטים להתרחב, לא יהיה לציבור דבר לעשות מלבד להביט לשמיים ולקוות לטוב.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x