$
דו"ח טכנולוגי

הכינו את הארנקים: ליצרניות הסיניות נמאס למכור טלפונים בזול

מייסדי שיאומי, Oppo ו-Vivo מטפסים אל שוק הפרימיום הנחשק ומעלים את מחירי הטלפונים שלהם; הממשלה הסינית מתפנה באיחור לטפל בשערוריית הפקדונות בחברות התחבורה השיתופית; וסטארט-אפ הרכב הסיני Xpeng עומד במרכז פרשות ריגול תעשייתי

אופיר דור, בייג'ינג 14:1425.03.19

זול? למי קראת זול?

 

ליי ג'ון, מנכ"ל ומייסד שיאומי, הפתיע את העולם בחודש שעבר כשהשיק את ה-Mi 9, מכשיר הדגל החדש של החברה: ”אנחנו רוצים להיפטר מהמוניטין שיצא לנו כחברה שהטלפונים שלה עולים עד 2,000 יואן (1,070 שקל), להשקיע יותר ולייצר מוצרים טובים יותר“, אמר. המחירים של שיאומי מטפסים: לפי הדו“ח השנתי שלה ל-2018, המחיר הממוצע של סמארטפוני החברה התייקר ב-17% בסין וב-10% מחוץ לסין בהשוואה ל-2017. הגרסה הזולה ביותר של שיאומי Mi 9 למשל נמכרת בסין ב-2,999 יואן לעומת 2,699 יואן בגרסה הזולה יותר של Mi 8, לאחר שהחברה ביטלה את הדגם בעל מרחב האחסון של 64 גיגה-בייט.

 

מכשיר ה-Mi 9 של שיאומי מכשיר ה-Mi 9 של שיאומי

 

 

ליי מכוון גבוה אפילו יותר: ”אמרתי בתוך הארגון שזו תהיה הפעם האחרונה כנראה שהמחיר שלנו יהיה נמוך מ-3,000 יואן (1,600 שקל - א"ד). בעתיד המכשירים שלנו עשויים להיות יותר יקרים. לא בהרבה, אבל יותר יקרים“, הוסיף. דברי ליי משקפים מגמה כללית בקרב יצרניות הסמארטפונים בסין: אחרי שנים בהן התמחו בבניית המכשירים הכי זולים שיש, הן רוצות להעצים רווחים בזירת הפרימיום.

 

בחודש הבא צפויה Oppo, היצרנית מספר 2 בגודלה בשוק הסיני אחרי וואווי, להשיק מותג סמארטפונים חדש בשם Reno. לפי הערכות בתקשורת הסינית, המותג החדש מכוון לשוק הפרימיום ויציע מכשירים יקרים יותר מאשר המותג הקיים של החברה Realme שפונה ללקוחות בעלי תקציב מצומצם. מי שאישש הערכות אלה במידה מסוימת היה סגן נשיא Oppo בריאן שן שצייץ בחשבון הוויבו שלו: ”אני מאמין שאתה מקבל רק את מה שאתה משלם עליו“. שן מאוחר יותר מחק את הציטוט מסיבה לא ידועה.

 

 

ליי ג'ון ליי ג'ון צילום: בלומברג

 

 

Vivo, המותג האח של Oppo שמתמחה במכשירים ברמת מחיר בינונית, כבר השיק בתחילת החודש מותג ייחודי לגיימינג בשם iQOO. המכשיר הראשון במסגרת המותג נמכר בסין בטווח של 2999-4300 יואן (1,600-2,300 שקל), יקר מהמחיר הממוצע של מכשירי החברה. בעוד ב-2013 יצרה וואווי מותג משנה בשם Honor דרכו היא שיווקה מכשירים זולים במיוחד, כעת מותגים כמו Oppo ו-Vivo עושים את הדרך ההפוכה עם מותגים חדשים לקטגוריית הפרימיום.

 

המהלך של היצרניות הסיניות הגיוני למדי, בהתחשב במגמות העולמיות לפיהן בעוד שוק הסלולר העולמי נמצא במיתון עמוק, קטגוריית מכשירי הפרימיום מצליחה לצמוח. לפי נתוני חברת קאונטרפוינט, על אף ירידה של 3% במשלוחי הסמארטפונים ב-2018, משלוחי הסמארטפונים בקטגוריית פרימיום דווקא גדלו ב-18%. תוצאות אלה הוסברו בהעדפה של לקוחות להשקיע יותר בקניית סמארטפון ולהחזיק בו זמן ארוך יותר מאשר בעבר.

 

 

מכשיר ה-Nex של Vivo מכשיר ה-Nex של Vivo צילום: cnet

 

 

ההאטה במכירות הסמארטפונים הכלליות צפויה להמשיך גם השנה עם תחזית של שליחת 1.39 מיליארד יחידות ב-2019, 1% פחות מהשנה. במצב הנוכחי צו השעה עבור היצרניות הסיניות הוא לנסות לכבוש נתח גדל משוק הפרימיום עם טלפונים יקרים יחסית. האם יש סיבה לדאגה? לא בדיוק; המכשירים הסיניים עדיין צפויים להיות זולים ממכשירי אפל וסמסונג, המובילות העולמיות בנתח הפרימיום. בנוסף, יתכן שאל הוואקום היחסי ייכנסו יצרניות מובייל אחרות שיעדיפו לעשות כסף מקטגוריית המכשירים המוזלים - קטגוריה שהצמיחה חברות מאוד גדולות.

 

במקום הפיקדון ששילמת, קבל דבש ועוגיות

 

בתחילת 2018 קיבלתי את התספורת הסינית הראשונה שלי: כמו מיליוני לקוחות אחרים של חברת האופניים השיתופיים הסינית Bluegogo, גם אני שילמתי פיקדון של 199 יואן (107 שקל) כדי להצטרף לשירות. כאשר נודע כי החברה קרסה פיננסית בין ליל, גם אני - כמו מיליוני מקומיים אחרים - נתקעתי בלי דרך לקבל את הפיקדון הזה. מאוחר יותר נרכשה החברה על ידי ענקית הנסיעות הסינית דידי צ‘ושינג והשתיים הודיעו על תספורת משותפת: במקום להחזיר את הפקדונות במזומן למיליוני לקוחות כפי שנדרשו, יקבלו הלקוחות נסיעות בדידי וב-Bluegogo באותו הסכום.

 

אפליקציית דידי צ'ושינג אפליקציית דידי צ'ושינג צילום: בלומברג

 

 

הפקדונות שגובות חברות התחבורה השיתופיות אמורים לשמש אותן במקרה שלקוחות גונבים או מחבלים בציוד המושכר, משהו שקורה לא מעט בסין ובעולם בכלל. אך במהלך השנים נפוצו בסין טענות חוזרות על כי החברות הצמאות למזומנים משתמשות בכסף להשקעות ולתפעול שוטף. הדיווחים האלה אמנם הוכחשו שוב ושוב על ידי החברות, אך לאחר שהתחילו שחקנים בענף לקרוס אחד אחרי השני התברר כי יש דברים בגו.

 

אני עוד יצאתי בזול; אפליקציית הרכב השיתופי הסינית טוגו (Togo) נמחקה בשבוע שעבר מחנויות האפליקציות בסין בעקבות תביעות, חובות והקפאת נכסים. החברה השאירה אלפי לקוחות לחכות חודשים ברשימת המתנה לקבלת פיקדון בסך 1,500 יואן (800 שקל) שמסרו. החברה הקורסת לוקחת את הזמן ומחזירה את הפקדונות בקצב של 15 בלבד ביום.

 

לפי הערכות, כ-10 מיליון מנויים של חברת האופניים השיתופיים הקורסת Ofo ממשיכים גם הם לחכות להחזר הפיקדון בגובה 99-199 יואן. החברה, שפעם הספיקה לפעול בישראל, זקוקה לקונה או משקיע שיציל אותה מסגירה סופית. עד שאחד מאלו יבוא, החברה מציעה גם היא תספורת משלה. במקום לקבל את הפיקדון במזומן, מציעה Ofo להמיר אותו לטוקנים, תמורתם אפשר לקנות בתוך האפליקציה שלה עוגיות, דבש, יין ומוצרי קוסמטיקה.

 

 

אופני Ofo אופני Ofo צילום: theconversation

 

 

בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה הסיני טיוטת חוק שאמור להגן על המשתמשים מניצול לרעה של פיקדונותיהם. לפי טיוטת החוק, הפיקדונות יופקדו בחשבונות בנק ייעודיים על שם הלקוחות, שהחברות לא יוכלו למשוך ממנו כסף אלא במקרה שהלקוח ביצע עבירה כלשהי. הלקוחות יוכלו לקבל בחזרה את הפיקדון באותו היום אם יבקשו. החוק נשמע מצוין אך מגיע מאוחר מידי, אחרי שמיליוני לקוחות כבר נפגעו. בכל מקרה חלק גדול מהשחקנים שהצליחו לשרוד בענף, כמו חברת האופניים השיתופיים מובייק (שעדיין פועלת בישראל), ביטלו מרצונם את הדרישה לפיקדון, כצעד בונה אמון מול הלקוחות בסין רוויי ההפסדים.  

 

קצרצרים

 

1. מייטואן ו-Eleme, שתי חברות משלוחי המזון הגדולות בסין, מואשמות בהאזנה למשתמשים שלהן דרך המכשירים שלהם. הנושא עלה לאחר כתבה שפרסם העיתון הסיני IT Times; העיתונאים שוחחו בכוונה על חיבתם לסוגי מזונות שלא הזמינו מעודם ליד הסמארטפון, רק כדי לגלות מסעדות מאותו הסוג מופיעות ראשונות בדף ההמלצות באפליקציות. לפי התחקיר, ב-60%-70% מהמקרים שאזכרו סוג מזון מסוים, לדוגמה פיצה, הוא נכנס למעלה הרשימה באפליקציה. בדומה למקרים דומים במערב, גם כאן לא נמצאה הוכחה להאזנות. ואולם, המאמר מזכיר שמשני עברי חומת הצנזורה הסינית נמצאים בסופו של דבר בני אדם עם אותם רעיונות וחששות.

 

 

 

2. סטארט-אפ הרכב החשמלי הסיני Xpeng עומד במוקד של שתי פרשיות הקשורות לריגול תעשייתי. בשבוע שעבר הגישה טסלה תביעה בסן פרנסיסקו נגד מהנדס סיני שעבד בצוות עילית שלה בעמק הסיליקון, בטענה שגנב מידע קריטי לפני שעבר לעבוד אצל המתחרה Xpeng. אותה חברה סינית קשורה גם לפרשה אחרת מלפני שמונה חודשים, בה נעצר מהנדס חומרה סיני שעבד בחטיבת הרכב באפל רגע לפני שעמד לחזור לסין. המהנדס מואשם בגניבת חומר רגיש, ולפי הצהרתו הוא עמד לעבור לעבוד ב-Xpeng. טסלה ואפל אינן תובעות את Xpeng ישירות אך יו“ר החברה, שנתמכת על ידי עליבאבא ופוקסקון, טען בתגובה כי מדובר ב“זרימת כשרונות“ נורמלית בין החברות. לפני שמסמנים את הסינים שוב כרעים, כדאי לקחת בחשבון שטסלה תובעת במקביל עוד ארבעה עובדים אמריקאים לשעבר שלה בגניבת סודות. הם דווקא עברו לעבוד ב-Zoox, חברה מתחרה בעמק הסיליקון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x