שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

תלונות על אמזון: מונעת מסוחרים לפרסם באתר שלה

ענקית הקמעונאות המקוונת החלה למנוע מסוחרים ומותגים לפרסם מוצרים שלא מייצרים עבורה רווח. הצעד המדובר פוגע במחצית מכל המותגים והסוחרים שעובדים כיום ישירות עם אמזון

שירות כלכליסט 17:2721.03.19
אמזון מונעת באגרסיביות מסוחרים לפרסם באתר שלה מוצרים עליהם הם מפסידים כסף. על פי דיווח של CNBC מהיום (ה') מתברר שבחודשים האחרונים אמזון מעדכנת סוחרים רבים ובעלי מותגים שמוכרים את המוצרים שלהם בסיטונאות, כי אם לא יצליחו למכור את המוצרים האלה לצרכנים ברווח, לא יתאפשר להם לשלם עבור הקידום במערכת הפרסום של אמזון. כך למשל, אם בקבוק מים שנמכר ב-5 דולר ללקוח עולה לאמזון סכום דומה לאחסון, אריזה ומשלוח יצרן הבקבוק לא יורשה לפרסם אותו.

החמרת החוקים משקפת מאמץ נרחב יותר לייצר רווחים מעסק שמאז ומתמיד היה בעל שולי רווח נמוכים. ברבעון האחרון, דיווחה אמזון על רווח נקי של 3 מיליארד דולר, הגבוה ביותר בהיסטוריה של החברה, ואילו הרווח לשנה כולה הוכפל פי 3 ל-10 מיליארד דולר. אך רובו התבסס עדיין על רווחי שירות מחשוב הענן שלה AWS. המהלך הוא דוגמה כיצד אמזון מגבירה את מאמציה להוכיח לוול סטריט כי ביכולה לייצר רווחים מפעילות המסחר המקוון.

העלויות הלוגיסטיות של אמזון מהוות חלק ניכר מעלויות התפעול שלה, סוחרים שלא יעמדו בהן לא יוכלו לפרסם מוצרים העלויות הלוגיסטיות של אמזון מהוות חלק ניכר מעלויות התפעול שלה, סוחרים שלא יעמדו בהן לא יוכלו לפרסם מוצרים צילום: שאטרסטוק

 

אמזון מרחיבה את השליטה שלה על הפלטפורמה, ומפעילה לחץ על המותגים להוריד מחירים כדי שיוכלו לפרסם. סוחרי צד שלישי, שמייצגים מעל מחצית המוצרים הנמכרים באמזון, לא יושפעו מהמהלך, שכן באמזון מסתכלים על קידומי המכירות של הסוחרים שעובדים דרכה. דובר מטעם אמזון אמר בתגובה כי החברה עושה מה שקמעונאים עושים כבר עשורים. "אמזון תחליט אילו מוצרים לשווק ולקדם בחנות שלנו בהתבסס על מגוון של גורמים, כמו רלוונטיות, זמינות רווחיות וגורמים אחרים", מסר.

 

אולם בכל הקשור לפרסום אמזון צריכה להיזהר לא להעניש את אחד מהעסקים הרווחיים ביותר שלה. בשנה שעברה, ההכנסות מפרסום הוכפלו ל-10.1 מיליארד דולר, והם צפויים לזנק ב-50% נוספים השנה, כך לפי נתוני eMarketer. יצרני מוצרי אלקטרוניקה, מותגי בגדים ויצרני מוצרים לבית, מוציאים סכומים גבוהים כדי שהמוצרים שלהם יוצגו בהבלטה בעת שהקונים עורכים חיפוש באתר. בחברת השירותים הפיננסים פיפר ג'פרי מעריכים כי עסקי הפרסום ייצרו הכנסה תפעולית של 16 מיליארד דולר עד 2021, ויהפכו למקור הרווחיות העיקרי של החברה, תוך עקיפת AWS.

 

מבחינת הסוחרים, השעיית הפרסום מהווה סיבה נוספת לתסכול מאמזון, שמחזיקה בכוח רב ומשנה את מדיניותה לעיתים קרובות. אחד החששות העיקריים הוא שהמדיניות תוביל לניגוד אינטרסים עבור החברה. בניגוד לגוגל או פייסבוק, ששולטות בתחום הפרסום הדיגיטלי, אמזון משתמשת בפרסום כדי להגביר את המכירות באתר שלה, כך שפלטפורמת הפרסום אינה מכירה פומבית פתוחה המונעת מכוחות השוק כמו בגוגל למשל. ואולם, התנהלות זו עלולה לעמוד במרכז חקירות גופי רגולציה, בעיקר באירופה וארה"ב, שכן פוליטיקאים החלו לפעול או להעלות טענות נגד האופן שבו ענקיות הטכנולוגיה מנהלות את העסקים שלהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x