שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

הקברניט

מטוסי הבואינג 737 החשודים קורקעו; מה יקרה עכשיו?

כיצד ישפיע על שוק התעופה הקירקוע ההמוני של דגם המטוס שהתרסק בתחילת השבוע? האם ישפיע על הנוסעים עצמם, מה יעשו חברות תעופה שצריכות את ה-737 לעבודה שוטפת ואיך נראה תרחיש יום הדין בעיני בואינג?

ניצן סדן 11:4614.03.19
לאחר השתהות של מספר ימים, הוחלט לקרקע מיידית את כל מטוסי הבואינג 737 מדגם Max 8, בעקבות אסון טיסה 302 של אתיופיאן איירליינס מתחילת השבוע. איך משפיע קרקוע דגם על חברת תעופה, והאם יהיו לו השלכות על ציבור הנוסעים?

 

 

הקרקוע הזה התחיל מהשטח: הדמיון בין אסון זה ותאונה אחרת שארעה באוקטובר למטוס זהה העלתה חשש שמא יש ליקוי סדרתי בדגם Max 8. רשויות תעופה ברחבי העולם הנחו את חברות התעופה שפועלות תחתיהן להכניס את המטוסים להאנגרים עד שיהיו ממצאים המוכיחים שבטוח לטוס בהם.

 

בואינג 737 מדגם Max 8 בואינג 737 מדגם Max 8 צילום: איי פי

 

 

ארה"ב ובואינג עצמה היו האחרונות שהודיעו על צורך בקירקוע זמני, וההחלטה התקבלה בידי הנשיא טראמפ עצמו, בלחץ ציבורי. במבט ראשון, נראה שמדובר במכה עצומה לבואינג: ה-737 הוא מטוס הנוסעים הגדול הכי נפוץ בעולם וכ-10,000 נמסרו. ואולם, דגם Max 8 הוא רק גרסה אחת שלו, ויש 371 כמותו בשירות ברחבי העולם. עדיין מדובר בתרחיש מורכב ביותר עבור מעצמת התעופה האמריקאית: סדרת Max לדגמיה תוכננה כמנוע הכנסות מרכזי, בתקופה טעונה ומורכבת בתעופה העולמית.

 

היסטורית, נחלקו מטוסי הנוסעים לפי גודל ויכולת נשיאת נוסעים, ולפי טווח. בשנים האחרונות מופיעים דגמים חדשים שחותכים קטגוריות, כמו ה-787 שגודלו בינוני, אך הטווח שלו גלובלי וביכולתו לפעול גם משדות תעופה בינוניים ולא רק מנמלי תעופה גדולים עם מסלולים ארוכים.

 

בואינג 787 בואינג 787

 

 

בואינג, איירבוס ויצרניות אחרות מנסות לפתח מטוס נוסעים קטן יחסית שיהיה חסכוני בדלק, יוכל לטוס לטווח ארוך ביותר ולפעול משדות תעופה קטנים, ובכך כל אחד כזה יוכל להפוך לשדה בינלאומי. הבואינג 737 Max הוא שלב ביניים, שנועד לשמר לקוחות עבור בואינג ולספק להם מענה ראוי לצורכיהם לפני שיוצג מטוס קצת יותר גדול ועם טווח ארוך בהרבה, ויציע להם אפשרויות תפעול חדשות.

 

עד כמה ישפיע הקירקוע הנוכחי על ענקית התעופה? זה תלוי בחומרת הליקוי ב-737 Max, אם בכלל יימצא; בשלב זה ישנן הערכות ראשוניות שנוגעות לבעיית תוכנה ברכיב של מערכת בקרת הטיסה, שגורם לטייס האוטומטי להוריד את האף באופן שלא תואם את מתאר הטיסה ומסכן את המטוס. אם יתגלה הליקוי כסדרתי, ניתן יהיה לתקנו בעדכון תוכנה. עד שיתוקן הליקוי, יוכלו חברות התעופה לחכור מטוסים של אחרות - למשל, 737-800 שהוא אמין ונפוץ ביותר.

 

התחליף ל-Max 8? מטוס 737 מגרסה קודמת התחליף ל-Max 8? מטוס 737 מגרסה קודמת צילום: שאטרסטוק

 

 

ואולם, אם יתגלה שהגורם להתרסקות הוא כשל מבני משמעותי או גרוע מכל - שילוב מורכב של תוכנה וחומרה שיצריך תכנון מחדש של רכיבים, יהפוך הקירקוע לממושך באופן שיסכן את מכירות ה-737; לא מן הנמנע שחברות תעופה יעדיפו לבחור בספק אחר, על אף שרכישת מטוס מסוג חדש מצריכה שינויים גדולים ויקרים במערכי האחזקה וההדרכה. לבואינג יש מספר עסקאות על השולחן, וביטולן ישפיע עליה לטווח ארוך; שוק מטוסי הנוסעים הגדולים מורכב משתי חברות שולטות, שהפסד של אחת הוא בהכרח ניצחון לשנייה. איירבוס תשמח להציע גרסאות שונות של ה-A320 לדגמיו, ולספק את צורכי חברות התעופה שוויתרו על ה-737.

 

 

 

ישנו גם תרחיש יום הדין - מצב בו המוניטין של המטוס נפגע עד כדי כך שנוסעים מפחדים לעלות עליו. זה קרה ל-DC10 בשנות השבעים והשמונים אחרי סדרת תאונות קטלניות, עד כדי כך שהיצרנית מקדונל דאגלס לא הצליחה להתאושש מהפגיעה ונחלשה מאוד - ולבסוף נרכשה בידי בואינג. בשלב זה חשוב לזכור שהחקירה רק החלה, ושלכל הנוגעים בדבר יש אינטרס להגיע למסקנות אמת בהקדם האפשרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x