$
חדשות טכנולוגיה

דיווח: אפל מתרסקת בסין על רקע ירידה בביקוש לאייפון

משלוחי האייפונים לסין ירדו בכ-20% ברבעון האחרון, תוצאה של האטה חמורה במדינה. אך המפסידה הגדולה היא שיאומי עם קריסה של 35% בהיקף המשלוחים, בינתיים היצרניות בונות על הודו כדי שתציל אותן

רפאל קאהאן 13:3611.02.19

נתונים שחשפה חברת המחקר IDC מראים שמשלוחי מכשירי האייפון של אפל לסין צנחו בשיעור של כ-20% ברבעון האחרון של 2018. מדובר בסימן נוסף לקשיים בהם נתקלת אפל בשוק הגדול בעולם למכשירי מובייל.

 

על פי הנתונים שוק מכשירי הסמארטפון הסיני התכווץ בשלושת החודשים האחרונים של השנה שעברה ב-7.9%, אך אפל ספגה ירידה כפולה. ההאטה בכלכלה, מחזורי הרכישה שהתארכו והמחיר הגבוה של האייפון הם בין הגורמים העיקריים לירידה במכירות של ענקית הטכנלוגיה האמריקאית בסין. עם זאת, מצבה של היריבה שיאומי למשל היה גרוע אף יותר, והמשלוחים בסין צללו ב-35% בתקופה המדוברת. מנגד מותגים מתחרים הצליחו להציג ביצועים טובים ותפסו את ראש הטבלה.

החנויות של אפל לא מצליחות למשוך קונים סינים מתעניינים החנויות של אפל לא מצליחות למשוך קונים סינים מתעניינים

 

יצרניות הסמארטפונים כמו אפל וסמסונג מתמודדת עם שוק עולמי מדשדש לאחר שנים של צמיחה חסרת תקדים. על פי הערכות, בחירתם של הצרכנים לא להחליף מכשיר לעיתים קרובות כל כך מהווה את אחד הגורמים העיקריים לכך. אפל גם נאלצת גם להתמודד עם עלייתה של וואווי שנוגסת בנתח השוק שלה. עם זאת וואווי מכוונת לא לאפל אלא לסמסונג בה היא רואה היריבה העיקרית. בכירי החברה כבר סימנו את מקומה של היצרנית הקוריאנית בראש טבלת המכירות כיעד להשגה עד סוף השנה הנוכחית. 

 

בתוך כך, בעקבות הירידה בביקוש לאייפון, רשתות מוצרי האלקטרוניקה המובילות בסין הורידו בחודשים האחרונים בצעד לא שגרתי את המחירים על המהדורה האחרונה של האייפון ב-20%. "לאפל אין אסטרטגיה שיווקית טובה שמתאימה לשוק הסיני שמשתנה במהירות", אמרה לבלומברג, ניקול פנג מחברת המחקר Canalys, "הם גם הגיבו באיחור להאטה הכלכלית בסין ולשינויים במבנה הצריכה".

 

הודו: התקווה של אפל והיצרניות הסיניות 

 

ההאטה במכירות של אפל בסין הוגדרה כאחת הסיבות לאזהרת הרווח שפרסמה החברה, לראשונה מזה קרוב לשני עשורים. לעומת זאת, וואווי נותר מותג הסמארטפונים המוביל בסין. ברבעון הרביעי של השנה שעברה המשלוחים במדינה עלו ב-23.3%, זאת על אף שבאותה תקופה התמודדה החברה עם מעצרה בקנדה של סמנכ"לית הכספים ועם הלחץ שמפעילה בארה"ב על מדינות להימנע משימוש בציוד הרשתות שלה.

 

במקביל גם חלה עלייה של מותגים מקומיים כגון Oppo, Vivo ו-OnePlus ששייכים כולם לקבוצת BBK אלקטרוניקה. הקבוצה השיקה לאחרונה מותג חדש שמיועד לשווקים מתפתחים ולצעירים בשם RealMe. המותג הוכח כמאוד פופולרי בהודו. בכלל השוק ההודי נחשב כאחת התקוות העיקריות של תעשיית הסלולר העולמית. הוא עדיין רחוק מרווייה והתשתיות הקוויות הרעועות שלו מעודדות רכש של סמארטפונים. בנוסף מעמד הביניים ההודי, בעיקר זה הצעיר, רואה בסמארטפון כלי תקשורת ועבודה ולא רק כמותרות.

 

המעבר של הממשל ההודי לדיגיטליזציה של תשתיות הממשלה, הפיננסים והשירותים, מעודדות מעבר של הודים לשימוש בסמארטפונים. הביקוש להם גבר עד כדי כך שפוקסקון, קבלנית הייצור העיקרית של אפל לאייפונים, הודיעה לאחרונה שהיא בודקת העברה של חלק מתשתית הייצור שלה לתת היבשת. המהלך יתבצע אם החברה תצליח להגיע להסכמות עם הממשלה ההודית בנוגע להקלות רגולטוריות ופיסקליות. מכשירים כגון האייפון SE המוזל והאייפון 6S עדיין מיוצרים בהודו אך על ידי קבלן ייצור אחר של אפל.

 

לא ברור עד כמה השוק ההודי מסוגל להציל את תעשיית הסלולר. רוב האוכלוסיה עדיין לא מסוגלת לרכוש מכשירים מתקדמים ומסתפקת בדגמים מיושנים, מיד שנייה או מסדרות זולות. כך למשל שיאומי הצליחה להתברג לראש טבלת המכירות במדינה בזכות מכשיריה הזולים. ישנה גם Micromax, היצרנית ההודית המקומית שמאוד פופולרית בעיקר בקרב השכבות החלשות יותר. הכלכלה ההודית אינה במצב טוב ולאחרונה חלה עלייה בנתוני האבטלה, מה שלא אמור לשפר את כוח הקנייה הממוצע שם. 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x