$
אפליקציות

אפל מענישה את פייסבוק, חוסמת את האפליקציות הפנימיות שלה

הרשת החברתית השתמשה בתוכנית אפליקציות סגורה כדי להציע לקטינים להתקין בתשלום תוכנת ריגול על מכשיריהם - בניגוד לתנאי השימוש שהגדירה אפל; עתה חסמה יצרנית האייפון את כל יישומי פייסבוק הפנימיים, ביניהם אפליקציות בטא ותוכנות בדיקה. בתוך כך, נודע שגם גוגל הפעילה תוכנית דומה לניטור בתשלום

רפאל קאהאן 18:0931.01.19

פייסבוק משלמת מחיר לא צפוי על שהשתמשה בתוכנית האפליקציות הפנימיות שלה כדי להפיץ יישום ריגול בתשלום שכוון גם לקטינים: לפי דיווח של the Verge, חסמה אפל את האפליקציות הפנימיות של הרשת החברתית שפועלות בפלטפורמה שלה. בין היתר, נחסמו אפליקציות להזמנת אוכל, תחבורה פנימית וגרסאות בטא שונות שנבחנות בידי עובדי פייסבוק.

 

 

מדובר במכה קשה: לפייסבוק אין כעת דרך לבצע בחינה נוחה של האפליקציות החדשות שלה בגרסאות אייפון. לפי תנאי השימוש של אפל, אפליקציות פנימיות צריכות להיות זמינות רק עבור עובדי החברה - ולא פתוחות לקהל הרחב. מדובר בתנאים קשוחים שאפל לא סוטה מהם, כדי למנוע מצב בו אפליקציות יגיעו לקהל הרחב ללא אישור.

  

הפתרון היחיד כעת בפני פייסבוק הוא להפיץ את האפליקציות הארגוניות שלה באפסטור, להשתמש באמולטור על מחשב או לעבור לשימוש באנדרואיד. אפל חוסמת את פייסבוק על ידי ביטול אישורי האבטחה, מה שמשפיע על כל האפליקציות במקביל. אפל כבר הראתה חוסר שביעות רצון מהדרך בה פייסבוק מתייחסת למידע פרטי של משתמשים: טים קוק עצמו ביקר קשות את החברה על פרשת קיימברידג' אנליטיקה. בתגובה אמר מארק צוקרברג שדברי קוק נאמרו בפזיזות ושאפל היא חברה שעובדת קשה כדי לגרום לך "לשלם יותר".

 

 

מעצבנת את אפל, משלמת מחיר. פייסבוק מעצבנת את אפל, משלמת מחיר. פייסבוק צילום: שאטרסטוק

 

 

בתוך כך, נודע שפייסבוק לא היתה היחידה לנצל לרעה את פלטפורמת האפליקציות לארגונים של אפל. על פי דיווח של טקראנץ' מתברר שגם גוגל ניצלה לרעה את הפלטפורמה כדי להפיץ אפליקציה שמטרתה דומה מאוד לזו של פייסבוק - איסוף של נתוני שימוש באייפון. האפלקיציה שמכונה Screenwise הופצה למשתמשי אייפון שקיבלו בתמורה להתקנתה שוברי מתנה, שוב אותה השיטה כמו זו של פייסבוק.

 

בהשקתה גוגל אפשרה למשתמשים החל מגיל 13 להתקין אותה, אך בהמשך היא שינתה את הגיל המינימלי ל-18. עם זאת משתמשים בני 13 עדיין יכולים להשתמש בה כנסקרים משניים כל עוד הם חברים בתא המשפחתי של המשתמשים העיקריים. ההבדל העיקרי בין השיטה של גוגל לזו של פייסבוק הוא בחשיפה של תנאי השימוש לפני ההתקנה. גוגל היתה הרבה יותר כנה מפייסבוק והסבירה בצורה נרחבת את ההשלכות של השימוש באפליקציה ואת אופי השימוש במידע שנקצר דרכה.

 

בנוסף, גוגל העניקה למשתמשים אפשרות להכניס את האפליקציה למצב "אורח" במסגרתו היא הפסיקה את איסוף הנתונים. מדובר בסופו של דבר במקבילה דיגיטלית לתכניות חישוב רייטינג בטלוויזיה. ההבדל העיקרי עם זאת הוא באופי הנתונים שנאספים - אם תכניות טלוויזיה הן רק בידור או במקרה החמור ביותר אינדיקציה לדעה פוליטית - הרי שמידע גלישה, שימוש באפליקציות או מיקום מהווים נתונים רגישים בהרבה. בנוסף, במצבים מסוימים הם מעידים גם על משתמשים שלא בחרו לחשוף את המידע הפרטי שלהם מול פייסבוק או גוגל; שיחות טלפון, צ'טים, מיילים או כל אמצעי תקשורת דיגיטלי אינם רלוונטים רק לצד אחד ומידע מיקום עשוי להצביע על חברות או קשר משפחתי מול אחרים; בנוסף, שימוש בסוג ספציפי של אפליקציה במצבים מסוימים עשוי להצביע גם על מצב בריאותי, זוגי ואף העדפות מיניות.

 

 

 

לאפל יש תכנית שמיועדת למדוד נתוני שימוש בשם TestFlight - אך זו מוגבלת לתפוצה של 10,000 משתמשים בלבד, היקף שכנראה לא הספיק לפייסבוק או לגוגל. בניגוד לפייסבוק, גוגל מיהרה לבטל את האפליקציה שלה ולהתנצל על המהלך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x