$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

גוגל ופייסבוק חיות על המידע שלנו? בואו נתחיל למכור להן אותו

מיזם חדש של מיקרוסופט נשען על הקמת בנק מידע פרטי, דרכו יוכל כל משתמש להציע את שלו לענקיות האינטרנט; קוואלקום מנסה להוכיח שלמרות איך שזה נראה, היא אינה מונופול שבבים; וכיצד יכולים תאגידי המזון לקדם את המשלוחים הרובוטיים

ניצן סדן 13:2006.01.19

פרדוקס הסנדוויץ' של מיקרוסופט

 

2018 היתה השנה בה הבנו עד כמה אפסי כוחנו מול פייסבוק וגוגל, ששותות את המידע שלנו והופכות אותנו למוצר בפני המפרסמים. מסתבר שלמיקרוספט יש פיתרון מופלא למשבר הזה: הוא נקרא פרויקט Bali, ובמרכזו פלטפורמה שתאפשר לגולשים לקחת את המידע שנאסף עליהם ופשוט למכור אותו. במקום שחברות יציעו לכם שירותים חינמיים בתמורה לפלישה חסרת רחמים לחיים שלכם, תוך פיצוח כל מעטה אינטימיות, הן יצטרכו לבקש מכם גישה. הרי אם לא תפעלו בתוך הפלטפורמות שלהן, לא ירוויחו גרוש. ומי שיפעל יחויב לתת גישה מסוימת למידע שלו - כשהגולש עצמו יקבע איזו גישה ובאיזה מחיר. פשוט חזון אחרית הימים.  

 

 

גם שליטה במידע וגם כסף? קניתי גם שליטה במידע וגם כסף? קניתי צילום: שאטרסטוק

 

 

בשלב זה, לא ידוע יותר מידע על המיזם ומיקרוסופט שומרת על הקלפים קרוב לחזה. עמוד המידע של הפרויקט מציג אותו כמין בנק של מידע פרטי, שיאפשר לאסוף את כל המידע שלהם, לשמור אותו בתצורה גולמית, לצפות בו, לשתף וכמובן לעשות ממנו כסף. הוא נשען על קונספט הפרטיות ההפוכה שהציגו חוקרים ממיקרוסופט ב-2014. כיום המידע הפרטי שלנו מאוחסן בידי גורמים רבים, ולנו יש גישה לחלק ממנו, לפעמים, כשמתחשק להן לתת לנו. המצב ההפוך נותן את כל הכוח לציבור והוא הרעיון הכי הוגן שאפשר. למשל, כמו בעבודה שלנו מול רופאים: הם מחזיקים במידע אישי שלנו, ואנחנו מפיקים ממנו תועלת. אף אחד לא מוכר אותו, משום שזה אסור בחוק. 

 

נכון לעכשיו, הפרויקט של מיקרוסופט נמצא בשלבי עבודה ראשוניים, והחברה אף הסירה את עמוד ההרשמה אליו בעקבות חשיפתו. ככל הנראה שהחברה עדיין מתמקדת בפיתוח כלים לאסיפת המידע האמור, כאלה שיוכלו לשרת משתמשים שירצו להיכנס לבנק המידע. אמנם מדובר בפרויקט אחד, ורבים כמותו לא הופכים למוצרים, אך משהו אומר לי שב-Bali מיקרוסופט דווקא תשקיע את כל כובד משקלה: נכון להיום אין לה נוכחות מורגשת בתחום הפרסום המקוון. יש לה מנוע חיפוש שאנשים לא משתמשים בו, יש לה מערכת הפעלה שלא יכולה לשתות מידע פרטי משום שהיא מופעלת בארגונים, ויש לה משקיעים שרוצים לראות צמיחה בתחומים הקיימים, בלי הימורים על חדירה לפרסום - זירה בה שולטות פייסבוק וגוגל ביד רמה. ומה עושה מיקרוסופט עם פלטפורמה כמו Bali? פשוט שורפת את המועדון ומחזיקה את השליטה במידע לידי הגולשים. אם הדבר הזה יעבוד ויתפוס בקנה מידה עולמי, צריך להמציא "פרס נובל לזכויות גולשים" ולתת אותו למיקרוסופט.

 

פייסבוק לא תוותר על המידע שלנו פייסבוק לא תוותר על המידע שלנו צילום: שאטרסטוק

 

 

אבל משהו אומר לי שזה לא יעבוד. כשהייתי תלמיד בבית הספר היסודי, אמא שלי היתה מכינה סנדוויצ'ים נפלאים וילד גדול ממני נהג לבוא ולקחת לי את הסנדוויץ' בכוח. זה נמשך כך זמן מה, עד שהצעתי לו דיל: במקום להסתכן בכך שאספר למורה, אתן לו שליש מהסנדוויץ', וכך שנינו נוכל ליהנות בלי להסתכן ובלי עוגמת נפש יתרה. הוא צחק ואמר שאין טעם בעסקה משום שגם כך הוא מקבל מה שהוא רוצה, ולא באמת אכפת לו ממה שאני רוצה. וזה בדיוק מה שיגידו חברות האינטרנט: משתמשים יתחילו למכור את המידע שלהם? יופי להם, הן, מצידן, יחייבו גישה מלאה למידע כדי להיכנס לשירותים שלהן. אז מה אם זה הוגן יותר, אז מה אם זה שפוי יותר. כמו כן, יחסמו את פלטפורמת מיקרוסופט, שתצטרך גישה זו או אחרת לממשק המוצרים שלהן - פיד פייסבוק, חיפוש גוגל וכולי. הרעיון של מיקרוסופט מעולה, אבל חסר בו דבר אחד: אלמנט שיאלץ את החברות לשתף פעולה. במקרה הסנדוויץ', הכל השתנה לאחר שהתחלתי ללמוד קרב מגע.

 

לא, מיקרוסופט כנראה שלא תקפל את הבריון על הרצפה. האלמנט שחסר לה הוא הצרכן עצמו. אנחנו - שנקום ונגיד לפייסבוק שאנחנו מבינים שבלי המידע שלנו, היא לא תוכל להציע לנו שירותי פיד וקבוצות בחינם; אבל שמעכשיו, גם לנו יש תנאים. שמעכשיו, גם אנחנו מקבלים קצת מהשלל, ואנחנו בעצמנו כבר לא גידולי-שדה, אלא חקלאים. והקריאה הזו צריכה לבוא עם גיבוי רגולטורי, במסגרתו תיאסר שתיית מידע אישי כפי שאסור לשתות תיקים רפואיים של אנשים. כל זה נראה ונשמע נהדר, אבל קשה לי להאמין שאנשים יקומו וידחפו לשינוי. בסופו של דבר, הפיד כל כך נוח, החיפוש כל כך נגיש, ומי רוצה לעשות רעש בשביל הסיכוי לחירות. נוח לנו בכלוב הזהב הנורא הזה, ורק משהו גרוע ברמה שאין ביכולתי לדמיין יגרום לנו לדרוש שינוי.

 

קצרצרים

 

1. קוואלקום עוברת ימים קשים: היא מנסה להחליש כמה שאפשר את אפל, כדי לשפר עמדות בתביעת הפטנטים נגדה. למשל, בגרמניה היא הגישה ערבות של 1.34 מיליארד יורו במסגרת דרישה לאסור על שיווק אייפונים שמפרים קניין רוחני שלה. מה פשר הערבות? העובדה שאפל הצליחה לעקוף תביעה דומה בסין באמצעות עדכון תוכנה פשוט, וקוואלקום פשוט מפחדת מתביעת-נגד. בינתיים, החברה עצמה נאשמת בהפרת חוקי הגבלים עסקיים בידי נציבות הסחר הפדרלית, ואמש נפתח משפט נגדה בארה"ב. קוואלקום מנסה להתגונן ולהראות שהיא סתם חברת שבבים נורא-נורא גדולה, לא מונופול חונק ומגביל. לשם כך, הציגה נתונים לפיהם וואווי וסמסונג, יצרניות המובייל הגדולות בעולם, מייצרות שבבי תקשורת ומעבדים בעצמן ולא תלויות בה. לא יפתיע אותי אם נציגי החברות הללו ימסרו שעברו לפיתוח עצמי לאחר שנמאס להן לעבוד כשקוואלקום אוחזת בצוואריהן. האם החברה הזו באמת מונופול? בית המשפט יכריע. אבל בשטח, היא מייצרת יותר שבבים עבור יותר חברות מכל אחד אחר.

 

 

 

מעבד קוואלקום מעבד קוואלקום צילום: qualcomm

 

 

2. חברת פפסיקו נכנסת לתחום הרובוטיקה, והחלה לבחון רובוט משלוחים קטן בקמפוסים של אוניברסיטת פסיפיק בקליפורניה. הוא יציע לסטודנטים מזון שמוצג כבריא - חטיפי צ'יפס אפוים למיניהם, תה קר של סטארבקס וכולי. חברות מזון יוכלו לייצר דחיפה גדולה מאוד לתחום המשלוחים הרובוטיים, משום שיש להן כישורים שאין לחברות טכנולוגיה; חישבו על כך - אלו חברות שמתמחות בלהכניס מוצרים ושירותים שאינם מועילים באמת לציבור ואף אינם בריאים עבורו, ולהעביר אותם תחת אפו של הרגולטור.  

 

רובוט המשלוחים של פפסיקו רובוט המשלוחים של פפסיקו צילום: PRB

 

 

3. הבית הלבן רועש ורוגש: מישהו התחזה לנציג סגן הנשיא מייק פנס ושלח הודעות טקסט לפעילים ולחברי קונגרס רפובליקנים. גורם לא ידוע התחזה לאליסה פארה, הדוברת של פנס, וניסה להבין מחברי קונגרס היכן הם נמצאים פיזית, האם ומתי יהיו זמינים לפגישה ועוד. ה-FBI חוקרת ומחפשת את מקור המתיחה, בתקווה שמדובר באיזה בדחן ולא באחד מאנשי פוטין או ארגון טרור. בכירים רפובליקנים נפלו בעבר בהונאות ומתיחות שכאלה, ביניהם אנתוני סקרמוצ'י - לשעבר מנהל התקשורת בבית הלבן, שהודח עשרה ימים לאחר מינויו - וריינס פריבוס, בכיר נוסף. שניהם, אגב, חשודים בשחיתות ונחקרו בידי רוברט מולר, התובע המיוחד שמנסה להוכיח את שיתוף הפעולה שביצע הנשיא טראמפ עם שלטונות רוסיה לפני ובמהלך בחירות 2016.   

 

 

 

4. השבוע נפתחת תערוכת CES בלאס וגאס, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם. אפל לא משתתפת בה, אך באה להטריל את החברות שכן משתתפות: מחוץ למרכז הכנסים הענק בו נערך האירוע הופיעה פרסומת ענק של החברה - בה נכתב "מה שנכתב באייפון נשאר באייפון", כפרפרזה על האימרה העתיקה בנוגע לעיר הבילויים. בשנה האחרונה הדגיש טים קוק את הבידול בין אפל ובין חברות טכנולוגיה אחרות בכל הקשור במכירת ושיתוף מידע אישי, ובימים אלה מדובר ביתרון מהותי של האייפון. אפל גם חוותה ירידה בביקוש לאייפונים, ואולי יותר אנשים יבחרו בטלפון שלה, אם יקחו בחשבון שקשה יותר למכור אותם למפרסמים דרכו.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x