שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

סודות הטיסה

זו ארוחה? זה אוויר מוצק: למה האוכל במטוסים עדיין כל כך גרוע?

למרות ההתקדמות המשמעותית באיכות המזון, למנות שמגישים לנו בטיסות עדיין יש טעם שנע בין כישלון תפל לאסון קולינרי. מי אחראי לכך? חברות התעופה אמנם רוצות לחסוך בכסף, אך האשם הוא בחוקי הפיזיקה - ובאיך שמתנהג חוש הטעם שלנו בגובה 30,000 רגל

ניצן סדן 08:0415.12.18
אוכל של חברות תעופה משתפר כל הזמן, וטעמו אפילו טוב מאוד אם אתם במקרה טסים במחלקה ראשונה; אך עבור שאר הנוסעים, מדובר בחוויה שנעה בין מזון בטעם אוויר מוצק, לאסון קולינרי איום ונורא. למה האוכל כל כך תפל? למה גם מאכלים שאנחנו מכירים היטב מקבלים טעם של פריכית אורז בטיסה?

 

 

קל להאשים את חברות התעופה, שמנסות לחסוך בכסף ולא לבזבז על תבלינים או רכיבים איכותיים; יש להן המון הוצאות וכל עוד אף אחד לא מת מרעב או הרעלה בטיסה שלהן, כמעט כל מזון יקבל אצלן ציון עובר. אבל לא הן אשמות בטעמו המאכזב של האוכל: חוקי הפיזיקה אשמים. כשאתם נמצאים בצינור אלומיניום בגובה 10 ק"מ בשמיים, שנע במהירות של 900 קמ"ש, החושים שלכם עובדים אחרת - ובראשם חוש הטעם.

 

בין טעם של כלום לאסון קולינרי. מנה במטוס בין טעם של כלום לאסון קולינרי. מנה במטוס צילום: שאטרסטוק

 

 

אי אפשר לעבוד על הגוף

 

הסיבה לכך היא שתא הנוסעים מדוחס - מערכות ייעודיות שומרות על הלחץ והעושר שלו בחמצן כך שניתן יהיה לנשום כרגיל גם בגובה רב; בפועל, אין יותר מדי חמצן באוויר בגובה הזה, וזו אחת הסיבות שלא טסים עם חלון פתוח.

 

המערכת גם מייצרת ומשמרת טמפרטורה מאוזנת ורמת לחות קבועה (רמה מאוד נמוכה; האוויר במטוס יבש להפליא). וכל זה אמנם מחזיק אותנו בחיים, אבל לא מדובר בשחזור מדויק של תנאי האוויר בגובה הקרקע - והגוף שלנו מגיב: למשל, אנו חשים עייפות בטיסות ארוכות, כי הלב עובד קשה יותר בהפרדת חמצן. אי אפשר לעבוד על הגוף, הוא יודע שמשהו לא כשורה, ומפנה משאבים ממערכות לא-חיוניות. למשל, רכיבים שקשורים לחוש הטעם שלנו.

 

 

מנות ממתינות לחימום במטבחון המטוס מנות ממתינות לחימום במטבחון המטוס צילום: שאטרסטוק

 

 

גם האוויר היבש מפריע ליכולתנו לקלוט ריחות וטעמים, ולפני שלוש שנים התפרסם מחקר של אוני' קורנל שהוכיח קשר בין הרעש במטוס ובין הפגיעה בחוש הטעם. כן, האוכל יכול להיות מתובל, טעים ונהדר על הקרקע, אבל כשאוכלים אותו בסביבה מדוחסת, הגוף פשוט לא מרגיש חלק מהטעמים, בעוד אחרים מקבלים סגנון אחר לגמרי.

 

 

למשל, יין יקבל טעם חמצמץ ואפילו מתכתי. טעמים מתוקים ממש מיטשטשים, מה שמאלץ את חברות התעופה לתקוע הרבה מאוד סוכר במנות, ולעומת זאת דווקא טעם של עגבניות מועצם במידה מסוימת - ועלול להיות דומיננטי מדי עבור חלק מהנוסעים. ומה קורה במנות של המחלקה הראשונה? תוספת תבלינים ותכנון מנות שמדגיש טעמים חזקים. אבל גם הן מלאות בחומרי טעם וריח, שאינם בריאים במיוחד.

 

מה אפשר לעשות?

 

שפים שונים המליצו בעבר לקחת בקבוקון טבסקו לטיסות, מתוך כוונה שהרוטב החזק יתן טעם מאוזן למנה התפלה. הטעם הזה הוא טעם של טבסקו, כך שהשיטה כנראה לא תעבוד למי שלא מחבב את הרוטב הזה.

 

 

 

יש לי חבר שטס הרבה ופשוט לוקח איתו בקבוקון טריאקי כדי שלא לסבול מטעמו של המזון בטיסה. אישית, אני מציע משהו אחר: פשוט לסתום את האף וללכת על זה; מדובר בארוחה או שתיים, לא יותר - ואפשר להחזיק מעמד, להמתין לנחיתה, ואז ללכת ולמצוא מסעדה טובה במדינת היעד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x