שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הייטק והון סיכון

פרסום ראשון

מלחמת המוניות מתלהטת: יאנדקס תשיק מחר רשמית את יאנגו בישראל

שירות ההיסעים של הענקית הרוסית החל לבצע נסיעות ראשוניות בארץ בשבוע האחרון, ומחר יתחיל לפעול בצורה מלאה. לדברי מנכ"ל יאנדקס טקסי, המטרה היא להציג אלטרנטיבה לגט, ולנצל יתרונות טכנולוגיים לכיבוש השוק. תחנת "הקסטל", הגדולה בישראל, כבר הצטרפה

מאיר אורבך 12:3009.12.18
יאנגו, מותג ההיסעים של יאנדקס טקסי, יתחיל לפעול בישראל מחר (ב'), כך נודע לכלכליסט. החברה שעד כה פעלה מתחת למכ"מ, תחל להציע את שירותי ההסעות שלה באמצעות מאות מוניות שיחוברו לאפליקציה שהועלתה לחנויות גוגל ואפל בגרסה עברית בשבוע שעבר. הנסיעות של החברה יהיו זמינות בעשרות ערים בישראל, אם כי עדיין לא בתפוצה מלאה בכל הארץ. תחנת המוניות קסטל, הגדולה בישראל, חתמה עם יאנגו ומצטרפת לשירותיה עם 750 מוניות. 

 

 

בראיון לכלכליסט לרגל תחילת הפעילות בישראל סיפר אראם סרגסיאן, מנכ"ל יאנדקס טקסי ומנהל אסטרטגיה גלובלית בחברה: "אם אנחנו רק ניקח נהגים מגט ולא נגדיל את היצע הנהגים בישראל נראה בזה כישלון מוחלט בכניסה שלנו לישראל. התוכנית היא להוסיף הרבה נהגים מעבר לזה. אני מאמין שנראה הרבה נהגים שלא עבדו עם אפליקציות אחרות, וכך נוסיף נהגים ונקל על שעות העומס. זה לא רק שתי אפליקציות שרבות על אותם נהגים אלא גם ובעיקר תוספת של נהגים מעוד אפליקציה. נשמח אם נהגי גט יצטרפו אלינו, אבל זו לא המטרה. כבר כיום יש נהגים שעל המונית שלהם יש לוגו של כל האפליקציות הפעילות בשוק: יאנגו, גט ורקסי".

 

מוניות של יאנגו בגוש דן מוניות של יאנגו בגוש דן צילום: מאיר אורבך

 

 

האם המאבק הגדול שלכם הוא על נהגי מוניות או על הלקוח?

"זה כמעט תמיד מריבה על נהגים. בשוק הישראלי זה המצב, אבל אם תסתכל על אפליקציות אחרות בישראל (ברמיזה לחברת רקסי - מ"א) הן מצליחות לאסוף נהגים אבל לא מצליחות לשמור עליהם לטווח ארוך. הן לא מספיק חזקות מבחינה טכנולוגית והנהגים לא נשארים איתן. אתה חייב טכנולוגיה מאוד איכותית כדי שהעסק שלך יעבוד היטב".

 

האם זו מלחמה של חברת טכנולוגיה?

"אני מניח שיש לגט כמה מאות מפתחים במשרדים שלהם. ביאנדקס יש לנו 10,000 עובדים וכולם עוסקים במחשוב. יאנגו יכולה להתחבר אליהם דרך יאנדקס הגדולה ולהשתמש בניסיון של 21 שנה שיש לחברה הזו בשוק הטכנולוגי. נהגים מאוד חשובים, אבל הדרך שבה אתה מעביר להם הזמנות, מתעדף אותן, נותן הכל בצורה שקופה ומבטיח נסיעה אופטימלית עבורם חשובה גם היא. אני יודע שהרבה נהגים כיום לא מרוצים מהדרך שבה הם מקבלים נסיעות כיום מחברות המוניות הפועלות בישראל".

 

האם נושא הטיפול בנהגים הוא החולשה של גט?

"זו נקודה אחת שהיא חולשה, ואני חושב שהמוצר שלהם עדיין נחות לעומת שלנו. אצלנו יש הרבה אופציות שלהם אין באפליקציה: אתה יכול להזמין נסיעה למספר יעדים, אתה יכול לשנות יעדים תוך כדי נסיעה ועוד. יש הרבה אופציות שבקרוב נפעיל בישראל כמו להזמין מונית לילד ולכל מי שצריך. כמו כן אפשרות להזמין מספר רב של מוניות לכמה יעדים שונים".

 

"לגט יש הרבה נהגים, אך הרוב עדיין לא איתם"

 

בישראל יש כיום כ-25 אלף מוניות פעילות, מתוכן 8,500 מחוברות לשירות של גט. לפי הערכות משרד התחבורה, ב-2017 בוצעו כ-72 מיליון נסיעות מיוחדות במוניות, במחיר ממוצע של 69 שקל, כך שמחזור המכירות של שוק המוניות הישראלי הגיע לכ-5 מיליארד שקל אשתקד.

 

 

אראם סרגסיאן, מנכ"ל יאנדקס טקסי ומנהל אסטרטגיה גלובלית בחברה אראם סרגסיאן, מנכ"ל יאנדקס טקסי ומנהל אסטרטגיה גלובלית בחברה צילום: yandex

 

 

האם אתה חושב שגט תגיב ליאנדקס?

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל חשנו שהם עושים הרבה שינויים באפליקציה שלהם ומגבירים את הנוכחות שלהם ברשת ושהם נותנים בונוסים לנהגים".

 

אתם מוכנים למלחמה וקרב ארוך מול גט ושאר השחקנים בשוק?

"זה השוק היחידי בו הם שולטים. אנחנו מעריכים שבשוק הישראלי יש כ-26 אלף נהגי מוניות ומתוכם רק 8,000 נהגי גט, כלומר יש להם הרבה נהגים אבל הרוב עדיין לא איתם. יש לנו עדיין נתח שאנחנו יכולים להגיע אליו. אנחנו מוכנים לקרב ארוך ככל שיהיה. אלו השקעות לטווח ארוך, בעיקר בשלב הראשון. אנחנו מוכנים לקרב ככל שיתמשך".

 

ישראל היא המדינה השלישית לאחר חוף השנהב ופינלנד בו מושק המותג. לראיית יאנדקס, השוק הישראלי אינו קטן או זניח; למרות מגבלות הרגולציה, שלא מאפשרת הפעלת שיתוף נסיעות בסגנון אובר X.

 

יאנדקס טקסי פועלת כיום ביותר מ-600 ערים ב-14 מדינות, ביניהן רוסיה, ארמניה, קזחסטן, אוזבקיסטן ועוד. הפעילות של יאנדקס טקסי החלה ב-2011 ובמהלך ספטמבר 2018 הגיעה החברה למיליארד נסיעות. מאז השקת פעילות החברה התחברו אליה 900 אלף נהגים ו-36 מיליון משתמשים. בפברואר 2017 חיברו יאנדקס ואובר את הפעילות שלהם ברוסיה ובמספר מדינות קרובות. אובר השקיעה 225 מיליון דולר בשירות זה, וכעת היא מחזיקה בכ-36% ממנו, בעוד יאנדקס השקיעה רק 100 מיליון דולר אך מחזיקה ב-59% ממנו - כאשר יאנדקס קיבלה את הרוב ומנכ"לה מונה למנהל הפעילות המשותפת. באותן מדינות שבהן החברה אינה שותפה לאובר, כגון אסטוניה, השתיים מתחרות.

 

 

 

לאחרונה פורסם ששירותי המוניות של יאנדקס ברוסיה ובמספר מדינות נוספות הפכו לרווחיים; ההכנסות של יאנדקס טקסי בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמדו על 12,289 מיליון רובל - צמיחה של 355% לעומת 2,700 מיליון רובל בתקופה המקבילה ב-2017. בשלושת החודשים הראשונים של השנה עמדו הכנסות יאנדקס טקסי על 5,109 מיליון רובל, צמיחה של 344% לעומת 1,150 מיליון רובל בשלושת החודשים המקבילים ב-2017.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x