$
חדשות טכנולוגיה

מיילים פנימיים חושפים: כך תככנה פייסבוק חיסול מתחרים - ומכירה ישירה של משתמשים

חומר שהגיע לידי הפרלמנט הבריטי מראה איך העניקה פייסבוק גישה מועדפת למידע אישי לחברות ספציפיות כנטפליקס ו-Airbnb, וכיצד תכננה לנטרל את התמיכה באפליקציות חברתיות. בתגובה, פרסם מארק צוקרברג פוסט ארוך בו הכחיש שהחברה מכרה מידע

עומר כביר 08:0106.12.18
פייסבוק נתנה לחברות כמו Airbnb, ליפט ונטפליקס גישה מועדפת למידע משתמשים - כך עולה ממסמכים ומיילים פנימיים של החברה שהפיץ היום הפרלמנט הבריטי.

 

 

התכתובות הן חלק ממסמכים שהגישה פייסבוק לבית המשפט בעקבות תביעה שהגישה נגדה חברה בשם Six4Three. הן נמסרו לידי הפרלמנט הבריטי בעת שמייסד החברה נפגש עם דמיאן קולינס, יו"ר ועדת הפרלמנט שחוקרת את השפעת הפייק ניוז. המידע שמתקבל מתכתובות אלו חלקי, שכן הן מוצגות מחוץ להקשר וחלקן מצונזרות. כך, למשל, טען קולינס שעולה מהן שפייסבוק ידעה כבר ב-2014 על התערבות של גורמים רוסיים באתר, אך בדיקה מעמיקה של התכתובות העלתה שלא כך הדבר. תכתובות אחרות, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל, הראו שבחודשים שאחרי הנפקתה ב-2012 שקלה פייסבוק לגבות ממפתחי אפליקציות ומפרסמים תשלום בעבור גישה מתמשכת למידע של משתמשים.

 

 

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק צילום: איי פי

 

 

עתה שחרר הפרלמנט תכתובות נוספות ששופכות אור נוסף על היחס של פייסבוק למידע משתמשים בין 2012 ל-2015, בעת שהחברה היתה בתקופת גידול מואצת. לפי המסמכים, פייסבוק חתמה על הסכמים עם חברות נבחרות שאפשרו להן לגשת למידע של משתמשים גם אחרי שהחברה שינתה את מדיניותה והגבילה את הגישה למידע בעבור חברות אחרות. מיילים אחרים חושפים דיונים בחברה האם לספק למפתחי אפליקציות שקנו פרסומות ברשת החברתית עם גישה מועדפת למידע.

 

במקרים נוספים דנה פייסבוק באפשרות לחסום גישה של חברות שלתפיסתה התחרו בה. כך, למשל, במייל מה-24 בינואר 2013 סגן נשיא פייסבוק, ג'סטין אוסופסקי, כתב למייסד ולמנכ"ל, מארק צוקרברג ש-Vine של טוויטר מאפשרת למשתמשים לאתר חברים באמצעות פייסבוק. "אלא אם מישהו מתנגד לכך, נסגור היום את הגישה שלהם ל-API החברים. הכנו מהלך יח"צ", הוא הוסיף. צוקרברג השיב: "כן, לך על זה".

 

פייסבוק: לא מכרנו מידע משתמשים

 

מפייסבוק נמסר בתגובה לניו יורק טיימס שהמסמכים הם חלק מתביעה "חסרת בסיס" ושהם מציגים רק חלק מהסיפור, באופן מטעה ונטול הקשר: "כמו כל עסק, היו לנו דיונים פנימיים רבים לגבי הדרכים השונות שאנחנו יכולים לבנות מודל עסקי בר-קיימא לפלטפורמה שלנו אבל העובדות ברורות: מעולם לא מכרנו מידע של אנשים".

 

 

 

צוקרברג עצמו פרסם פוסט נרחב בנושא בעמוד הפייסבוק שלו. "כמו כל ארגון, הינו לנו הרבה דיונים פנימיים ואנשים העלו רעיונות שונים", הוא כתב. "בסופו של דבר בחרנו במודל במסגרתו המשכנו לספק למפתחים פלטפורמה ללא תשלום כשהם יכולים לבחור האם לקנות פרסומות. המודל הזה עבד טוב. אני מבין שיש הרבה ביקורת לגבי איך אנחנו מפעילים את המערכות שלנו. זה בריא, וזה צודק שתמיד מבקשים מאתנו להסביר מה אנחנו עושים. אבל זה גם חשוב שהסיקור של מה שאנחנו עושים, כולל ההסבר של מה שמופיע במסמכים הפנימיים האלה, לא יציג שלא כשורה את הפעולות או את המניעים שלנו".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x